Какво е сторителинг и как помага на марките? - SoftUni Digital
Loading...

Какво е сторителинг и как помага на марките?

avatar Мария Вълчева 4 минути
Какво е сторителинг и как помага на марките?

„Когато пишем copy… създаваме или музика, или шум“, казва Доналд Милър в книгата си Building a StoryBrand. Ако искаш да се научиш да създаваш музика, а не шум, който потребителите изключат веднага, то курсът Brand Storytelling - март 2024 е точно за теб.

Днес маркетингът е въпрос на убеждаване, а аудиторията е атакувана с шум от всички страни. Сторителингът е инструмент, който ще ти помогне да пробиеш през шума, така че именно ти и предложението на бранда, който представляваш, да звучат най-убедително. Умението да разказваш истории се развива постепенно и е изкуство само по себе си.

Каква е същността му? Отговарям веднага!

Какво представлява сторителингът?

Сторителингът е подход, способен да създава нови преживявания за потребителите. Това е техника, която ще ги потопи в свят или ситуация, в която могат да си представят как решават проблемите си или постигат целите си с помощта на дадена марка и нейните продукти или услуги.

Когато използват сторителинг в маркетинга си, копирайтърите и създателите на съдържание изоставят бизнес жаргона, поставят марката на заден план и изграждат наратив, в който аудиторията може да се потопи. Историята обикновено се съчетава с визуални елементи, които да я подсилят и да ангажират по-визуално ориентираните потребители по-активно.

Сторителингът е това, което превръща рекламите по време на Super Bowl в шедьоври. С негова помощ, посредством различни подходи, рамки и техники, можеш:

• Да предадеш сложни концепции по ангажиращ и разбираем начин;

• Да спомогнеш за оформянето на нови идеи и нагласи в съзнанието на потребителите;

• Да ангажираш и мотивираш аудиторията да вземе участие в различни каузи;

• Да забавляваш аудиторията и да изградиш позитивни асоциации с бранда;

• Да образоваш на недостъпни или по-сложни теми по един по-достъпен и релевантен начин;

• Да оставиш следа в съзнанието на аудиторията си и т.н.

В тази връзка трябва да включиш няколко основни елемента в своите истории, които ще разгледаме в следващите редове.

5 елемента на сторителинга

Изграждането на истории, независимо от сторителинг подхода, който ще избереш – устен, писмен, аудио или визуален, изисква присъствието на определени елементи. Наративът включва:

Тема и основно послание – какво предизвиква историята, какво е посланието, което искаш да предадеш чрез нея, така че да ангажираш аудиторията.

Основни герои – трябва да решиш дали основното действащо лице ще е марката или пък потребителят, представен като герой, отправил се на своето пътешествие.

Обстановка – тя обикновено съдържа основните обстоятелства, с които трябва да се съобрази героят. Това може да са крайни срокове, финансови ограничения, изискванията на висшестоящи фигури, по-ефективна конкуренция и т.н.

Основен конфликт – това е елементът, който всъщност ще ангажира вниманието на аудиторията. Конфликтът е водещият проблем, с който героят трябва да се справи, за да достигне някакво желано бъдещо състояние. Чрез конфликта в историята си можеш да предизвикаш емоционална реакция в аудиторията и да развиеш наратив, с който потребителите да се асоциират.

Решение – всяка добра история трябва да има своя кулминация, която да отведе по естествен начин до призива към действие. В тази кулминация трябва да видим как героят разрешава водещия конфликт, на каква цена и с чия помощ (обикновено с помощта на бранда).

4 начина да подходиш към сторителинга

Добрите истории са вълнуващи, предизвикват емоции и положителни асоциации в аудиториите. Те имат силни послания, ясни са и не увъртат. Някои от най-популярните рамки и формули, чрез които можеш да разказваш истории, включват:

1. The Hero’s Journey – пътуването на героя е популярен мономит, в който героят напуска познатата среда, за да поеме на пътешествие сред неизвестното, по време на което преодолява различни препятствия, за да постигне желана крайна цел.

2. The Mountain – тази наративна структура следва силуета на планина и проследява изкачването на героя към върха. По пътя отново биват преодолявани различни препятствия в стремежа към крайната цел.

3. False Start – при който историята поема в една посока и претърпява рязък завой насред наратива. Тази рязка промяна, резултат от някакъв неочакван развой на събитията, е начин да задържиш вниманието на аудиторията по-дълго.

4. Nested Loops – това е по-сложен подход, при който разказваш истории в самите истории. В сърцевината им се намира основното послание и изводът, който аудиторията трябва да си направи. Всяка история бива прекъсната от друга, свързана история, а когато „вложиш“ всички истории, които искаш да споделиш, започваш да ги завършваш в обратен ред – от последната към първата история, която си прекъснал.

Това са само няколко примера, на които можеш да базираш историите, които искаш да разказваш в бизнес контекст. Сторителингът е изкуство с много особености и тънкости, а за да се потопиш и ти в тях, не се колебай да станеш част от предстоящия практически курс.

Brand Storytelling - март 2024 ще те въведе в света на съдържанието, което разказва истории, и ще ти помогне и на теб да започнеш да създаваш музика, а не шум. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.