Кои са 7-те стъпки, през които преминава една creative концепция?

Креативната концепция помага да се опише самото ядро на вашето маркетинг послание. Тя играе ролята на основа за цялото съдържание на вашата кампания и обобщава главните теми, които трябва да повдигнете пред набелязаната от вас аудитория. През какви етапи обаче минава изграждането и обособяването на дадена креативна концепция?
1. Проучване
Винаги базирайте процеса по разработка на креативната концепция върху конкретни проучвания, правилно разбиране на ситуацията, в която се намирате, аудиторията, комуникационните канали, които ще се използват, както и на целите, които са поставени. Направете добро проучване за кампанията, която планирате и се опитайте да намерите разнообразна и необходима информация за своята целева аудитория. По този начин вашата креативна концепция ще има реална стойност, тъй като ще е изградена върху обективни факти. За целта можете да използвате най-разнообразни способи за събиране на данни: анкети, интервюта, които проучват предпочитанията на интервюираните в по-голяма дълбочина, работа с фокус групи – всичко това, за да дефинирате основния проблем и съответно създаването на продукт или услуга за нуждите на тази аудитория. Важно е да сте сигурни, че събраните данни ще са ви от полза при формирането на целите на вашата кампания.
2. Опишете проблема
Веднъж след като сте събрали необходимите данни от вашата целева аудитория, изгответе профил на проблема. Този профил се състои в няколко въпроса, които включват неща като „Какви са предизвикателствата в комуникационен план, които трябва да се обмислят?“, „Защо е необходима тази кампания“, „Кой се е сблъскал с дадения проблем?“, „Какви действия ще предприеме аудиторията в резултат на кампанията?“. На по-късен етап концепцията и идеите, които се сформират, трябва да могат да отговорят на тези въпроси
3. Brainstorming
Стигнахме и до забавната част. В този процес на „брейнсторминг“ поканете членове от екипа с различни функции и задължения. По този начин ще можете да генерирате по-разнообразни концепции. Винаги дръжте ясен фокус върху основните цели и очакванията от тяхното изпълнение, преди още да сте започнали реалния процес по обмислянето. Бъдете сигурни, че ръководите дискусиите на своя екип правилно, така че идеите да не се разфокусират. Все пак е важно да чуете всяка отделна идея, без значение колко невероятна и откачена е тя. Съберете колкото се може повече идеи и имайте предвид, че нито една от тях на този етап от работата не може да бъде считана за лоша, поне докато e адекватна спрямо поставените въпроси и отговаря на оформящите се цели на кампанията.
4. Генериране на индивидуални идеи
След приключване на колективния процес по обмисляне и планиране, дайте време на всеки един член от екипа да поработи/помисли самостоятелно. Използвайки главната и по-обща концепция, създадена по време на брейнсторминг сесиите, всеки отделен член от екипа трябва да създаде собствени уникални и по-специфични концепции. Всеки един член е свободен да изрази идеите си по начин, който би бил интересен и забавен за възприемане, след което трябва да се организира обща среща, на която всеки да сподели идеите си пред останалите.
5. Подбор на идеите
Прегледайте всички индивидуални идеи и изберете трите най-добри. Когато правите това, уверете се, че сте оценили всяка идея по няколко еднакви критерия, като например: дали идеята е подходяща, дали отговаря на комуникационните цели, свежа и иновативна ли е и как би сработила по време на кампанията.
6. Не пропускайте фактора „Осъществимост“
След като оцените избраните топ 3 идеи, уверете се, че те са осъществими за изпълнение. Идеите трябва да отговарят на бюджета и времето, с които разполагате за изпълнение. Тук отново имате няколко примерни помощни въпроса, които да ви помогнат да се ориентирате. Поставете пред екипа си въпроси като „Ще работили тази идея за кампанията?“, „Може ли да се приложи към множество канали?“, „Ще бъде ли интересна?“ и други.
7. Изпълнение на идеите
Идва ред на момента, в който придаваме материално изражение на нашата до тук по-скоро теоретично съществуваща концепция. На този етап от работата вие и вашият екип започвате да разработвате реално отделните аспекти на реализацията – конкретни срокове, визуални аспекти и други.
Това са в най-общи линии етапите, през които преминава една креативна концепция. Ако искате да се запознаете с този процес в детайли – включете се още днес в курса „Digital Creative – март 2021“. Очакваме ви!