Content marketing: какви видове съдържание има?
Напоследък срещам доста заглавия, които гласят, че съдържанието е цар (последното беше семинарът на Катерина Николич) – нещо, с което винаги съм бил съгласен и в което твърдо съм вярвал. Content маркетингът (или маркетингът на съдържанието) разчита изцяло на това твърдение. Целта му е да достигне хората, да разбере нуждите им и да им даде нужната информация. Той създава дълготрайни връзки и се стреми да ги поддържа като непрекъснато добавя стойност към тях. Content маркетингът не продава продукта директно и не те кара да правиш нищо, което не искаш. Той ти разказва приказки, показва ти клипчета, картинки, пуска ти подкасти и просто цели да те обогати.
Защо съдържанието е толкова важно?
Развитието и израстването ни в Интернет промени много маркетинговите стратегии, наложени през годините, и връзката между продавач и клиент стана много по-интимна. Причината за това (обяснена по най-бърз и семпъл начин) е промяната в типа комуникация. Традиционният маркетинг (както и традиционните медии) е на принципа един-към-много – брандът говори, а клиентите слушат без да могат да му отговорят. Интернет промени това и комуникацията стана много по-лична, двупосочна, масова и публична (едно-към-едно или много-към-много). Вече не само брандовете се обръщат към потребителите си, а потребителите могат да се обърнат към брандовете. Дигиталният маркетинг стои върху този принцип и по тази причина стойността, която се дава на клиента, е от такова значение. Тук идва Content маркетингът, този който се грижи да запази вече изградената връзка между бранда и клиента.
Блог постове
Първият и най-стандартен тип съдържание е писменият. Може би си мислиш, че хората четат по-малко през последните години, но всъщност не е така. Просто четат по различен начин. Блог постовете са ефективни тъй като отнемат сравнително малко човешки ресурс (не се изисква огромен екип от хора, както и допълнителна техника или локации) и могат да бъдат отворени на всяко устройство. Те също така са изключително важни за създаване на връзки с линкове (link building). Блог постовете не рекламират продукта директно. Те дават съдържание, свързано с продукта по някакъв начин, което би било полезно на потребителя (разгледай нашия блог).
Видео
Видеото е страхотен начин да задържиш вниманието на потребителя, стига да е добро. Обикновено то изисква доста повече ресурси, техническо обезпечаване и време, за да бъде направено качествено. Ако нямаш възможност и добра идея да направиш видео, по-добре не губи време за нещо, което в крайна сметка ще се окаже провал. Макар и висока летва за всички ни, любим мой пример са видеата на Red Bull:
Подкасти
Подкастите са по-малкия брат на видеото. Правят се по-лесно, удобни са за слушане, но отново е важно да имаш какво да кажеш. Особено ако продуктът, който целиш да разпространиш, е нишов, ще имаш възможността да създадеш уникално съдържание, което да ти доведе повече слушатели. Ако си ресторант, един подкаст на тема кулинария би бил доста интересен и полезен например.
Съдържание в социалните медии
Макар и да се доближава до маркетинга в социалните медии, този вид Content маркетинг отново набляга повече на съдържанието. Той следва малко по-различни правила от видовете по-горе, тъй като се съобразява с логиката на платформите, които използва. Например съдържанието в социалните мрежи цели да предизвика моментална реакция от потребителя – да кликне, да реагира, да коментира и тн. Вероятно преди малко си подминал нещо подобно – куиз в Instagram, live, серия от интересни образователни постове, някой вдъхновяващ цитат и дори TikTok.
Желание
Това не е вид съдържание, а основната мотивация, с която трябва да създаваш такова. Content маркетингът има изцяло добри намерения и цели да изгради връзка и да информира наистина. Clickbait-ът (лъжливото съдържание) е нещо силно заклеймено от професионалистите, а и в крайна сметка никога няма да доведе до резултатите на доброто съдържание. Освен това не забравяй, че хората могат да разберат, когато нещо е направено с желание и любов и ценят това.
Ако философията зад създаването на съдържание ти харесва и те пали, не се колебай да задълбочиш познанията си и да се включиш в предстоящия ни курс Content Strategy. В него ще разбереш повече за видовете съдържание, комбинирането на различните видео, както и по-техническите му страни като планиране на кампания, анализ на успех и създаване на лендинг страници. Лекциите започват на 19 юли и обучението е изцяло онлайн. Запиши се сега, очакваме те!