Проучване: кои са най-важните качества на успешните PPC специалисти според рекламните агенции? - SoftUni Digital
Loading...

Проучване: кои са най-важните качества на успешните PPC специалисти според рекламните агенции?

avatar Мария Вълчева 10 минути
Проучване: кои са най-важните качества на успешните PPC специалисти според рекламните агенции?

Здравей, аз съм Христо Митков и ще бъда твой лектор и ментор в курса за напреднали Google Ads Advanced.

Имам 15 години опит в дигиталната реклама и съм сертифициран Google Partner от над 10 години. Занимавам се с провеждането на обучения за институции като International Business School, WebSeminari, HumanConsulting, а сред тях се нарежда и Softuni Digital. Работя основно с малки и средни фирми и съм специализиран в осигуряването на възвръщаемост при минимална инвестиция за реклама.

Следващата статия се базира на проучване, проведено през 2023 година, което изследва нуждите на рекламните агенции в България и техните изисквания към бъдещите им колеги в сферата на PPC. Ако си се насочил към сферата на платената дигитална реклама и се чудиш какво очакват от теб на интервю, ето някои отговори:

Обхват и цели на проучването

В началото на 2023 г. проведохме проучване с фокус към изискванията на дигиталните агенции при наемането на хора и по-точно – наемането на хора за позиции, свързани с Pay-Per-Click (PPC) реклама в Google Ads и Facebook. Целта на проучването е да ти предложим адекватни обучения, които отговарят на актуалните изисквания на водещите дигитални агенции в страната.

Крайният резултат от проучването ще ти помогне да получиш ценни насоки, практически задачи и ресурси, които ще ти осигурят по-ясна представа и реалистични очаквания при кандидатстването за отделни позиции, като:

• Стажант/Асистент

• Младши специалист

• Старши специалист

• Мениджър

За целите на проучването потърсихме водещи агенции, които от години предлагат стажантски програми и различни възможности за кариерно развитие в областта на дигиталната реклама. След проведените срещи се отличиха:

Александър Георгиев, Директор на отдел Дигитална трансформация в Digitas Sofia;

Николай Колев, ръководител на отдел PPC България в Netpeak;

Мартин Попов, основател и управител на Interactive Share;

Ралица Бекярска, ръководител на екип Google Performance в Xplora;

Ивелина Ансарова, основател и управител на агенция Accella Digital.

На всички участници в проучването зададохме следните ключови въпроси:

1. Какви са вашите очаквания от кандидатите за по-високите PPC позиции? Какъв опит трябва да докажат при кандидатстване?

2. Как преценявате кои са напреднали и как проверявате техните умения? Какви задачи/въпроси им поставяте?

3. Освен работата с Google Ads/Facebook инструментите, какви са допълнителните изисквания към кандидатите?

4. Какво се смята за “червен флаг”? Какво се смята за лоша практика при кандидатстване?

5. Имате ли допълнителни коментари и препоръки за кандидатите? (тук става интересно)

1. Какво се очаква от теб? Покажи опита си!

Всяка агенция има свой уникален подход при провеждането на интервюта за работа, но крайната цел винаги е една и съща – те искат да определят опита ти, да те преценят и оценят според знанията и уменията, които показваш в реално време, а не на хартия. Без значение дали си кандидат за стажант или мениджър, бъди готов да решаваш задачи и да отговаряш на въпроси, свързани с водещите процеси.

Всяка агенция отделя различно време при провеждането на интервютата, но вариантите за проверка на нивото може да се сведат до:

• Интервю с ключови въпроси;

• Тест и задача, която да решиш на момента (демо на живо);

• Тест и задачи, които решаваш няколко дни;

• Допълнително интервю.

Вероятно мнозина начинаещи тайно се надяват, че най-голяма тежест при оценката на един кандидат имат дипломите и сертификатите. Реалността обаче е, че най-голяма стойност при оценката на кандидатите носи реалният опит. Агенциите очакват от теб да покажеш практически умения, независимо от позицията, за която кандидатстваш.

Важно уточнение: липсата на опит не означава, че не си подходящ кандидат. Напротив – означава единствено, че търсиш нови възможности за кариерно развитие. Не гледай на тестовете и задачите като на изпит, а по-скоро като на метод за определяне на силните и слабите ти страни. Участието в интервюта също е опит – това са първите крачки от кариерното ти развитие в тази сфера.

2. В коя група си – начинаещ или напреднал? Какви въпроси и задачи се дават най-често?

Всяка агенция има своя история и свои индивидуални планове за развитие. Това е валидно за работните им екипи и техните нужди към момента на кандидатстването ти. Затова и мениджърите имат различен фокус при избора и въвеждането на нови служители.

При някои агенции е изключително важно да имаш развити технически умения, при  други – да имаш опит в различни области на рекламата, а трети ще оценяват как разсъждаваш по конкретни теми. С други думи, задачите са различни и винаги зависят от конкретните нужди на агенцията. Това е и причината отделните мениджъри да избират различен подход при определянето на нивото за начинаещи и напреднали.

A. Примерна практическа задача за младши специалисти (за начинаещи)

„Избирате произволен онлайн магазин, създавате Google Ads акаунт, създавате 2 кампании в Google Search, с предварително зададена цел. Правите настройки на Google Analytics и Google Tag Manager.“ При всички случаи ще има въпроси по решението и от теб ще се очакват обосновани отговори.

Теоретичната част най-често засяга около 10 въпроса. 5 от въпросите са свързани с профила и кампаниите, а останалите 5 не са пряко свързани с практическата задача – например Google Tag Manager, GA 4, Facebook CAPI.

При някои агенции няма задачи и тест, но ще поискат да направиш демонстрация на живо (или да споделиш екран). В рамките на няколко минути ще трябва да говориш за:

• Conversion tracking;

• Audience manager;

• Custom affinity;

• Product feed;

• GTM;

• Google Analytics.

B. Практическа задача за средно ниво (за по-напреднали)

„Прихванете чрез GTM подаваната в този dataLayer информация и изпратете към GA4 събитие от тип транзакция с всичките му необходими параметри.“

Теоретична част за средно ниво вероятно ще звучи подобно на:

“В приложената таблица са предоставени данни за кампаниите от един Google Ads акаунт. Вашата задача е да съставите списък с препоръки за подобряване/развитие на кампаниите и акаунта като цяло.”

Оценява се решението на задачата заедно с обосновката ти. Целта е да се провери в каква степен познаваш добрите практики в “performance” маркетинга и как разрешаваш проблеми на по-високо ниво.

C. Изисквания за мениджърска позиция

Минимум две години практически опит с онлайн търговци, B2B проекти и lead generation фирми. Важно е да поясним – не да си работил върху един проект в продължение на две години, а да си работил с различни бизнес модели с различни KPI (key performance indicators).

Задълбочено разбиране както на PPC рекламата, така и цялостно на “performance” маркетинга, плюс доказани практики за оптимизация.

• Изграждане на информационна инфраструктура за автоматизирани решения – таг план, връзки между различни платформи и приложения.

• Умение за разрешаване на технически проблеми.

• Познания в областта на уеб дизайна и създаването на ефективни целеви страници.

Ефективно управление на екип, провеждане на обучения и менторство.

Отлични комуникационни умения, както с клиенти, така и с работните екипи.

3. Какво още се очаква от теб?

Професиите в дигиталната реклама изискват известна гъвкавост и доброто познаване на инструментите е само едната страна на монетата. Зад ефективната работа в екип стоят редица умения и качества, които могат да те отличат в положителна посока. Попитахме агенциите какво очакват от теб извън работата с PPC инструментите. Ето какво споделиха те:

1. Проактивността показва ясно, че си активно въвлечен в работата, търсиш информация и искаш да се развиваш. Дори да нямаш практически опит, това е добър сигнал за всеки мениджър.

2. Освен сертифицирането в програмата на SoftUni Digital, сертификат от Google Skill Shop е ясна индикация, че си навлязъл по-сериозно в материята и си покрил минималните изисквания на Google. Кандидатите с един или два сертификата и от Google получават голямо предимство пред всички останали.

3. Познаването на Excel и Looker Studio (Data Studio) са предимство. В дигиталната реклама данните са всичко и е важно да си наясно с най-популярните инструменти за събиране и обработка на данни.

4. Общи познания в различни области на дигиталния маркетинг – уеб дизайн, създаване на съдържание, SEO, имейл маркетинг. Винаги е предимство да разбираш поне малко от работата на колегите си. В съвременния маркетинг е важно да разбираш “общата картинка” и да си наясно, че всички маркетингови канали взаимодействат помежду си.

5. Пунктуалност – богата езикова култура. Изненадващо или не, това беше посочено от няколко агенции, които работят със стажанти.

4. Червен флаг! Не прави това при кандидатстване?

Утвърдените агенции имат богат опит в подбора на персонал и те съветваме да не подценяваш този факт. Мениджърите внимават както за положителни, така и за отрицателни сигнали. Това са “червените флагове”, които драстично биха намалили шансове ти за успех. Ето няколко от най-често срещаните проблеми:

1. Разминаване между автобиография и демонстрираните умения. Изграждането на доверие е ключово за всяка организация и подобни опити за подвеждане не водят до нищо добро.

2. Слабо представяне при демонстрация на живо. Важно е да познаваш инструмента и да демонстрираш, че си наясно каква е йерархията и къде се правят базовите настройки.

3. Правописни и граматически грешки в решенията.

4. Липса на внимание към детайла и старание при изпълнение на поставените задачи. Винаги си проличава дали решенията са в стил “да отбия номера” или всичко е направено максимално изчерпателно и детайлно.

5. Непознаване на ключови термини и метрики в дигиталната реклама. Тук поясняваме, че не става въпрос за сложна техническа терминология, а по-скоро за термини от всекидневието на PPC специалистите. Важно е да говориш на един и същ език с колегите си.

6. Честа промяна на работните места. Ако за 1 година сте сменили 4 агенции, това е сигнал, че не сте постоянни, липсва ви търпение, не умеете да работите в екип или нещо друго, за което трябва да имате разумно обяснение.

5. Кои са най-важните качества на успешните PPC специалисти?

От написаното по-горе става ясно, че всяка агенция има свой подход за проверка и оценка, но при абсолютно всички се оценяват следните качества:

1. Проактивност и любознателност – всяка организация оценява високо хората, които не се притесняват да задават допълнителни въпроси и излизат извън рамката на поставените им задачи. Това е ясен сигнал, че харесвате избраната позиция и желаете да се развивате.

2. Умение за разрешаване на проблеми – всеки мениджър би избрал човек, който първо опитва да разреши даден проблем самостоятелно и едва след това търси допълнително мнение от своя ментор.

3. Комуникационни умения - може да си най-добрият “техничар” на света, но ако не умееш да общуваш с екипа (или с клиента), незабавно губиш своята стойност. Всяка организация се изправя пред различни предизвикателства и работният процес изисква отлична комуникация между всички участници. Имай предвид, че в рекламния бранш съотношението между комуникацията и техническото изпълнение е 50% на 50%, често и с по-голяма тежест към комуникацията.

4. Бързо учене – ученето е неизменна част от тази професия и на всеки е ясно, че дигиталната реклама се изменя непрекъснато. Ключово е не само придобиването на нови знания, но и това да се случва възможно най-ефективно.

5. Мислене – няма автоматизация, която да замени мисленето на 100%. Важно е да разсъждаваш като маркетинг специалист и да разбираш важни теми, като пазар, бизнес модели, конкуренция, бюджет, стратегия, география, аудитория, рекламни послания, визия, потребителско поведение, продажбени фунии, възвращаемост. Всички те са свързани и трябва да знаеш защо е така.

6. Постоянство – ако нямаш опит, агенцията е мястото, което ти дава възможност за придобиване на знания и умения (срещу заплащане). Агенцията инвестира в теб и по-късно очаква да получи добра възвръщаемост. Винаги е по-изгодно да си сред колеги с богат опит, защото ще напредваш в пъти по-бързо. Но… дори да си част от най-ефективния екип на света, не се заблуждавай, че ще успееш да овладееш тънкостите на професията за 5-6 месеца. Две години е минималният срок за придобиване на базов опит. Две години е времето, в което ще се сблъскаш с достатъчно казуси и ще разрешиш достатъчно проблеми. Ако се местиш твърде често, рискуваш да останеш за дълго в групата на начинаещите.

Бонус: какво да очакваме в бъдеще?

Създаването на кампании с различни инструменти като Google и Meta става все по-лесно и по-интуитивно, а автоматизираните решения работят все по-добре. Това означава ли, че PPC специалистите стават излишни?

Не! Ролята на PPC специалистите се променя в синхрон с технологичните промени и фокусът на тази професия се измества от “правене на кампании” към консултиране и създаване на стратегии. Една и съща автоматизация не може да работи еднакво добре за всеки бизнес. По тази причина е важно да има хора, които разбират как работят “роботите” и как да ги използваме по най-добрия начин за успеха на различните бизнеси. За PPC специалистите е важно да разбират различните бизнес модели, да определят KPI-и (key performance indicators) и да анализират съдържанието на целевите страници.

Автор: Христо Митков, https://hristomitkov.com/

---

Ако искаш да отговориш на очакванията на агенциите и да започнеш да се развиваш в една от най-динамичните и предизвикателни сфери на дигиталния маркетинг, кандидатствай в програмата по дигитален маркетинг на SoftUni Digital. В нея можеш да поемеш по пътя на PPC специалистите и да придобиеш професия Performance Marketing Expert. Не се колебай – очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.