Сайт за електронна търговия - 5 метрики за успех - SoftUni Digital
Loading...

Сайт за електронна търговия - 5 метрики за успех

avatar Мария Вълчева 5 минути
Сайт за електронна търговия - 5 метрики за успех

Електронната търговия днес е бизнес за трилиони. Ако искаш да развиваш свой сайт за електронна търговия и търсиш начин да надградиш знанията и уменията си в сферата, курсът E-commerce Advanced - май 2024 е точно за теб.

Предвестникът на продажбите през сайт за електронна търговия е уговорка между двама студенти за продажба на нелегални субстанции в първата в света компютърна мрежа – ARPANET. Днес електронната търговия се осъществява през индивидуални сайтове, а продажбата на нелегални стоки не е фокусът.

До 2029 година се очаква броят на потребителите, които пазаруват онлайн, да достигне 3.5 милиарда души. Пазарът за електронна търговия в България също расте. По данни от Statista, през 2024 година се очаква да достигне €1.69 милиарда, а броят на пазаруващите онлайн да нарасне до 2.8 милиона души до 2029 година.

Неоспоримо е, че все повече хора се ориентират към пазаруването през сайт за електронна търговия. Ако продаваш стоки, а нямаш такъв – пропускаш редица ползи.

Ако пък имаш и се чудиш как да измериш успеха му, в днешната статия ще се запознаем с някои основни метрики, които биха ти помогнали да следиш колко добре се справя бизнесът ти. Да започваме!

3 типа метрики на сайт за електронна търговия

Има десетки показатели, които можеш да следиш, за да прецениш как се справя сайтът ти за електронна търговия. Те ти помагат да надникнеш в поведението на потребителите и да откриеш тенденции в навиците им за пазаруване.

В този смисъл, най-общо ще различаваш три типа метрики:

1. За придобиване – чрез тях можеш да следиш кой и как открива сайта ти за електронна търговия, а и на каква цена.

2. За ангажиране – те ще ти разкрият до каква степен посетителите на онлайн магазина ти са ангажирани, колко се задържат на него и дали имат пълноценно потребителско преживяване на него.

3. За конверсии и задържане – този тип метрики ти помагат да следиш продажбите и финансовите резултати, а и дали успяваш да превърнеш еднократните купувачи в лоялни клиенти – т.нар. retention.

Ако тепърва ти предстои да фиксираш показатели за успех, ето някои идеи на кои да обърнеш приоритетно внимание.

1. Продажби на сайта за електронна търговия

Метриката, от която най-много се вълнува всеки собственик на сайт за електронна търговия, е именно броят продажби и по-конкретно – процентът на конверсиите. Лесен за изчисляване и изключително показателен за представянето и популярността на онлайн магазина ти.

За да намериш коефициента на конверсиите, трябва да разделиш броя на конверсиите (целевите действия, които в случая на онлайн магазините обикновено са поръчки) на броя на всички посетители и да умножиш полученото по 100. Разбира се, коефициентът трябва да се изчислява за даден, предварително определен период от време за целите на анализа.

2. Средна стойност на поръчката

Един от основните показатели за това дали сайтът ти за електронна търговия се справя добре е т.нар. средна стойност на поръчката (average order value, AOV). AOV мери колко средно харчат потребителите, когато поръчват.

Изчислява се лесно – просто раздели приходите от продажби на броя поръчки за даден период от време, който искаш да анализираш. Една от основните ти цели като собственик на онлайн магазин ще бъде да повишиш този показател.

AOV е и добър инструмент за планиране. Когато знаеш стойността му, можеш да пресметнеш колко продажби трябва да осъществиш в даден период, за да реализираш даден целеви приход.

3. Стойност на клиентите на сайта за електронна търговия

Това е една от най-особените, но и най-ценни метрики, когато става дума за e-commerce. Ще я срещнеш като стойност на клиентите или стойност на жизнения цикъл на клиента (customer lifetime value, CLV, CLTV или LTV). Тя съдържа в себе си прогноза за това колко пари ще спечелиш от един човек през целия период, в който е клиент на бранда ти.

Представи си, че предлагаш ароматни пръчици, етерични масла и свещи. Ако един клиент харчи средно 50 лв. на поръчка и прави по една поръчка на месец, за година можеш да очакваш да генерира 50 х 12 = 600 лв. за бизнеса ти. Ако допуснеш, че ще бъде твой клиент следващите 5 години, чрез този клиент ще осъществиш приходи от 3 000 лв.

Дали това е много или малко зависи от бизнеса и естеството на клиентите му. CLV е инструмент, който ти помага да прецениш кои са най-важните ти и ценни клиенти. Стойността на клиентите помага и при вземането на решение колко си струва да инвестираш за придобиването на нови такива.

4. Процент на изоставяне на количката

Истината е, че много повече хора ще добавят продукти в количката си и ще я изоставят, отколкото са тези, които ще завършат поръчка в сайта ти за онлайн търговия. Това са посетителите, които повишават т.нар. cart abandonment rate или процент на изоставяне на количката.

Това отпадане от процеса по покупка е още по-лошо, ако се случи на Checkout страницата. За да пресметнеш двете вариации, трябва да разделиш броя завършени поръчки на броя започнати колички или започнати процеси по завършване на поръчката.

Какво ти показват? Висок Cart / Checkout abandonment rate може да подскаже проблем с потребителското преживяване и пътя, който клиентът извървява, за да направи поръчка.

Причините може да са съвсем тривиални, ако процентът е нисък. Ако е много висок,  трябва да проучиш – може да има проблем при преминаването от страница на страница, може страницата с количката да е лошо оптимизирана, да се предлагат твърде малко и неудобни опции за плащане и т.н.

5. Цена на придобиване на клиенти

Успехът на всеки сайт за електронна търговия до голяма степен зависи от това да привлече достатъчно клиенти, за да си осигури устойчивост на фона на конкуренцията. А това изисква да се инвестира бюджет и за маркетинг и реклама.

Т.нар. customer acquisition costs (CAC) показател изразява колко средно си похарчил от бюджета си, за да привлечеш един нов клиент. Можеш да го изчислиш като за определен период разделиш похарчения за маркетинг бюджет на броя нови клиенти, осъществили поръчка.

Тук идва сравнението със стойността на клиента. Ако CAC надвишава прогнозирания CLV, реално новият клиент не успява да компенсира инвестицията за придобиването му. Тя би била неоправдана и дори CAC само да се доближава.

Това са само някои примери за ключови e-commerce метрики, на които трябва да обръщаш внимание, ако искаш да развиваш сайт за електронна търговия. В курса те очакват още, наред с оптимизацията на конверсиите, залагането на цели и подходи за постигането им.

Ако искаш да развиваш успешна онлайн търговия, не се колебай да се запишеш за E-commerce Advanced - май 2024 още днес, очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.