Какво е монетизация и как се прави?
Успешната на монетизация на онлайн присъствието ни днес създава неограничени възможности за свобода и независимост. Темата все още не е добре позната, а крие много потенциал, предвид това колко много стойност могат да осигурят знанията и уменията ни на други хора. Затова и предстоящият практически курс Blog as a Business - март 2024 ще ѝ обърне специално внимание.
Ако имаш блог и не си сигурен дали си струва да го поддържаш или пък искаш да създадеш такъв, но от него да има полза и за теб, не пропускай курса. А по повод скорошния му старт, днес ще си говорим именно за това какво е монетизация, къде можеш да осъществиш такава и как!
Какво е монетизация?
Все повече хора търсят възможност сами да са си шефове, да заработват допълнително и да вложат предприемчивия си дух и нюх в т.нар. side hustle. Тази странична дейност може да е всичко – от предлагане на услуги на свободна практика до разработката и продажбата на дигитални продукти в свободното време.
Монетизация на дигиталното ти присъствие е пример за такава дейност. Това означава да намериш начин да изкарваш пари от някаква дигитална платформа, на която присъстваш или която притежаваш. Целта ти е да капитализираш стойността, която създаваш в тази платформа.
Източник: EdisonOS
Под стойност имам предвид съдържанието, което създаваш, услугите, които предлагаш, ангажираността на аудиторията и т.н. Тъй като може да създаваш различни типове стойност, можеш да осъществиш монетизация на различни места, както ще видим в следващите редове.
Къде можеш да осъществиш монетизация?
Когато говорим за монетизация, ако първата ти асоциация са инфлуенсърите, не мога да те виня. Днес това е един от най-модерните начини да монетизираш присъствието си онлайн. И макар да изглежда лесно, всъщност изобщо не е. А ето и как се сравнява и вписва сред други възможности за целта:
• Монетизиране в социалните мрежи – при въпросните инфлуенсъри. Способността ти да ангажираш аудиторията може да се отплати със сделки за спонсорирано съдържание.
• Използване на блог платформа – платформи като Medium създадоха модел за абониране, от който създателите на текстово съдържание на тях могат да печелят, ако са четени. Това премахва необходимостта ти сам да поддържаш сайт, но и отнема от контрола ти, достъпен при развитието и брандирането на собствен блог.
• Видео и аудио съдържание – платформи като YouTube и Spotify позволяват монетизация на съдържанието, което би могъл да създаваш за тях, но пък инвестицията като време, качество и разпространение може да не се оправдае.
Дори на пръв поглед е ясно, че ако искаш да монетизираш онлайн присъствието си, създаването и управлението на блог е най-бърз за стартиране подход, с най-малка начална инвестиция и най-много контрол при работата по самия блог. В тези неща ще се увериш и по време на курса, още преди да стигнете до стъпката за монетизация на блога.
А как всъщност можеш да монетизираш цялото съдържание, което ще създадеш за този блог? В следващите редове ще ти представя някои от най-достъпните и разпространени варианти.
Как се прави монетизация на блог?
За да монетизираш блога си, не е достатъчно да имаш добра идея. Затова и в курса ще обърнете внимание на това как се класира съдържание, как да оптимизираш блога си, как да набереш линкове и да промотираш блога. Това е половината работа.
Останалата част не е по-лесна, но поне възможностите за монетизация на блога са разнообразни. Това включва:
• Платени реклами – платформи като Google AdSense ти позволяват да поместиш реклами на блога си и съответно да бъдеш компенсиран финансово за импресиите, за чието генериране спомагаш.
• Спонсорирано съдържание – отново на принципи на колаборация с марки, може да сложиш цена на възможността на блога ти да бъде поместено определен тип съдържание.
• Афилиейт (affiliate) маркетинг – афилиейт маркетингът е друга възможност да монетизираш присъствието си онлайн, при която споделяш линкове на продукти и услуги на трети страни и получаваш определена компенсация, когато потребител осъществи дадено целево действие. Например, когато си афилиейт на Amazon, можеш да получаваш компенсации за всяка продажба, осъществена през твой линк. Под твой линк се разбира линк, който те идентифицира като афилиейт пред Amazon.
• Дигитални продукти – на блога си може да интегрираш продажбата на курсове, на темплейти, на различни ресурси, които се разпространяват само в дигитален формат и купувачът получава тях и възможността да си ги принтира, когато ги заплати.
• Абонамент – ако създаваш някакво образователно съдържание, може да се възползваш и от възможността за абониране, т.е. до определено съдържание потребителите ще имат достъп, само ако платят. Пример за успешно приложение на подобен модел в България е сайтът https://www.lifehack.bg/.
• Развитие и продажба на блога – можеш да монетизираш блога си и като го продадеш. Това е възможност, която също ще разгледаш по време на курса. Продажбата на блог става опция, когато е развит като съдържание, има значително количество трафик и регулярна аудитория и позволява успешното генериране на средства и по друг начин.
Може ли създаването на блог да е успешен бизнес модел?
Отговорът е, че зависи най-вече от усилията, които си готов да вложиш. Предстоящият курс ще ти представи систематичен подход към изграждането на блог с цел монетизация. Фокусът е изцяло върху практиката и стъпките, свързани с развитието на блог, който може да генерира доходи.
Ако искаш да придобиеш уменията, необходими за създаването, оптимизирането и менажирането на блог, запиши се за Blog as a Business - март 2024 още днес!