Рекламиране в Google или във Facebook?
Онлайн рекламното пространство е доминирано от рекламните платформи Google Ads (преди Google AdWords) и Facebook Ads. Въпреки че двете често са разглеждани като противопоставящи се, от гледна точка на рекламодателите това е излишно. Много компании използват предимствата на рекламирането в Google и Facebook, за да постигнат максимална видимост, да увеличат потенциалните си продажби, да намерят нови клиенти, да тестват различни стратегии според спецификите на всяка платформа и да оптимизират рекламните си разходи.
В тази статия ще разгледаме какво различава рекламирането в Google от това във Facebook, как работят двете рекламни платформи и защо трябва да обмислите използването и на двете като част от вашата дигитална маркетингова стратегия.
Какви са разликите между Google Ads и Facebook Ads?
Google Ads
- В Google Ads има няколко основни начини за рекламиране в Google и представяне на продуктите или услугите пред нови потребители.
Google Search Network: мрежата за търсене позволява рекламите ни да се показват за търсения въз основа на ключови думи от типа на "ВиК услуги" в горната и долната част на резултатите в Google. - Google Display Network (GDN): Според Google, дисплейната мрежа достига над 90% от глобалните интернет потребители и се разпростира в над 2 милиона сайтове! Рекламите могат да се показват под формата на видеоклипове, изображения и др. Пр този тип рекламиране в google можете да достигнете потребителите, когато гледат видео (главно в YouTube), играят игра на телефона си или дори проверяват своя имейл (Gmail). Опциите за таргетиране са (почти) неограничени, но за да добиете по-обща представа - можете да изберете определени сайтове, конкретни канали в YouTube или дори конкретни видеоклипове, да таргетирате клиентите на конкурентите си в Gmail или да достигнете до потребители, които редовно четат даден новинарски уебсайт.
- Google Shopping (за съжаление все още не е наличен за България): Това са основно e-commerce реклами, които ви позволяват да се показвате за релевантни търсения с цел покупка. Например, когато някой търси баскетболни обувки, вашият продукт може да се покаже с изображение, цена, рейтинг и някои други характеристики на страницата с резултати за търсенето.
Facebook Ads
Facebook, социалната мрежа с най-голям брой месечни активни потребители в света, е изключително мощна платформа за онлайн реклама.
Имайте предвид, че рекламите във Facebook Ads не са ограничени само до потока с новини във Facebook, а имате възможност да рекламирате и в:
- Audience Network (партньорска мрежа от сайтове и мобилни приложения)
- Facebook Messenger
- (очакваме скоро) WhatsApp
Имате възможност да избирате измежду разнообразни цели за вашата реклама:
Можете да генерирате brand awareness или повече последователи на вашата бизнес страница, да получите повече запитвания (leads) или съобщения към Facebook страницата на вашия бизнес. Искате повече трафик към вашия сайт или повече ангажираност с публикациите ви във Facebook? Няма проблем. Можете също да настроите кампании, които да са оптимизирани за повече продажби, инсталации на приложения или посещения във физически магазини.
Сега, нека разгледаме силните страни на всяка платформа.
Предимства на рекламата в Google Ads
При рекламиране в Google имате възможност да използвате две основни мрежи - мрежата за търсене и дисплейната мрежа. Като най-популярната и широко използвана търсачка в света, Google се счита за лидер в онлайн рекламирането при потребителски търсения. При повече от 3,5 милиарда търсения всеки ден, Google предлага на рекламодателите достъп до безпрецедентна и несравнима потенциална аудитория от потребители, които активно търсят стоки и услуги.
Предимства на рекламирането в Google в мрежата за търсене
Просто казано, Google Ads превъзхожда останалите възможности за реклама, когато става въпрос за генериране на посетители на сайта, които вече са показали намерението да извършат покупка. Например, когато някой извършва търсене от типа на "ВиК услуги близо до мен", той най-вероятно ще се обади на първите няколко фирми, които открие в резултатите от търсенето. Просто четейки тази фраза, ви става ясно, че потребителите търсят бързо решение на конкретен проблем.
От гледна точка на ресурси за дизайн и криейтиви, рекламата в мрежата за търсене на Google е един от начините, чрез които може много бързо да стартирате рекламна кампания и да започнете да виждате резултати. С дисплейните реклами се нуждаете от качествени изображения или видео съдържание, докато мрежата за търсене изисква единствено текстови реклами.
Недостатъци на рекламите в мрежата за търсене
Има ли реално търсене на вашия продукт? Това, че в Google се извършват 3,5 милиарда търсения на ден, няма да ви помогне, ако никой все още не търси конкретния ви продукт или услуга.
Ако навлизате на пазара с нов или иновативен продукт, за който все още не е налично голямо търсене, тогава дисплейната мрежа на Google и рекламата във Facebook са по-добри опции за промотиране.
Огромна аудитория
Дисплейната мрежа на Google (GDN) има огромен обхват, като обхваща приблизително 90% от световния интернет. Поради тази причина, мониторингът на т. нар. placements (сайтове или приложения, в които се показват рекламите) и ефективността на тези placements е важна част от успешното провеждане на кампании в GDN.
Ремаркетингът също трябва да се разгледа като много важна опция за таргетиране, която Google display network предлага. Той може да бъде настроен да бъде много общ - да показваме рекламите си на всеки, който някога е посещавал сайта ни през последните 540 дни. Или може да бъде невероятно конкретен - да показва на човек, който е посетил сайта ни и е разгледал определен модел обувки, но не ги купил, реклама на въпросните обувки в продължение на 48 часа след първоначалната сесия на уебсайта.
Наскоро GDN получи огромен ъпгрейд. От въвеждането си в дисплейната мрежа през ноември 2017 г., custom intent аудиториите са буквално “game changer” за дисплейното рекламиране. Custom intent таргетирането ви позволява да разширявате обхвата си, като таргетирате нови клиенти въз основа на продукти и услуги, които те активно търсят в Google. Например, ако някой извърши търсене за “финансов консултант” в Google, чрез custom intent таргетирането можете да покажете видеореклама на финансовата си консултантска фирма в следващия видеоклип, който той гледа в YouTube. Това е страхотна комбинация между предимствата на рекламата в search network и огромния обхват на дисплейната мрежа.
Силните страни и предимства на рекламите във Facebook
Несравними възможности за прецизно таргетиране
Подобно на Google Ads, Facebook може да се похвали с наистина голяма глобална аудитория. С повече от 1,55 милиарда месечни активни потребители - повече от една пета от цялото население в света, а това не включва неактивни или рядко използвани профили - Facebook трудно може да бъде конкуриран. Въпреки значимостта на тази огромна аудитория, истинската сила на рекламата във Facebook се крие в голямата прецизност, с която рекламодателите могат да насочват рекламите във Facebook.
Както знаем твърде добре, Facebook съхранява огромно количество от данни за своите потребители. Хората споделят почти всеки възможен детайл от живота си във Facebook. От срещи и сключване на брак до раждане на деца или празнуване на нови кариерни позиции, потребителите на Facebook споделят радостните и значимите моменти с приятелите и познатите си всеки ден. Освен това в платформата консумират съдържание, което е в съответствие с огромна палитра от лични интереси, вярвания, идеологии и ценности, което предоставя на рекламодателите уникална възможност да приспособят рекламните съобщения към целевите си аудитории по начини, които преди не са били възможни или дори въобразими.
Lookalike аудитории
Едно от най-мощните приложения на рекламата във Facebook е способността на рекламодателите да създават т.нар. "lookalike аудитории" (огледални или сходни аудитории). Рекламодателите могат да качват информация от собствените си бази данни във Facebook, който след това прилага филтриране въз основа на собствените си данни и информация, за да открие съответствия с потребителите, чиято информация качва рекламодателят. Това създава въпросната lookalike аудитория, позволяваща на рекламодателите ефективно да увеличат потенциалния обхват на рекламите си, като таргетират нови потребители, които проявяват същите интереси и потребителско поведение като техните съществуващи клиенти.
За ангажираност изберете Facebook
Въпреки че при рекламите в Google има опция да се показват ревюта на потребителите, във Facebook брандовете могат да взаимодействат много повече с тях - да отговарят на въпроси, да предлагат допълнителна информация и да преодоляват евентуални възражения. Освен това ангажирането с бранда може да доведе до повече продажби и изгражда лоялни клиенти.
Също така, ако рекламата ви има потенциал да стане “viral”, възможността потребителите да я харесват, коментират и споделят допълнително ще увеличи нейния обхват. Трябва да обърнете внимание на това дали продуктът, който продавате, е по-подходящ за Facebook, където потребителите могат да го споделят със своите многобройни приятели.
Визуална по своята същност платформа
Най-добрите Facebook реклами се сливат безпроблемно с видеоклиповете, изображенията и другото визуално съдържание в news feed-овете на потребителите и това позволява на рекламодателите да представят своите съобщения по един ненатрапчив и същевременно ефективен начин.
Google Ads или Facebook Ads? Кое трябва да използвате?
Намерението на потребителите
Рекламата в search network на Google е несравнима, когато става въпрос за генериране на трафик с намерението да конвертира.
Но дали за вашия продукт има достатъчно потребителски търсения? И дали има достатъчно голям месечен обем от релевантни търсения? Дори ако хората търсят конкретния ваш продукт, е възможно броят на месечните търсения да е относително нисък. При всички положения си заслужава да използвате на максимум search рекламата в Google, просто имайте предвид какъв обхват бихте могли да постигнете с нея.
Опции за таргетиране
Както рекламите в Google, така и тези във Facebook ви дават опции за таргетиране по възраст, пол, локация и език, на който говорят потребителите.
Все пак, Facebook има предимство чрез разширените опции за таргетиране, въпреки че с въвеждането на custom intent аудиториите в GDN, Google скъсява дистанцията. Facebook ви позволява да създавате аудитории въз основа на голям списък от интереси и поведения, благодарение на богатата информация, която събират от своите 2 милиарда месечни потребители.
Искате да насочите рекламата към родители? Готово. Искате да насочите рекламата към родители на деца на възраст 6-8 години? Готово. Искате да насочите рекламата към родители на деца на възраст 6-8 години, които имат доход на домакинството между $75 000-99 000 и са вегетарианци? Няма проблем.
Схващате идеята. С Facebook можете да бъдете много конкретни с вашата аудитория. Ако вашата целева аудитория е много нишова, тогава рекламата във Facebook ще бъде чудесна възможност за вашия бизнес.
Facebook също предлага полезен инструмент, наречен "lookalike audiences", който ви позволява да рекламирате на хора, които са подобни на вашата съществуваща аудитория. В Google Ads има подобен инструмент, който се нарича “similar audiences” ("подобни аудитории"), който има същата концепция като цяло, но не притежава някои от предимствата на lookalike аудиториите на Facebook.
Важно е да помислите и за кой етап от потребителската пътека искате да планирате кампания. Различните опции и рекламни формати на двете платформи са подходящи за различни фази на маркетинговата фуния.
Бюджет
Накрая, помислете за бюджета и нивото на техническите си умения. Имате ли бюджета да инвестирате в реклами в мрежата за търсене на Google, особено ако сте в силно конкурентна индустрия? Имате ли възможност да създавате (или да преформатирате) качествени криейтиви или видео за Facebook или YouTube? Обсъждането на такива въпроси може да ви помогне да начертаете стратегия, която е реалистична и подлежаща на обсъждане.
За финал
Google Ads и Facebook Ads са невероятно мощни рекламни платформи, които могат да свършат работа на почти всеки тип бизнес. Когато оценяваме силните им страни е очевидно, че двете платформи трябва да се разглеждат по-скоро като допълващи се, а не противопоставящи се. Имаме късмет, че в тях имаме на разположение толкова много опции за таргетиране и оптимизация, така че ако един от тях не работи, винаги може да тествате друг. По този начин потенциално имате неограничени начини да оптимизирате, докато не откриете перфектната комбинация. Без значение коя платформа използвате, не забравяйте да настроите проследяване на резултатите, за да имате реална представа кое работи и кое не.
За да научите повече за това, как да увеличите ефективността на кампаниите си чрез рекламиране в Google и Facebook, разгледайте модула “Performance Marketing”, който ще стартираме в началото на януари. Обучението включва 4 курса и 78 часа лекции и практически упражнения, които са фокусирани изцяло върху рекламите в Google и Facebook. Можете да видите повече информация за него ТУК.