Кои термини трябва да познаваш като начинаещ маркетолог? - SoftUni Digital
Loading...

Кои термини трябва да познаваш като начинаещ маркетолог?

avatar Пламен Тотев 4 минути
Кои термини трябва да познаваш като начинаещ маркетолог?

Да учиш дигитален маркетинг е като да учиш нов език – този на данните. А за да ти „проговорят“ данните, трябва да се запознаеш с основните понятия.

Именно това е от първите предизвикателства пред всеки начинаещ маркетолог. И ако искаш да навлезеш в сферата, ти също ще се сблъскаш с десетки непознати понятия или абревиатури.

Затова днес ще ти спестя усилията и ще те запозная с основните термини, които ти трябват за успешен старт в дигиталния маркетинг. Не пропускай и възможността да кандидатстваш в цялостната програма по дигитален маркетинг на SoftUni Digital, за да изградиш ключови практически умения.

Програмата стартира с безплатен въвеждащ курс, който ще те запознае с базовите концепции в маркетинга, а термините в следващите редове ще ти помогнат да си една стъпка напред.

Ето някои от основните понятия, които трябва да познаваш като начинаещ маркетолог:

PPC

Pay-per-click (плащане на клик), или PPC, е форма на онлайн рекламата, която позволява на рекламодателите да плащат определена такса всеки път, когато се кликне върху една от техните реклами.

Например, първите резултати в търсачките, над които виждаш текст “sponsored” или „ad”, са именно PPC реклама. Но PPC рекламата далеч не се ограничава до търсачките, а напротив – може да я видиш и в социалните мрежи.

Виж още: Какви предизвикателства те очакват като PPC експерт?

Източник: HubSpot

SERP

И като заговорихме за търсачки – страницата с резултати от търсенето, която виждаш по-горе, ще срещаш като “SERP”, съкратено от „search engine results page”.

Тя включва връзки към различни уебстраници, които са свързани с търсенето ти, заедно с допълнителна информация или изображения.

Органичен трафик

Органичният трафик е броят на посетителите на уебсайта, които идват от неспонсорираните резултати от търсачките.

За да увеличиш органичния трафик на уебсайта си, трябва да постигнеш високо органично класиране в резултатите от търсенето в сайтове като Google, Bing и Yahoo. Това може да бъде постигнато чрез оптимизация за търсачки – Search Engine Optimization (SEO).

SEO

Search Engine Optimization (SEO) е изкуството за оптимизиране на онлайн съдържанието на уебстраницата. Целта е да бъде един от първите резултати в SERP при търсенето по определени ключови думи.

Виж още: Какви предизвикателства те очакват като SEO експерт?

SEM

След като вече знаеш за PPC, SERP и SEO, идва ред на SEM или Search Engine Marketing. Маркетингът в търсачките (SEM) се отнася до всяка форма на дигитален маркетинг (платена или неплатена), извършван в търсачка като Google, Yahoo или Bing.

SEM е общ термин, който обхваща както платената реклама в Google Ads, така и оптимизацията за търсачки, т.е. органичното класиране по ключови думи.

Landing Page

Лендинг страницата е мястото, където потребителят отива, след като кликне върху рекламата ти.

Източник: Semrush

Важно е тази страница да бъде релевантна за рекламата, която води до нея, защото това очаква потребителят. Например, ако рекламираш дрехи, то потребителят ще очаква да го заведеш към селекция с дрехи. В протичен случай веднага ще затвори страницата.

Bounce Rate

Разбира се, има си и понятие за гореспоменатата ситуация. Bounce rate е показател, който измерва процента на посетителите, които попадат на твоя уебсайт и не правят нищо на страницата, в която са влезли.

Това означава, че те не кликат върху никакви менюта, връзки или бутони и напускат, без да преминат към други страници. Високият bounce rate  може да означава, че страницата не е подходяща за посетителите или не предоставя ясен път към по-нататъшно действие.

Конверсии

Когато пък посетителят на уебсайта ти изпълни желаното от теб действие, като например покупка, регистрация или абонамент за бюлетин, то това е конверсия.

За да насочиш потребителите към действие и да отчетеш конверсия, най-вероятно ще си послужиш и със CTA. CTA, или Call-to-Action , е всяка подкана в даден уебсайт или реклама, която подтиква към определено действие, например „Купи сега“, „Регистрирай се“ или „Научи повече“.

Ефективният CTA е визуално забележим, по възможност с помощта на бутон или връзка, и включва убедителен текст, който предоставя информация и стимул на аудиторията.

Импресии

За разлика от конверсиите, импресиите отчитат колко пъти дадена реклама е била показана, без да отчитат това дали потребителят е взаимодействал с нея.

Важно е да се отбележи, че има разлика между това колко пъти е показана дадена реклама (impressions) и на колко потребители (reach).

Източник: Keyhole

B2B и B2C

Като дигитален маркетолог, ще насочваш усилията си или към други организации, или директно към крайните потребители.

B2B е съкращение от Business-to-Business и се отнася до дейностите, извършвани между две компании, като например производител и търговец на едро или търговец на едро и търговец на дребно. B2B включва техниките и стратегиите, които дадена компания използва, за да продава своите продукти или услуги на други организации, а не на индивидуални потребители.

B2C, или Business-to-Consumer, описва процесите, извършвани директно между дадена компания и крайните потребители на нейните продукти или услуги.

Двата модела на работа имат различни специфики и затова е важно да можеш да ги различаваш.

KPI

Всяка твоя маркетингова кампания трябва да бъде измерима. За тази цел ще си служиш с Key Performance Indicators (KPI) – ключови показатели за ефективност.

Това са количествено измерими показатели, които се използват за оценка на успеха на организации, служители и кампании.

В сферата на дигиталния маркетинг такива могат да бъдат:

- Customer Leads – организации или потребители с потенциал да се превърнат в твои клиенти.

- Conversion rate – процентът потребители, извършили желаното от теб действие.

- Return on Investment (ROI) – размера на средствата, които генерират маркетинговите ти усилия, в сравнение с разходите за тях.

- Cost per Acquisition (CPA) – необходимата сума за придобиване на клиент в определен канал, и други.

Научи още повече в цялостната програма на SoftUni Digital

Знам, че вероятно количеството термини дори и в тази статия ти се струват доста. Но не се тревожи – цялостната програма по дигитален маркетинг на SoftUni Digital предлага ясна и систематизирана пътека, която ще те преведе през най-важните познания в сферата.

Ако вече нямаш търпение да видиш къде и как се прилагат всички тези термини, кандидатствай още днес в SoftUni Digital. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.