Какво е SWOT анализ?
Креативността е важна в изграждането на един бранд, но за да бъде насочена в правилната посока, е необходима ясна и добре изградена стратегия. Правилната преценка на силните и слабите страни на един бранд (а и личните) и умението да ги използваме в своя полза, са безценни и приложими не само в дигиталния маркетинг, а във всяко друго начинание. В това се крие и тайната на SWOT анализа - Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats – умението да преценим силните и слабите си страни, възможностите и заплахите.
SWOT анализът е техника за стратегическо планиране и се използва в първите етапи от изграждането на един бранд, маркетингова кампания или взимането на важно решение и предприемането на определени действия. Добре изграденият SWOT анализ може да се окаже предимството, което различава един бизнес от конкурентите му.
Как се прави SWOT анализ?
Първата стъпка е начертаването на т. нар. SWOT матрица – таблица във формат 2 на 2, като всяко квадратче отговаря на един от аспектите – силни страни, слаби страни, възможности и заплахи.
За всички, които работят в екип, е най-добре всеки от членовете да присъства на SWOT анализа. Той е продукт на дискусия и обмяна на перспективи, от които всяка една е полезна. Един от най-лесните начини, по които може да се започне, е първо да се разгледат вътрешните фактори (силните и слабите страни). Това включва самата организацията, хората, процесите, начина на работа и тн. След което фокусът се измества върху външните фактори (възможностите и заплахите) – пазара, конкурентите, икономическите условия, публиката и тн.
Силни страни
Това са нещата, които един бранд прави добре или по начин, който го различава от конкурентите. Мисли се за предимствата пред останалите. Това може да е достъпа до определен ресурс, уникална екипна работа, добре структурирана вътрешна организация или екип от креативни хора. По време на анализа смяната на гледната точка също е ключова. Необходимо е да се погледне и от страната на конкурентите – кое биха видели като сила в нашия бранд, която те нямат. Кои са факторите, които изкарват нашия бранд и компания пред останалите?
Важно е да се запомни, че силна страна е само това, което ни дава ясно предимство. Ако конкурентите ни предлагат висококачествени продукти, нашите висококачествени продукти не са сила, а необходимост.
Слаби Страни
Сега трябва да направим обратното. Важно е да сме честни. SWOT анализът е полезен само ако информацията, която извлича, е правилна. По-добре е да бъдем реалисти в началото, отколкото да се сблъскаме с истината и последствията ѝ, когато е късно. Слабите страни също се търсят вътре в организацията. Там търсим фактори, които може да подобрим, както и практики и действия, които е по-добре да избягваме.
Накрая пак е добре да се постави в обувките на конкурентите, които също разчитат на грешките ни. Трябва да помислим как другите са по-добри от нас и какво точно ни липсва?
Възможности
Това са всички отворени пътища, които ще доведат бранда до нещо позитивно. Това са външни обстоятелства, които не зависят от вътрешната организация и трябва да бъдат активно търсени и забелязвани. Умението да се възползваме от тези възможности е ключово при излизането пред конкурентите.
Първо търсим най-очевидните възможности. Не е нужна шестица от тотото. Дори малките предимства ще са полезни за бранда, който градим. Какви интересни тенденции се наблюдават и как можете да се възползваме от тях? Какви промени се правят на държавно ниво, какви са демографските данни?. Винаги може да се сблъскаме с нещо интересно.
Заплахи
Това са външните обстоятелства, които могат да навредят на бранда. Това може да са внезапни промени на пазара (като пандемия), проблеми при продукция, липса на кадри и др. Важно е тези заплахи да бъдат предвидени и действията по предотвратяването им да са планирани предварително.
Тук трябва да се помисли за препятствията, които ще срещнем, за да популяризираме бранда си. Фактор може да се окажат промените в технологиите или действията на конкурентите. По тази причина е добре да се учим от тях без да забравяме, че и те може да грешат. Всяко наше действие трябва да има ясна обосновка, не да е копие на действията на някой друг.
Предстоящият безплатен курс Building Digital Branding, който стартира на 21 февруари, ще ни сблъска със правилното изграждане на SWOT анализ още в началото. Освен това, курсът ще ни подготви за изграждането на един бранд от нулата, планирането и развитието му. Той е подходящ за начинаещи, студенти по маркетинг и комуникации, собственици на малък и среден бизнес, както и за всички, които искат да научат повече за дигиталния брандинг като цяло. Не се чуди, а се запиши сега!