AIDA модел: как аудиторията се превръща в клиенти?
Дигиталният свят е свят на потребителски преживявания, направлявани и дирижирани от маркетолози. Всеки етап от потребителското пътешествие може да бъде описан чрез т.нар. AIDA модел – един от най-мощните инструменти в съвременния маркетинг. Затова е и част от предстоящия стратегически курс Marketing Strategy – април 2023, който ще ти помогне да си създадеш систематизиран подход към маркетинга.
В днешната статия ще ти представя именно AIDA рамката и как тя може да ти помогне да превърнеш таргет аудиторията си в клиентела. Нека започнем от основите!
Какво е AIDA моделът?
AIDA моделът е израз на потребителското пътешествие и етапите, през които потребителят преминава, за да се превърне в клиент. Това е йерархичен, последователен модел, който те насочва, като маркетолог, как да оформиш маркетинговите си послания при всеки етап от пътешествието.
Източник: 8x8
AIDA моделът наподобява и маркетинговата фуния с това, че всеки потребител, на теория, трябва да премине през всеки етап от модела. А кои всъщност са тези етапи? Те се заложени в самата абревиатура:
• A за Attention – на този етап от модела, потребителят разбира, че офертата ти съществува. Тук се бориш за неговото внимание и създаването на разпознаваемост, така че той да започне да си изгражда асоциации с продуктите или услугите ти.
• I за Interest – това е етапът, в който трябва да предизвикаш интерес в потребителите, например демонстрирайки ползите, които продуктите или услугите ти носят. По този начин ще тласнеш аудиторията сама да започне да проучва възможностите в твоя посока.
• D за Desire – на този етап усилията и посланията ти трябва да помогнат на интереса да се трансформира в желание за интеракция с бранда по посока покупка. Можеш да го постигнеш чрез изграждането на емоционална връзка между бранда и потребителя.
• A за Action – това е действието, което искаш потребителят да изпълни. Може да е както микро конверсия (като абониране за нюзлетър), така и макро конверсия (покупка, абонамент за услуга и т.н.). Разбира се, дефиницията на желаното действие изцяло зависи от бизнеса и целите ти.
Всеки етап има собствени особености и различен подход към комуникацията с таргет аудиторията. По време на предстоящия курс по маркетингови стратегии и стратегически маркетинг, ще разгледаш модела по-подробно, включително и с помощта на case studies. В следващите редове ще ти представя етапите накратко, заедно с примери за типа съдържание и маркетинговите послания, които можеш да използваш.
Етап 1: Awareness
Това е етапът, в който трябва да наблегнеш на разпознаваемостта на бранда, така че таргет аудиторията да си зададе въпроса „Какво е това?“ във връзка с продуктите и услугите ти. Това е етапът, в който се създава качествено, полезно съдържание, целящо да реши някакъв проблем на целевата ти аудитория.
Етап 2: Interest
Това е етапът, в който потребителите си казват „Харесва ми.“. Може и да не си го чувал до момента, но потребителите не се интересуват от функционалностите на продуктите/услугите ти. Тях не ги е грижа, че продаваш плътни завеси от кадифе с метален корниз и автоматично управление. Интересува ги контролът на температурата в помещението, спокойният сън и уединението, които могат да си осигурят с натискането на един бутон.
С други думи, ползите, които ще получат, ако станат твои клиенти. Съдържанието и посланията ти трябва да са насочени към задържане на полученото по-рано внимание и трансформирането му в интерес. Можеш да използваш похватите на storytelling-а, за да им покажеш как твоето предложение „ще ги превърне в главни герои“ и ще им донесе успех.
Източник: BSS Commerce
Етап 3: Desire
Веднъж харесат ли твоето решение, трябва да накараш потребителите да си кажат „Искам го.“. Коя е най-важната съставка на взаимоотношенията между клиент и бранд? Доверието. На този етап трябва да продължаваш да създаваш качествено съдържание и да водиш комуникация, която да създава доверие.
Това е етапът, в който да се позиционираш като експерт, а продуктът/услугата ти – като решение, което ще създаде мост между сегашното състояние на аудиторията и това, което могат да постигнат, ако станат клиенти. Безплатно демо, trial версии на продукти, съдържание тип „Преди и След“, осигуряване на допълнителни стимули аудиторията да направи последната стъпка могат да са част от арсенала ти.
Етап 4: Action
Това винаги е крайната цел на стратегическия маркетинг – аудиторията да си каже „Купувам го.“. Когато се стигне до този момент, в резултат на преживяването във всички останали етапи от модела AIDA, трябва да си сигурен, че потребителят може да се сдобие с продукта/услугата ти максимално лесно.
Тук можеш да разчиташ на ясен CTA, улеснен и с минимален брой стъпки процес по завършване на конверсия, представяне на сравнения и интерактивно съдържание като калкулатори, ревюта от потребителите и т.н. А след това идва и процесът по задържане на клиента или т.нар. Retention – например чрез имейл маркетинг, onboarding активности и качествен support след конверсията.
Но перфектен ли е AIDA моделът? Отговарям веднага.
AIDA моделът като елемент на маркетинга
Ако си стигнал дотук, вероятно и сам можеш да си направиш извод за някои от водещите ограничения, които има AIDA моделът. Дигиталният маркетинг е холистична, комплексна дейност, от която тези етапи са част и не бива да се разглеждат като самостоятелно, категорично решение за успешен маркетинг в дигитална среда.
Затова и предстоящият практически курс Marketing Strategy разглежда AIDA като елемент на маркетинга. По време на занятията ще разгледаш водещи аналитични бизнес процеси и разнообразие от тактики и инструменти за ефективни кампании. Не пропускай възможността да започнеш да мислиш стратегически по отношение на дигиталния маркетинг и се запиши за курса още днес. Очакваме те!