Какво е сторителинг и как помага на марките?
„Когато пишем copy… създаваме или музика, или шум“, казва Доналд Милър в книгата си Building a StoryBrand. Ако искаш да се научиш да създаваш музика, а не шум, който потребителите изключат веднага, то курсът Brand Storytelling - март 2024 е точно за теб.
Днес маркетингът е въпрос на убеждаване, а аудиторията е атакувана с шум от всички страни. Сторителингът е инструмент, който ще ти помогне да пробиеш през шума, така че именно ти и предложението на бранда, който представляваш, да звучат най-убедително. Умението да разказваш истории се развива постепенно и е изкуство само по себе си.
Каква е същността му? Отговарям веднага!
Какво представлява сторителингът?
Сторителингът е подход, способен да създава нови преживявания за потребителите. Това е техника, която ще ги потопи в свят или ситуация, в която могат да си представят как решават проблемите си или постигат целите си с помощта на дадена марка и нейните продукти или услуги.
Когато използват сторителинг в маркетинга си, копирайтърите и създателите на съдържание изоставят бизнес жаргона, поставят марката на заден план и изграждат наратив, в който аудиторията може да се потопи. Историята обикновено се съчетава с визуални елементи, които да я подсилят и да ангажират по-визуално ориентираните потребители по-активно.
Сторителингът е това, което превръща рекламите по време на Super Bowl в шедьоври. С негова помощ, посредством различни подходи, рамки и техники, можеш:
• Да предадеш сложни концепции по ангажиращ и разбираем начин;
• Да спомогнеш за оформянето на нови идеи и нагласи в съзнанието на потребителите;
• Да ангажираш и мотивираш аудиторията да вземе участие в различни каузи;
• Да забавляваш аудиторията и да изградиш позитивни асоциации с бранда;
• Да образоваш на недостъпни или по-сложни теми по един по-достъпен и релевантен начин;
• Да оставиш следа в съзнанието на аудиторията си и т.н.
В тази връзка трябва да включиш няколко основни елемента в своите истории, които ще разгледаме в следващите редове.
5 елемента на сторителинга
Изграждането на истории, независимо от сторителинг подхода, който ще избереш – устен, писмен, аудио или визуален, изисква присъствието на определени елементи. Наративът включва:
• Тема и основно послание – какво предизвиква историята, какво е посланието, което искаш да предадеш чрез нея, така че да ангажираш аудиторията.
• Основни герои – трябва да решиш дали основното действащо лице ще е марката или пък потребителят, представен като герой, отправил се на своето пътешествие.
• Обстановка – тя обикновено съдържа основните обстоятелства, с които трябва да се съобрази героят. Това може да са крайни срокове, финансови ограничения, изискванията на висшестоящи фигури, по-ефективна конкуренция и т.н.
• Основен конфликт – това е елементът, който всъщност ще ангажира вниманието на аудиторията. Конфликтът е водещият проблем, с който героят трябва да се справи, за да достигне някакво желано бъдещо състояние. Чрез конфликта в историята си можеш да предизвикаш емоционална реакция в аудиторията и да развиеш наратив, с който потребителите да се асоциират.
• Решение – всяка добра история трябва да има своя кулминация, която да отведе по естествен начин до призива към действие. В тази кулминация трябва да видим как героят разрешава водещия конфликт, на каква цена и с чия помощ (обикновено с помощта на бранда).
4 начина да подходиш към сторителинга
Добрите истории са вълнуващи, предизвикват емоции и положителни асоциации в аудиториите. Те имат силни послания, ясни са и не увъртат. Някои от най-популярните рамки и формули, чрез които можеш да разказваш истории, включват:
1. The Hero’s Journey – пътуването на героя е популярен мономит, в който героят напуска познатата среда, за да поеме на пътешествие сред неизвестното, по време на което преодолява различни препятствия, за да постигне желана крайна цел.
2. The Mountain – тази наративна структура следва силуета на планина и проследява изкачването на героя към върха. По пътя отново биват преодолявани различни препятствия в стремежа към крайната цел.
3. False Start – при който историята поема в една посока и претърпява рязък завой насред наратива. Тази рязка промяна, резултат от някакъв неочакван развой на събитията, е начин да задържиш вниманието на аудиторията по-дълго.
4. Nested Loops – това е по-сложен подход, при който разказваш истории в самите истории. В сърцевината им се намира основното послание и изводът, който аудиторията трябва да си направи. Всяка история бива прекъсната от друга, свързана история, а когато „вложиш“ всички истории, които искаш да споделиш, започваш да ги завършваш в обратен ред – от последната към първата история, която си прекъснал.
Това са само няколко примера, на които можеш да базираш историите, които искаш да разказваш в бизнес контекст. Сторителингът е изкуство с много особености и тънкости, а за да се потопиш и ти в тях, не се колебай да станеш част от предстоящия практически курс.
Brand Storytelling - март 2024 ще те въведе в света на съдържанието, което разказва истории, и ще ти помогне и на теб да започнеш да създаваш музика, а не шум. Очакваме те!