Какво е SWOT анализ? - SoftUni Digital
Loading...

Какво е SWOT анализ?

avatar Румен Янев 3 минути
Какво е SWOT анализ?

Креативността е важна в изграждането на един бранд, но за да бъде насочена в правилната посока, е необходима ясна и добре изградена стратегия. Правилната преценка на силните и слабите страни на един бранд  (а и личните) и умението да ги използваме в своя полза, са безценни и приложими не само в дигиталния маркетинг, а във всяко друго начинание. В това се крие и тайната на SWOT анализа - Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats – умението да преценим силните и слабите си страни, възможностите и заплахите.


SWOT анализът е техника за стратегическо планиране и се използва в първите етапи от изграждането на един бранд, маркетингова кампания или взимането на важно решение и предприемането на определени действия. Добре изграденият SWOT анализ може да се окаже предимството, което различава един бизнес от конкурентите му.

Как се прави SWOT анализ?

Първата стъпка е начертаването на т. нар. SWOT матрица – таблица във формат 2 на 2, като всяко квадратче отговаря на един от аспектите – силни страни, слаби страни, възможности и заплахи.


За всички, които работят в екип, е най-добре всеки от членовете да присъства на SWOT анализа. Той е продукт на дискусия и обмяна на перспективи, от които всяка една е полезна. Един от най-лесните начини, по които може да се започне, е първо да се разгледат вътрешните фактори (силните и слабите страни). Това включва самата организацията, хората, процесите, начина на работа и тн. След което фокусът се измества върху външните  фактори (възможностите и заплахите) – пазара, конкурентите, икономическите условия, публиката и тн.

Силни страни

Това са нещата, които един бранд прави добре или по начин, който го различава от конкурентите. Мисли се за предимствата пред останалите. Това може да е достъпа до определен ресурс, уникална екипна работа, добре структурирана вътрешна организация или екип от креативни хора. По време на анализа смяната на гледната точка също е ключова.  Необходимо е да се погледне и от страната на конкурентите – кое биха видели като сила в нашия бранд, която те нямат. Кои са факторите, които изкарват нашия бранд и компания пред останалите?


Важно е да се запомни, че силна страна е само това, което ни дава ясно предимство. Ако конкурентите ни предлагат висококачествени продукти, нашите висококачествени продукти не са сила, а необходимост.

Слаби Страни

Сега трябва да направим обратното. Важно е да сме честни. SWOT анализът е полезен само ако информацията, която извлича, е правилна. По-добре е да бъдем реалисти в началото, отколкото да се сблъскаме с истината и последствията ѝ, когато е късно. Слабите страни също се търсят вътре в организацията. Там търсим фактори, които може да подобрим, както и практики и действия, които е по-добре да избягваме.


Накрая пак е добре да се постави в обувките на конкурентите, които също разчитат на грешките ни. Трябва да помислим как другите са по-добри от нас и какво точно ни липсва?

Възможности

Това са всички отворени пътища, които ще доведат бранда до нещо позитивно. Това са външни обстоятелства, които не зависят от вътрешната организация и трябва да бъдат активно търсени и забелязвани. Умението да се възползваме от тези възможности е ключово при излизането пред конкурентите.


Първо търсим най-очевидните възможности. Не е нужна шестица от тотото. Дори малките предимства ще са полезни за бранда, който градим. Какви интересни тенденции  се наблюдават и как можете да се възползваме от тях?  Какви промени се правят на държавно ниво, какви са демографските данни?. Винаги може да се сблъскаме с нещо интересно.

Заплахи

Това са външните обстоятелства, които могат да навредят на бранда. Това може да са внезапни промени на пазара (като пандемия), проблеми при продукция, липса на кадри и др. Важно е тези заплахи да бъдат предвидени и действията по предотвратяването им да са планирани предварително.


Тук трябва да се помисли за препятствията, които ще срещнем, за да популяризираме бранда си. Фактор може да се окажат промените в технологиите или действията на конкурентите.  По тази причина е добре да се учим от тях без да забравяме, че и те може да грешат. Всяко наше действие трябва да има ясна обосновка, не да е копие на действията на някой друг.


Предстоящият безплатен курс Building Digital Branding, който стартира на 21 февруари, ще ни сблъска със правилното изграждане на SWOT анализ още в началото. Освен това, курсът ще ни подготви за изграждането на един бранд от нулата, планирането и развитието му. Той е подходящ за начинаещи, студенти по маркетинг и комуникации, собственици на малък и среден бизнес, както и за всички, които искат да научат повече за дигиталния брандинг като цяло. Не се чуди, а се запиши сега!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.