SMART цели в контент маркетинга: как изглеждат?
Поставянето и следенето на цели е част от дейността на всеки маркетолог. Те обаче не се изчерпват със следенето на резултати от платена реклама. Т.нар. SMART цели са един от най-мощните инструменти за маркетолозите, особено когато говорим и за маркетинг на съдържанието. Ако искаш да откриеш този вълнуващ свят и да се научиш да създаваш качество и стойност, които потребителите обичат и оценяват, запиши се сега за курс Content Marketing – май 2025.
Предвид наближаващия му старт, ще открехна вратата към света на съдържанието като те запозная с процеса по целеполагане и вида цели, от които контент маркетинга има най-голяма полза. А именно – SMART цели. Те са приложими в широк спектър от дейности – от управлението на проекти до личностно развитие, и се характеризират с това, че са лесни за разбиране, проследяване и потвърждение, че са постигнати. Играят роля и в създаването на съдържание, както ще видиш в следващите редове.
Какво са SMART цели?
Тръгнал си в правилната посока, ако смяташ, че по някакъв начин това са „умни цели“. SMART е акроним, зад който стоят няколко много важни критерия, определящи целите. Това са:
• Specific – целите са специфични, изразяват конкретни стойности и крайни срокове.
• Measurable – целите са измерими и можеш да разбереш какво постигаш с дейностите си.
• Attainable – целите трябва да постижими, дори и да са предизвикателни.
• Realistic/Relevant – целите трябва да са реалистични, на база какво знаеш и какво можеш да постигнеш, както и да отговарят и спомагат за осъществяването на дългосрочни стратегически и бизнес цели.
• Time-bound – целите трябва да са ограничени във времето и да имат краен срок.
Тези характеристики ще ти помогнат в процеса по целеполагане, в това да си представиш целите по-ясно и да усъвършенстваш и направиш цялостната си дейност по-ефективна. Нещо, което е особено ценно при създаването на съдържание, както ще видиш в следващите редове.
SMART цели за съдържание
Целите, които си поставяш, винаги трябва да са обвързани с някакви бизнес резултати. В света на маркетинга, представянето на кампании и съдържание се измерва чрез т.нар. KPIs (Key Performance Indicators) – това е най-добрият начин да разбереш дали усилията ти имат резултат. Чрез следенето им придобиваш ясна представа какъв напредък бележиш по пътя към постигане на бизнес резултати. Те ти помагат да разбереш кой тип съдържание ти е от най-голяма полза, къде имаш празнини, които можеш да запълниш, както и те насочват към създаването на по-ефективни контент стратегии и залагането на по-добри цели.
Тук идва ролята на SMART критериите за целеполагане. Всички сме запознати с неясните и обобщени цели, които искаме да постигнем – повече ангажираност, повече потребители, повече посещения и конверсии и т.н. Това не е достатъчно, за да си сигурен, че действията ти са ефективни. Особено когато става дума за съдържание, защото това не са просто блог статии. Съдържанието може да е писмено, видео, аудио – например подкаст, визуално – криейтивите за социални мрежи, дългоформатно, късо и забавно и още, и още. Вариациите са безкрайни. Затова повечето обобщаващи цели не работят в твоя полза. Какво имам предвид?
Как изглеждат SMART целите за съдържание?
Както ще научиш по време на курса, ще работиш с различни метрики за измерване ефективността на съдържанието. Добрата практика е да залагаш SMART цели с оглед на тези метрики.
Да вземем за пример един блог. „Искам повече трафик“ не е специфична цел. Не е и точно измерима – какво означава повече? Няма категоричен начин, по който да се постигне, а може да се окаже и нереалистична, ако не разполагаш с ресурса да привлечеш повече трафик, каквото и да значи повече. Липсва срокът, за който искаш да постигнеш целта – този месец, през следващите 6 месеца или в рамките на годишната стратегия?
За сметка на това, „Искам да привлека 1 000 нови посетителя за месец“ е специфична цел. С помощта на Google Analytics можеш да измериш колко са били новите посещения в рамките на месеца. Дали е достижима и реалистична цел зависи от това как планираш контент календара си и дали разполагаш с хора, които да свършат работата. Работа, която трябва да се свърши в рамките на месеца. С други думи, току що си дефинирал SMART цел.
Източник: HubSpot
Разбира се, съществуват специфики за всеки бизнес, а и зависиш от типа съдържание, което създаваш (записването на подкаст или видеа отнема много повече време и ресурс, отколкото работата по блог). Трябва да се съобразиш с тези ограничения и да нагодиш целите. Не на последно място, когато залагаш SMART цели, трябва да разпишеш подробно какви задачи трябва да свършиш, за да ги постигнеш.
Залагането на SMART цели е мощен метод за успех, особено когато говорим за ефективност на съдържанието. А това е малка част от добрите практики и подходи в контент маркетинга. Ако искаш да научиш повече за света на съдържанието, както и да се сдобиеш с практически знания и умения за създаването му, запиши се още сега за предстоящия курс Content Marketing – май 2025. Очакваме те!