AIDA модел: как аудиторията се превръща в клиенти? - SoftUni Digital
Loading...

AIDA модел: как аудиторията се превръща в клиенти?

avatar Мария Вълчева 4 минути
AIDA модел: как аудиторията се превръща в клиенти?

Дигиталният свят е свят на потребителски преживявания, направлявани и дирижирани от маркетолози. Всеки етап от потребителското пътешествие може да бъде описан чрез т.нар. AIDA модел – един от най-мощните инструменти в съвременния маркетинг. Затова е и част от предстоящия стратегически курс Marketing Strategy – април 2023, който ще ти помогне да си създадеш систематизиран подход към маркетинга.

В днешната статия ще ти представя именно AIDA рамката и как тя може да ти помогне да превърнеш таргет аудиторията си в клиентела. Нека започнем от основите!

Какво е AIDA моделът?

AIDA моделът е израз на потребителското пътешествие и етапите, през които потребителят преминава, за да се превърне в клиент. Това е йерархичен, последователен модел, който те насочва, като маркетолог, как да оформиш маркетинговите си послания при всеки етап от пътешествието.

Източник: 8x8

AIDA моделът наподобява и маркетинговата фуния с това, че всеки потребител, на теория, трябва да премине през всеки етап от модела. А кои всъщност са тези етапи? Те се заложени в самата абревиатура:

A за Attention – на този етап от модела, потребителят разбира, че офертата ти съществува. Тук се бориш за неговото внимание и създаването на разпознаваемост, така че той да започне да си изгражда асоциации с продуктите или услугите ти.

I за Interest – това е етапът, в който трябва да предизвикаш интерес в потребителите, например демонстрирайки ползите, които продуктите или услугите ти носят. По този начин ще тласнеш аудиторията сама да започне да проучва възможностите в твоя посока.

D за Desire – на този етап усилията и посланията ти трябва да помогнат на интереса да се трансформира в желание за интеракция с бранда по посока покупка. Можеш да го постигнеш чрез изграждането на емоционална връзка между бранда и потребителя.

A за Action – това е действието, което искаш потребителят да изпълни. Може да е както микро конверсия (като абониране за нюзлетър), така и макро конверсия (покупка, абонамент за услуга и т.н.). Разбира се, дефиницията на желаното действие изцяло зависи от бизнеса и целите ти.

Всеки етап има собствени особености и различен подход към комуникацията с таргет аудиторията. По време на предстоящия курс по маркетингови стратегии и стратегически маркетинг, ще разгледаш модела по-подробно, включително и с помощта на case studies. В следващите редове ще ти представя етапите накратко, заедно с примери за типа съдържание и маркетинговите послания, които можеш да използваш.

Етап 1: Awareness

Това е етапът, в който трябва да наблегнеш на разпознаваемостта на бранда, така че таргет аудиторията да си зададе въпроса „Какво е това?“ във връзка с продуктите и услугите ти. Това е етапът, в който се създава качествено, полезно съдържание, целящо да реши някакъв проблем на целевата ти аудитория.

Етап 2: Interest

Това е етапът, в който потребителите си казват „Харесва ми.“. Може и да не си го чувал до момента, но потребителите не се интересуват от функционалностите на продуктите/услугите ти. Тях не ги е грижа, че продаваш плътни завеси от кадифе с метален корниз и автоматично управление. Интересува ги контролът на температурата в помещението, спокойният сън и уединението, които могат да си осигурят с натискането на един бутон.

С други думи, ползите, които ще получат, ако станат твои клиенти. Съдържанието и посланията ти трябва да са насочени към задържане на полученото по-рано внимание и трансформирането му в интерес. Можеш да използваш похватите на storytelling-а, за да им покажеш как твоето предложение „ще ги превърне в главни герои“ и ще им донесе успех.

Източник: BSS Commerce

Етап 3: Desire

Веднъж харесат ли твоето решение, трябва да накараш потребителите да си кажат „Искам го.“. Коя е най-важната съставка на взаимоотношенията между клиент и бранд? Доверието. На този етап трябва да продължаваш да създаваш качествено съдържание и да водиш комуникация, която да създава доверие.

Това е етапът, в който да се позиционираш като експерт, а продуктът/услугата ти – като решение, което ще създаде мост между сегашното състояние на аудиторията и това, което могат да постигнат, ако станат клиенти. Безплатно демо, trial версии на продукти, съдържание тип „Преди и След“, осигуряване на допълнителни стимули аудиторията да направи последната стъпка могат да са част от арсенала ти.

Етап 4: Action

Това винаги е крайната цел на стратегическия маркетинг – аудиторията да си каже „Купувам го.“. Когато се стигне до този момент, в резултат на преживяването във всички останали етапи от модела AIDA, трябва да си сигурен, че потребителят може да се сдобие с продукта/услугата ти максимално лесно.

Тук можеш да разчиташ на ясен CTA, улеснен и с минимален брой стъпки процес по завършване на конверсия, представяне на сравнения и интерактивно съдържание като калкулатори, ревюта от потребителите и т.н. А след това идва и процесът по задържане на клиента или т.нар. Retention – например чрез имейл маркетинг, onboarding активности и качествен support след конверсията.

Но перфектен ли е AIDA моделът? Отговарям веднага.

AIDA моделът като елемент на маркетинга

Ако си стигнал дотук, вероятно и сам можеш да си направиш извод за някои от водещите ограничения, които има AIDA моделът. Дигиталният маркетинг е холистична, комплексна дейност, от която тези етапи са част и не бива да се разглеждат като самостоятелно, категорично решение за успешен маркетинг в дигитална среда.

Затова и предстоящият практически курс Marketing Strategy разглежда AIDA като елемент на маркетинга. По време на занятията ще разгледаш водещи аналитични бизнес процеси и разнообразие от тактики и инструменти за ефективни кампании. Не пропускай възможността да започнеш да мислиш стратегически по отношение на дигиталния маркетинг и се запиши за курса още днес. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.