Органично позициониране на първа страница в Google или какво e SEO
Всеки сайт бива създаван, за да събере най-важната и любопитна информация за даден бранд, която да достигне до повече негови последователи. До колкото повече потенциални последователи достигне брандът, посредством сайта, толкова по-голям е шансът да увеличи клиентската си база. В следващите редове ще научим повече за принципа на работа на търсачките и ще разберем какво точно представлява SEO оптимизация на търсачките (от англ.: SEO - Search Engine Optimization или оптимизация на търсачките/на търсещите машини).
Как потребителите намират нашия сайт?
Съществуват различни начини, по които един потребител може да достигне до даден сайт. Някой познат може да му препоръча нашата интернет страница, или пък да бъде уведомен за нейното съществуване, чрез обаждане, визитни картички и други рекламни материали. Не е изключен вариантът човек да попадне погрешка на даден сайт, опитвайки се достъпи някой друг. Най-разпространените начини за достигане до даден сайт са фокусирани в интернет пространството. Реклама или линк в друга интернет страница могат да препращат до конкретната. Различните социални мрежи и имейли също могат да водят до определено онлайн пространство.
Един от най-разпространените методи за достигане до даден сайт обаче е посредством търсачката. Проучване на Web Presence Solutions сочи, че 95% от всички посетители на един сайт идват от Google. Изключение от тази статистика правят някои държави като Иран и Китай и някои региони в Русия, заради политически рестрикции и използването на други локални технологии. Данни от проучването показват, че повече от 90% от потребителите използват няколко конкретни думи при търсене в Google, а над 95% от тях кликват върху първите резултати, които се появяват в търсачката. Това означава, че на колкото по-предна позиция се появява даден сайт в търсачката, толкова по-голям е шансът потребителят да го посети.
Кои са начините да сайтът ни да се показва на първа страница в Google?
Има два начина даден сайт да се позиционира на първа страница в резултатите на търсачката. Първият е платеният, които се визуализират в Google с обозначението „реклама“. Вторият начин за позициониране на първа страница е безплатният, наречен още органичен. Процесът за подобряване видимостта на един уеб сайт в търсачките, чрез неплатени резултати, се нарича оптимизация на търсачки или SEO (от английски: Search Engine Optimization).
Как работят търсещите машини?
Оптимизацията се отнася именно до онези резултати, които Google подрежда като най-значими за думата, която е въвел търсещият. Това означава, че търсачката разбира какво е съдържанието на сайта и го класира според степента на отговор на търсената дума или комбинацията търсени думи. „Разбирането“ на Google e възможно, посредством мощни програми, които обхождат сайтовете в интернет. Тези програми се наричат още роботи, ботове или паяци. Единият от начините роботите на Google да попаднат на даден сайт е да са открили линк към него в друг сайт. След като обходят страниците на намерения сайт, роботите анализират и класифицират съдържанието му, като извеждат най-употребяваните в него думи и фрази. Съответно, когато потребителите въведат в търсачката дадена ключова дума или фраза, роботите проверяват своите записи и избират да покажат тези резултати, които най-много съответстват на търсенето. Ако потребителят кликне на даден сайт, а информацията в него се окаже полезна, при следващо търсене, същият този сайт ще се класира на по-горна позиция. Това е така, защото целта на Google е да предоставя релевантна и полезна информация на своите потребители.
Няколко полезни съвета:
•Създавайте съдържание, което да се хареса на търсещите програми, но и на аудиторията ви. Пишете статии, новини, коментари, анализи, които да включват важните ключови думи и да са уникални. Заглавията на текстовете също трябва да включват ключови думи. Публикувайте информация редовно, за да убедите търсачките, че се грижите потребителите ви да получават полезно съдържание. Постарайте се съдържанието да дава максимално най-висока стойност на читателите, защото именно начинът, по който аудиторията ви реагира на вашите материали, е това, което машините взимат предвид, когато визуализират резултати от търсения.
•Погрижете се снимките на вашия сайт също да имат заглавия и кратки описания. Внимавайте също и с размера на снимките. Те трябва да бъдат компресирани, за да бъдат лесно достъпни и от мобилните устройства с по-слаба интернет връзка.
•Осигурете входящи линкове от авторитетни издания. Това означава външни сайтове да съдържат препратка към вашия сайт. За по-добър ефект, осигурете си връзки от авторитетни и признати издания. Наблягайте на качеството на външните линкове, а не на количеството.
•Изберете уникален домейн. Домейнът е името на вашия сайт и е важно той да съдържа ключови думи. Но по-важното е това име да бъде уникално и да не се бърка с други подобни.
•Правете SEO анализ и следете посещенията на вашия сайт. Използвайте различните инструменти, като например Google Analytics, за да получите обратна връзка какво най-много четат потребителите на вашия сайт, колко време се задържат на него и по кои ключови думи ви откриват в търсачката. Тези данни ще ви бъдат изключително полезни, за да подобрявате работата си и да отговаряте на потребителските очаквания. Качественият SEO анализ може да ви помогне да разберете от кои места идват вашите клиенти и как да подобрите максимално най-много SEO оптимизацията на онлайн магазина ви или на бранда, който сайта ви представлява.
Ако искате да научите още полезни съвети и тактики за класиране на първа страница, запишете се за курса Search Engine Optimisation (SEO) - март 2020. По време на обучението ще научите още какво е семантично ядро на ключови думи, начини и инструменти за намирането им, структуриране на събраните данни и съставяне на content план. Залите ни са с ограничен капацитет, така че не се колебайте, а се включете в своето приключение още днес с предстоящия SEO курс!
Автор: Мария Цекова