E-commerce през 2022 – как да завладееш пазара?
През 2020 година, онлайн търговията преживя истински катарзис насред бума, предизвикан от пандемията. Събитията от последните две години промениха облика на редица бизнеси и принудиха тези, които мислеха, че нямат нужда от дигитално присъствие, да откриват наново потребителите си онлайн.
По повод предстоящия курс Ecommerce and Business Fundamentals, ще те запозная с трендовете, които ще бележат развитието на онлайн търговията през 2022 година. Ако вече управляваш онлайн магазин и искаш да издухаш конкуренцията, или се каниш да отвориш такъв и се притесняваш дали ще потръгне, тенденциите в следващите редове могат да ти дадат някои идеи, с които да блеснеш пред останалите. А ако искаш да се научиш как да изграждаш цялостни, успешни стратегии за онлайн бизнеси, не пропускай и да се запишеш в курса.
Персонализация, персонализация и пак персонализация
Личните ни данни и потребителска информация отдавна са се превърнали в едно от най-ценните блага за всеки маркетолог и бизнес. Чрез тях компаниите откриват потенциални клиенти за продуктите и услугите си и успяват да ни таргетират (макар и не винаги да е много успешно). Информацията, която генерираме за нас самите, ползвайки интернет, дава възможност на бизнесите да персонализират посланията и предложенията, които ни отправят.
Но днес нивото на персонализация започва да достига нечувани нива. Когато от Apple дадоха възможност на потребителите си да се откажат от проследяването и събирането на данни, 96% от потребителите в САЩ се възползваха от възможността. Това нанесе огромен удар върху компании като Facebook, които събират информация, за да могат да предлагат по-добри възможности за реклама на платформата.
Именно тук идва ролята на персонализацията, продиктувана от самите потребители. Един безспорен иноватор в областта е модната компания Levi’s. Отвъд „препоръчаните“, „популярните“, и „подобните“ продукти, днес фирменият онлайн магазин предлага възможност за търсене чрез картинка. С други думи, ще можеш да качиш картинка на дънки, които харесваш и искаш да си купиш, а сайтът ще върне резултати на най-подобните продукти.
Но няма нужда да използваш подобни технологични иновации, за да предоставиш добро ниво на персонализация за своите клиенти. Пример за това е грижата за клиента след покупката. Много бизнеси правят грешката да мислят, че тяхната работа приключва с изпращането на поръчания продукт.
Тъй като с онлайн бизнесите комуникацията лице в лице е много по-трудна или изобщо не съществува като възможност, последващи стъпки биха били комуникация по имейл, персонализиран подарък (пък било то и картичка с „Благодаря“) в покупката, целенасочен опит да разбереш дали клиентът е останал доволен, както и мигновено съдействие при проблем.
Максимално улеснение в натовареното ежедневие
Потребителите пазаруват онлайн, защото е удобно, бързо и лесно. Спестява време, а често – и пари. Изборът е много по-голям и всичко е на клик разстояние. Именно затова, освен усилия за персонализация на преживяването, е хубаво максимално да улесниш потребителя.
Независимо дали предлагаш продукт или услуга, посетителят трябва да може лесно да открие това, което търси, и само с няколко клика да се сдобие с него. Няма нужда да откриваш топлата вода в технологично отношение, а да се постараеш клиентът ти да не попада в джунгла от преплетени линкове и пътища, когато идва на сайта ти. Независимо колко добра персонализация предлагаш, ако отнема много от времето на клиента, има шанс да го изпуснеш.
Остави на клиента да избира
Все още съществуват онлайн бизнеси, които, по една или друга причина, приемат само кешови плащания. В днешния дигитален свят, когато парите са електронни, а времето ограничено, да не предложиш на потребителите си възможност за картово разплащане онлайн е грехота. Същото важи и за ограничаването на опциите за доставка, предвид колко доставчици можеш да използваш, включително и сам да разнасяш стоката, ако обемът на работа не е особено голям.
Друг голям избор, който трябва да оставиш клиентите ти да направят, е дали да ползват услугите ти през десктоп устройствата си или чрез мобилен телефон. По данни на НСИ за 2021 година, над 70% от българите имат мобилен или смартфон, докато тези, притежаващи настолен компютър, лаптоп или таблет общо са под 70%.
По данни на Statista, над 60% от българите притежават смартфон. Шансът да откриеш потребителите си онлайн, докато са пред мобилния си телефон, е много голям. И трябва да се възползваш от това като се увериш, че онлайн бизнеса ти има адаптивен уебсайт, оптимизиран за мобилни телефони.
Винаги работи със стратегия
Дигиталната маркетингова стратегия е ключова за успеха на всеки онлайн бизнес. Колкото и добри идеи да имаш, ефектът от тях ще е съмнителен, ако не се използват стратегически. В курса Ecommerce and Business Fundamentals ще се научиш да създаваш именно успешни стратегии. Ако искаш да надградиш съществуващите си познания в областта на маркетинга и да се впуснеш в предизвикателния и конкурентен свят на електронната търговия и дигиталния бизнес, запиши се още днес от ТУК. Не се колебай, очакваме те!