Сайт структура: значение и добри практики - SoftUni Digital
Loading...

Сайт структура: значение и добри практики

avatar Мария Вълчева 6 минути
Сайт структура: значение и добри практики

Време е да разтребиш! Ако вече си направил първи стъпки в сферата на оптимизацията за търсачки, несъмнено ти се струва интуитивно, че един сайт трябва да има внимателно изградена структура. Тя е фундаментален аспект от всяка SEO стратегия. Курсът SEO On-page Optimization, стартиращ новата година, ще те научи как да подобриш структурата на един сайт.

Освен това, обучението ще ти помогне да надградиш знанията и уменията си за класиране на сайтове в няколко сегмента – eCommerce, новинарски сайтове, сайтове за услуги, и ще те научи как ефективно да управляваш SEO проекти и да изграждаш стратегии. Именно по повод неговия старт днес ще видим защо добрата структура е толкова важна за SEO-то и какви стъпки можеш да предприемеш, за да подобриш съществуваща такава.

Какво трябва да знаеш за една сайт структура?

Както вероятно знаеш, или се досещаш, сайт структурата е начинът, по който организираш съдържанието, създадено под формата на постове и страници. Това е начинът, по който са групирани и свързани различните части на съдържанието, както и как си взаимодействат потребителите с тях. Структурата може да влияе както положително, така и отрицателно на представянето на сайта ти, ако подцениш значимостта ѝ.

Две са основните посоки, в които добрата структура оказва влияние. От една страна, сайтът би бил user-friendly, което ще задържа посетителите на него, а това е положителен сигнал за Google. От друга страна, търсачката ще може да индексира сайта по-добре и да показва на потребителите точно това, което търсят. Това се постига чрез т.нар. sitelinks, пример за които ще видиш на картинката:

По този начин пътят на потребителя от търсенето до фактическото намиране на това, което му трябва, е значително скъсен, тъй като няма нужда да го издирва из сайта. Чрез оптимизирането на структурата, ти вече си му дал възможност да попадне точно там, където би искал.

Защо добрата сайт структура е ключова?

Колкото по-голям става сайтът ти, толкова по-труден за навигация би бил. Вероятно ще има много подобни теми, близки продукти и състезаващи се помежду си постове. Това ще попречи на най-доброто съдържание да достигне бързо и лесно директно до аудиторията. Ако не обърнеш внимание на структурата, съдържанието ще се изгуби в хаоса. Не само потребителите няма да се ориентират, но и търсачките. Ето трите основни причини защо и ти, подобно на Google, трябва да се интересуваш от структурата на сайта:

Състезаваш се срещу себе си – ако досега не си попадал на концепцията, знай, че съдържанието може да се канибализира. По-малко стряскащо определение е съществуването на идентично съдържание, което се състезава помежду си. При това на един и същ сайт. Ако предлагаш услуги в сферата на маркетинга, със сигурност е по-важно да класираш напред статия на тема „Най-добри практики през 2023 година“ отколкото онази за 2022 или 2021 година. Лошата сайт структура няма да позволи на по-важната и актуална тема да се класира по-високо, освен ако не вземеш мерки, за част от които ще си говорим в следващите редове.

Google не знае какви са приоритетите ти – втори много важен момент. Както вече споменах, добрата сайт структура ориентира търсачките за това кое според теб е важното съдържание. Тя оставя подсказки на Google къде да търси най-важното съдържание. Т.нар. Google bot следва връзките, създадени чрез линкове, на сайта ти, когато го обхожда, и пресъздава връзките между отделните секции, постове и страници.

Потребителят търси решения – потребителите идват на сайта ти, защото искат да купят продуктите, да се ползват от съветите и наръчниците ти, да се информират или да заявят услугите ти. Те не търсят предизвикателства, а решения и отговори. Точно затова е толкова важно добре да структурираш сайта си – потребителското преживяване трябва да е добро, ако искаш да постигаш търговски резултати чрез трафика, който се генерира на сайта ти.

Как да подобриш дадена сайт структура?

Структурата на сайта като част от SEO стратегията трябва да е ясна още при създаването му.

Дори и да не е била, има няколко действия, които могат да бъдат предприети, за да се подобри съществуваща такава. С няколко думи ще разгледаме част от тях в следващите редове:

1. Преразгледай съдържанието си

Някои хора директно биха ти казали да изтриеш старо съдържание, което се конкурира с актуално такова. По-добрият вариант е да се възползваш от вече съществуващата позиция и link juice, и да пренасочиш неактуалното съдържание към ново (и тематично свързано) такова. Например, ако червените рокли от определен тип в магазина ти са изчерпани, вместо да водиш посетителите към продукт, който не е наличен, пренасочи страницата към сходни червени рокли. Ако маркетинговите трендове, които си изследвал през 2021 година вече не са актуални, но страницата се класира високо, пренасочи я към тази с тенденциите за 2023 година и т.н.

Източник: Yoast

Т.нар. redirects (ще го срещнеш като редиректи и на български) ще ти помогнат със задачата да освободиш сайта си от излишно съдържание. Така, чрез пренасочване на линка, не губиш реферален трафик, а и не нарушаваш структурата от вътрешни линкове, които си създал, за да подсилиш SEO-то.

2. Структура на вътрешните линкове

Вътрешните линкове на сайта ще насочат Google към по-важните страници. Чрез тях ще подсилиш структурата на сайта, а и ще помогнеш на потребителите да достигнат до повече и релевантно на търсенията им съдържание. Освен това, те са и основният източник на информация относно йерархията на сайта, когато Google ботът го обхожда.

Основните неща, за които трябва да следиш при създаването на вътрешни линкове, са релевантност на съдържанието, към което насочваш, и целесъобразност (да приближиш посетителя по-близо до реализация). Ако слагаш вътрешни линкове самоцелно, няма да можеш да подсилиш SEO-то си по смислен и полезен начин.

3. Баланс на категориите

Добрата структура съдържа ограничен брой категории – това са най-важните места, на които трябва да попадне потребителят. Ако дадена категория става прекалено голяма, време е да я разбиеш на по-малки под-категории. Това, от една страна, ще предотврати съдържанието да се състезава помежду си, а от друга – ще помогне на потребителите да се ориентират по-лесно в сайта. Валидна е и обратната хипотеза – ако имаш много разпилени категории, добра идея е да ги слееш и да дадеш едно място за достъп до съдържанието.

Добри практики при изграждането на сайт структура

Ще разгледаме няколко, а експертите ще ти разкрият пълната картина по време на курса:

1. URL-и с оглед на SEO-то – те помагат както на Google, така и на потребителите, защото носят информация за това какво има на една страница. Добрият URL е кратък и съдържа ключови думи. Освен това, един user-friendly URL подсказва къде в сайт структурата се намира дадена страница и как се отнася към съдържанието.

Източник: SERanking

2. Спри се на навигационно меню – позволи на посетителите да се ориентират лесно. Навигационното меню трябва да носи максимално много информация от един поглед, защото ще определи как потребителите навигират сайта. Най-лесно е да избереш тази структура предварително, но бъди винаги готов да внесеш промени.

3. Дълбочина на ключови страници и вътрешно налинкване – важните страници на сайта трябва да бъдат лесно и бързо достъпни. Ако има съдържание, което искаш посетителите задължително да видят, не трябва да го скриваш зад стени от нерелевантно съдържание. За да подпомогнеш откриването на важно съдържание, можеш да използваш стратегически interlinking.

Поддържането на добра сайт структура е постоянен процес, който се води от и се осъществява през еволюцията и развитието на сайта. Тя е фундаментална за успешната оптимизация и по-високото класиране на различни типове сайтове. Особено важна е за сайтове, които предлагат продукти, услуги, както и новинарските сайтове, предвид обема на съдържанието.

Още техники, стратегии и методи за успешна on-page оптимизация ще откриеш и, по-важното, ще овладееш по време на курса. В обучението ще се научиш още как да планираш своите SEO дейности, как да управляваш стратегията си и различни SEO проекти, и още! Записването вече е активно, можеш да се запишеш за SEO On-page Optimization – януари 2023 ТУК, така че не се колебай. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.