Какво да не пропускаме при планирането на имейл кампании
Имейл маркетингът е един от най-ценните инструменти в маркетинговия микс. Той позволява да дадем на точните потребители съдържанието, от което имат нужда. Нещо повече - благодарение на имейл кампаниите имаме възможност директно да влезем в устройството на клиента и да дадем стойност по много по-личен начин. По отношение на имейл маркетинга, някои специалисти са категорични, че това е инструментът с най-висок процент на възвращаемост на инвестициите. Въпреки огромните предимства пред конкурентите, които бихме могли да имаме, посредством имейл, все още дори и най-опитните специалисти пропускат съществени елементи, които намаляват ефективността на техните кампании. Често фокусирани в детайлите по самата кампания, маркетолозите забравят да си дадат точен отговор на важни въпроси още на етап планиране.
Какво не трябва да пропускаме при подготовката на имейл кампания – вижте в следващите редове:
Аудитория
Разбирането на нашите абонати е гарант за ефективността на кампанията. Затова нека да мислим като хората, до които изпращаме нашия имейл: какво знаят за нас, какво очакват да научат или получат и от какво се нуждаят. Стилът на комуникация зависи изцяло от това до колко абонатите ни са запознати с нашия бизнес. Ключов компонент е очакването за вида и честотата на съобщенията, които хората ще получават.
Още на етап планиране трябва да си отговорим на кого конкретно изпращаме нашия имейл. Дали това е обща аудитория, или специфична, тоест изпращаме до всички абонати или можем да прецизираме до конкретна сегментация.
Сегментиране
Имаме клиенти, които са различни и с тях общуваме по различен начин. Съответно имаме различни сегменти. Колкото по-точно сегментираме, толкова по-добри резултати постигаме. Кампанията ни ще се представи много по-добре, когато сме сегментирали, а не изпращаме всичко на цялата ни база от контакти. Съществуват различни начини, по които можем да сегментираме. Някои от най-разпространените са:
- Според демографски признак. Тук се има предвид: пол, населено място, възрастова група. Например можем да сегментираме жени между 20 и 45 години от Пловдив. Тази сегментация е успешна, ако бизнесът ни е национален, тъй като Пловдив е различен от София.
- Според поведението. Ако даден потребител купува от нас всеки месец детски футболни чорапи, то той най-вероятно е родител на дете, което се занимава с футбол. Можем да го поставим в отделен сегмент и съответно да му предоставяме полезно съдържание.
- Според интересите. Например ако потребителят се е регистрирал за наш бюлетин на “Черен петък”, следва да го поставим в сегмента за ниски цени и да му изпращаме информация за промоции.
- Според стойността на поръчката. Можем да направим сегмент за потребители, които пазаруват за над 150 лв. и за такива, които пазаруват за 20 лв. Съответно изпращаме различна информация на двата сегмента.
Съществуват и други критерии за сегментиране, като изборът на най-подходящите зависи от естеството и целите на бизнеса. Важно е да се намерят правилните начини за сегментиране, а един път създаден сегмента, той може да се ползва дълго и да се комбинира с други.
Ключови цели
След като сме наясно на кого говорим, следва да помислим какво искаме тези хора да разберат. Можем да имаме една конкретна цел, но може имейлът ни да работи и за постигането на няколко цели. Някои от най-честите цели са:
- Разпознаване на бранда. При тази цел потребителите не се ангажират с допълнителни действия като посещение на сайта, покупка или друго. Редовното отваряне на имейл кампаниите, пристигащи във входящата поща на абонатите ни, поддържа присъствието на бранда ни в тяхното съзнание.
- Посещения на уеб сайта. Електронните кампании често са сравнително леки по отношение на пряко включеното съдържание. Затова е важно да накараме хората да кликнат върху нашия сайт, където да получат повече информация.
- Призив за действие. Чрез имейли можем да отправяме призиви за покупка, регистрация за събитие или изтегляне на допълнително съдържание.
- Споделяне в социалните мрежи. Понякога имейл кампаниите насърчават споделяне на определено съдържание в социалните мрежи. Това също може да бъде цел на кампанията.
Както критериите за сегментиране, така и изборът на цели, зависят от бизнеса и това, което той иска да постигне. Ключово е целите да бъдат поставени още на етап планиране, за да се прецени какви да бъдат съдържанието и структурата на самия имейл и най-вече да има яснота какво искаме да постигнем.
Измерване
Едно от предимствата на интернет маркетинга е богатството от данни за анализи, които помагат да разберем до каква степен сме постигнали заложените цели. Най-добрият избор на показатели за ефективност зависи от целите, които сме поставили. Ето някои показатели, с които бихме могли да измерим по-горе посочените цели:
- Разпознаване на бранда. Важен показател при тази цел е Open Rate, или колко от потребителите отварят получения имейл.
- Посещения на уебсайта. Ефективността на тази цел се измерва с Click-Through Rate, или колко от потребителите, които са получили имейла, са кликнали на уебсайта ни или предоставения линк. В допълнение можем да проследим какво точно са кликнали и кога.
- Призив за действие. Могат да бъдат проследени директно чрез целите, които сме заложили. В случай на онлайн покупки, това ще даде реална търговска стойност на успеха на вашата кампания.
Ако искате да надградите уменията си за сегментиране и измерване на цели и да създавате още по-успешни имейл кампании, запишете за курса Email Automation Advanced. Курсът е изцяло практически ориентиран, така че да усъвършенствате познанията си и да сте наясно с топ практиките за реализиране на email маркетинг кампании. Запишете се за курса още сега от ТОЗИ линк!