Какво е Google Tag Manager?
Ако вече имаш опит с Google Analytics, си наясно, че платформата може да бъде комбинирана с множество допълнителни инструменти. Именно такъв инструмент е т.нар. Google Tag Manager или GTM, с който ще работиш и по време на курса за напреднали Google Analytics Advanced - септември 2024.
Вярно е, че един бизнес може да провежда операциите си и без да използва GTM, но системата предлага инструменти, които решават един критичен за маркетолозите проблем. Както сигурно се досещаш, става дума за измерването на резултатите от маркетинговите кампании и цялостната комуникационна стратегия на бранда.
Ако искаш да научиш малко повече за Google Tag Manager в аванс, присъедини се към мен в следващите редове.
Какво представлява Google Tag Manager?
Google Tag Manager е безплатна платформа за tag management, която позволява на маркетолозите да използват и проследяват данни, чрез лесно добавяне на малки части код към съответния сайт или приложение. По този начин, като маркетолог можеш много по-лесно да проследяваш конверсии, статистики за уебсайтове и приложения, ретаргетиране и още множество показатели, без да е необходима намесата на уебмастъри или уеб дивелъпъри.
Именното необходимостта от използване на код често отблъсква маркетолозите от използването на GTM. Това парче код обаче може да се постави еднократно, след което да се възползваш от графичния потребителски интерфейс, за да настроиш проследяването на събития през Tag мениджъра.
GTM ти дава пълен контрол върху таговете, които създаваш, и ти позволява да се фокусираш върху повишаване на ефективността. Самите тагове ще ти помогнат да правиш по-точни анализи и по-качествени отчети.
В резултат, имаш възможност да подобриш разбирането за аудиторията си и състоянието на онлайн присъствието си. А това, че инструментът е безплатен, е още една причина да се възползваш от възможностите му.
5 ползи от използването на Google Tag Manager
Нека видим в следващите редове как използването на Google Tag Manager ще повлияе на проектите, в които прилагаш системата:
1. Google Tag Manager предлага лесно управление на таговете
Преди да се появи Google Tag Manager, всеки път когато трябва да се добавя, редактира или премахва таг, е било необходимо тази дейност да се извършва от уеб разработчик (програмист), за да редактира самия код на сайта. Сега това се извършва чрез т.нар. "code snippet", известен още и като "GMT container code", който съдържа различни маркетинг и статистически тагове.
Отнема буквално няколко клика, за да премахнеш, добавиш или редактираш таговете, а цялата дейност се извършва с помощта на удобен и интуитивен потребителски интерфейс.
2. Google Tag Manager позволява на бизнеса да реагира по-бързо
Крайната зависимост на един онлайн бизнес от уеб разработчици е проблем за много онлайн бизнеси с ограничени ресурси (в това число и времето). Такава зависимост забавя възможността за проучване на различните канали, придобиването на опит за това какви статистики и показатели трябва да се проследяват, а в крайна сметка се забавя развитието и на самата компания.
А и маркетинговите специалисти не могат да чакат седмичния deploy, за да се обновят таговете. Тук на помощ идва Google Tag Manager – той е ценово-ефективен и е надеждно решение, което помага на бизнесите да се адаптират към ежедневно променящите се пазарни условия.
Освен това позволява на маркетинг специалистите да експериментират с нови и нови опции, без да се харчат допълнителни средства за това.
3. Google Tag Manager превръща по-сложното търсене в детска игра
GTM позволява на маркетолозите да изпълняват задачи, които преди са отнемали дни или дори седмици, само за няколко минути. Google Tag Manager идва с набор от вградени тагове и функции, които ще ти позволят да осъществяваш по-сложно проследяване за по-кратък период от време.
Например, вместо да се налага да добавяш проследяващ код към всеки "Submit" бутон на сайта ти, можеш да използваш Google Tag Manager, за да създадеш един таг. Към него ще заложиш набор от определени правила, които проследяват кликовете на всички бутони, из целия сайт.
Източник: OrbitMedia
4. Google Tag Manager не влияе на скоростта на сайта
Възможно е да се появи таг, който да зарежда по-бавно, но таг системата на платформата работи асинхронно. Това означава, че един таг не може да забави останалите от изпълнение на техните функции.
5. Google Tag Manager предлага централизирано управление
Събирайки всички нужни инструменти на едно място, Google Tag Manager ти дава един централизиран начин на управление. Това значително подобрява ефективността на менажирането на тагове, намалява възможностите за грешка и опростява процеса по тяхната поддръжка.
Във всичко това ще можеш да се убедиш и сам по време на практическия курс Google Analytics Advanced, който ще разгледа и самата платформа. А в следващите редове ще видим именно как си взаимодействат GTM и Google Analytics.
Как взаимодействат Google Tag Manager и Google Analytics?
Както вече споменах, Google Tag Manager е допълнителна платформа, която може да се използва съвместно с Google Analytics. Това не е софтуер-заместител на GA.
Двете платформи могат да се синхронизират и използват хармонично, за да предоставят на маркетолозите гъвкава система за проследяване на множество параметри и показатели. Система, която е лесна за разучаване и управление.
Чрез Google Tag Manager, както вече стана дума по-горе, можеш да вкарваш проследяващ код в избрани от теб страници. От своя страна, Google Analytics ще използва този код, за да проследи множеството параметри, включително и конверсии.
По този начин имаш възможност да добавяш, редактираш или премахваш тагове за различни показатели, без да ти се налага да ставаш програмист или да използваш помощта на такива, а и като цяло процесът е по-прост и бърз.
Основни предимства от приложението на Google Tag Manager
GTM отдавна се доказа като изключително полезна платформа за бизнеса, който разчита на дигиталното си присъствие, за да реализира целите си. Ето и някои от водещите предимства, които носи приложението му в маркетинга:
• Сравнително лесен за използване – с централизираното си управление и интуитивния интерфейс, няма нужда да си програмист, за да можеш да създадеш таговете, от които се нуждаеш. Освен това, ще можеш да ъпдейтваш таговете и да тестваш промените изключително лесно. Това ускорява процеса на работа и дава на теб и екипа ти свобода.
• Спестява много време – фактът, че можеш да управляваш всичките си тагове от едно място и да организираш сам tracking кодовете си, без помощта на дивелъпъри, е огромно предимство. Така ще можеш да обърнеш повече внимание на данните, които събираш, и анализа им.
• Има шаблони – освен вградените шаблони, можеш да създадеш и собствени такива за често използваните тагове. Това ще ти е в плюс, ако работиш по няколко проекта и имаш нужда от едни и същи тагове за едни и същи цели при различните клиенти.
• Безплатно решение – Google Tag Manager е продукт на Google и можеш да го използваш напълно безплатно. Оптимизацията на разходите, но и спестеното време са безспорни предимства за всеки бизнес.
Ако вече си изградил базови умения за работа с Google Analytics и искаш да ги надградиш, имаш тази възможност в курса за напреднали. Освен да усвоиш основите на работа с една от задължителните допълнителни платформи към Google Analytics – Google Tag Manager, ще се научиш да визуализираш данни, да автоматизираш отчети и още.
Остава само една стъпка – да се запишеш за курса Google Analytics Advanced - септември 2024. Не пропускай възможността да надградиш уменията си, очакваме те!