Типове фунии в Google Analytics
Независимо колко трафик генерира сайтът ти, ако не можеш да го превръщаш в продажби, смисълът му се губи. По-добре е да прекарваш повече време в усилия да реализираш съществуващия трафик, отколкото да се опитваш да генерираш още повече. Тук роля играе умението ти да анализираш данните, с които разполагаш, за да видиш как да подобриш представянето на сайта си. Именно с това ще ти помогне курсът Google Analytics Advanced, който започва през февруари 2022.
Най-добрият начин, по който можеш да превърнеш съществуващия трафик в продажби, е като разгледаш стъпка по стъпка целия процес, или т.нар. фуния – от придобиването на lead-а до поведението след покупка. По този начин можеш да идентифицираш в кой момент отпадат най-голяма част от посетителите, без да са станали клиенти.
Google Analytics е инструментът, който може да ти помогне с това – разполагаш с т.нар. Funnel Visualization Report. Но какво са фуниите и какви типове можеш да създаваш? Нека видим:
Какво представлява фунията?
Фунията е пътят, стъпките, които правят посетителите на уебсайта ти. Тя се състои от страници, които очакваш/искаш потребителят да посети, от първата до последната, за да се осъществи целта ти – продажба на продукт или услуга, плащане на абонамент, абониране за нюзлетър и т.н.
Целта на фуниите в Google Analytics е да можеш да проследиш пътешествието на потребителя и да го оптимизираш там, където забележиш, че има отпадания (т.е. някакъв потенциален проблем). Ето как изглежда една примерна фуния:
- Избор на категория от продукти при попадане на сайта;
- Разглеждане на секция с продукти;
- Избор на продукт и разглеждане на детайлите;
- Добавяне в количка;
- Преглед на количка;
- Поръчка на продукта и попълване на формата;
- Потвърждение за завършена поръчка.
Ако потребителите отпадат от сайта при попълване на формата за поръчка, вероятно има някакъв проблем с нея – дали изисква твърде много данни или е объркваща, трябва ти да провериш. Или ако отпадат при разглеждане на продукта, вероятно има проблем по продуктовата страница – липсваща или недостатъчна информация, да речем.
Какви фунии можеш да използваш?
Чрез Google Analytics можеш да се възползваш от четири типа фунии, които да прилагаш за уебсайта си в търсене на по-добри резултати. Това са:
- Sales Funnel – основната цел на тази фуния е да преведа посетителя до последната стъпка, а именно продажба, абонамент, осъществяването на някакво плащане.
- Multi-Channel Sales Funnel – тази фуния също има парична цел накрая, но взима предвид източника на трафик, т.е. генерирането му през няколко комуникационни канали.
- Goal Funnel – в края на тази фуния не стои плащане, а непарично действие, например абониране за имейл, сваляне на файл и оставяне на имейл и т.н.
- Multi-Channel Goal Funnel – и тази фуния няма плащане на последната стъпка, но взима предвид трафика от няколко комуникационни канала.
Продажбената ти фуния може да е стриктна – задаваш я точно така, както искаш потребителите да изпълнят стъпките. Това ще ти помогне да идентифицираш моментите, в които посетителите отпадат, тъй като потребителите рядко се придържат към пътя, който искаме за тях. От друга страна, можеш да я направиш по-гъвкава и да вземеш предвид факта, че повечето посетители се разсейват и ще разгледат сайта преди, евентуално, да се върнат към стъпките, които си заложил пред тях.
Google Analytics е инструмент, който може да ти разкрие много за потребителското поведение и да ти помогне да го обърнеш в своя полза. Но възможностите му не се изчерпват с продажбената фуния. В курса Google Analytics Advanced ще се научиш да тълкуваш посещенията на сайта ти, да анализираш информацията и да използваш външни инструменти. Ако искаш да развиеш познанията и уменията си, запиши се сега ето ТУК. Започваме на 28 февруари!