6 навика на ефективния content експерт
Маркетингът чрез съдържание днес е сред най-рентабилните и устойчиви методи, по които един бранд може да достигне и ангажира аудиторията си, а и да изгради печеливши и трайни взаимоотношения с потребителите. Той е ключов аспект от дигиталния маркетинг, а експертни умения в областта можеш да придобиеш в цялостната програма на SoftUni Digital.
През последните години съдържанието и маркетингът чрез него се доказаха като една от най-ефективните маркетингови стратегии. То е инструмент, чрез който марките могат да информират, да забавляват, образоват и ангажират аудиторията. Това е най-надеждният начин да отговориш на въпросите, които потребителите ти може да имат, и да спечелиш доверието им.
Content експертите са увлекателни разказвачи на истории, които могат да ангажират аудиторията, независимо от формата. Те са комплексни експерти, запознати с всички водещи страни и елементи на дигиталния маркетинг, и могат да създават текстово, аудио или видео съдържание в различни формати и за разнообразни бизнес цели.
А освен нуждите и целите на бизнеса, познават и аудиторията. И създават съдържанието с оглед на нейните нужди и интереси, така че да е максимално полезно. Именно това отличава успешното от самоцелното съдържание.
В днешната статия ще разгледаме как експертите постигат резултати чрез съдържание. А освен това съм ти подготвила и няколко съвета от мен, като content експерт, който създава основно текстово съдържание, и Ромина Коджабашев – един от двигателите на видео съдържанието, на което си попадал в социалните мрежи на СофтУни!
Какви са задачите на content експертите?
Създаването на съдържание, включително и за целите на маркетинга, е творческа дейност, която изисква комплекс от знания и умения. Задълженията и отговорностите, както и задачите, които експертите изпълняват в ежедневието си, зависят от големината на екипа и дали в него има тясно специализирани експерти – някой може да създава единствено съдържание за социалните мрежи, друг да пише статии за блога, трети да е по-добър създаването на сценарии за подкасти и влогове.
В най-общия случай, сред задачите на контент специалистите влизат:
• Разработването на реалистични и изпълними контент стратегии и планове, които способстват постигането на бизнес целите и отговарят на нуждите и интересите на аудиторията;
• Разработката на идеи за различни типове съдържание, в различни формати, според спецификите на каналите, в които се намира аудиторията ти, и тяхното изпълнение;
• Грамотното осъществяване на content идеи и редовното създаване на съдържание с високо качество, което отговаря на нуждите на потребителите, които си идентифицирал.
• Оптимизацията на ново съдържание, особено в писмен формат или предназначеното за сайтове тип търсачки като YouTube. Т.е. ако не работиш в тандем с SEO екип, трябва да имаш поне базови SEO познания.
• Обновяване на съществуващо съдържание, което все още е актуално, но може би вече не пасва на тона на марката или просто може да бъде допълнено и да носи още повече стойност на потребителите.
• Разпространение на съдържанието в комуникационните канали, за които е предназначено – качване на постове, публикуване на видеа, качване и форматиране на статии и т.н.
• Преизползване на съдържание чрез превръщането и адаптирането му към различни формати, за да се публикува в различни канали.
• Следене на резултати и анализ на данни за представяне на реализираните content идеи.
Източник: ReliableSoft
Именно това разнообразие от дейности е предпоставка за развитието и прилагането на разнообразни умения, с които ще те запозная по-подробно в следващите редове.
Какви умения притежават content експертите?
Освен че са креативни, умеят да мислят извън кутията и са изключително грамотни, контент експертите познават дигиталния маркетинг и неговите аспекти. Това е необходимо, за да могат успешно да интегрират дейността и съдържанието си в цялостната стратегия по дигитален маркетинг, а и за да създават ефективно и работещо съдържание, което повишава ангажираността и спомага реализациите.
Това е определящо и за комплекса от умения, които експертите по маркетинг чрез съдържание развиват. Сред тях ще откриеш:
• SEO – за да мога да оптимизират съдържанието си, да знаят как да насочват потребителите към ключово съдържание, да могат да повишават видимостта му, а и за да могат по-лесно да изпълняват SEO задания.
• Social media маркетинг – за да разбират по-добре какъв тип съдържание е необходимо да създават, какво съдържание се харесва на аудиторията и как да ѝ го доставят по най-ефективния начин, в най-удачния момент.
• Анализ на данни – за да могат да оценят представянето на съдържанието, което създават, а по този начин и да отсеят успешното от не чак толкова популярното съдържание, за да оптимизират усилията си.
• HTML и работа със CMS – технологичните аспекти на маркетинга чрез съдържание са неоспорими. Ако искаш успешно да качваш съдържание в сайтове и блогове, използващи или не системи за управление на съдържанието, се нуждаеш от базово познаване на технологичните аспекти на content маркетинга и платформите, в които се осъществява.
Източник: PepperLand
За да се справят с обема на работа по качествен начин, така че създаваното съдържание да работи в полза на бизнеса, content експертите разчитат на придобити с времето навици, част от които ще откриеш в следващите редове.
6 навика на създателите на съдържание
В следващите две секции с Ромина Коджабашев ще ти споделим част от нашите навици и опит. Надявам се, че така ще си създадеш по-реална представа какво подпомага content експертите в дейността им, независимо дали създават писмено или видео съдържание:
1. Следене за актуални промени в алгоритмите
И търсачките, и социалните мрежи се подчиняват на вездесъщи алгоритми, които диктуват и нашата работа. Алгоритмите на Google и промените в тях афектират класирането на текстовото съдържание, докато промените в алгоритмите на социалните мрежи оказват ефект върху видимостта там. Трябва редовно да следим за потенциални изменения, за да можем да реагираме навреме и да не загубим позиции и видимост.
2. Редовно създаване на съдържание
Независимо дали content календарът го изисква, много от нас създават съдържание и извън регулярните си задължения. Това ни помага да бъдем добре подострени моливи, когато задълженията ни го изискват. Освен това непрекъснатата практика спомага за усъвършенстване на уменията и за натрупване на експертиза в респективните ни области.
3. Консумиране и анализ на чуждо съдържание
Този навик има два основни аспекта:
• На първо място, консумирането и анализа на чуждо съдържание помага и на нас да трупаме идеи, да се учим и да подобряваме качеството на нашето съдържание;
• На второ място, както и Ромина споделя, въпреки че всеки бранд е строго индивидуален, ангажиращото съдържание се забелязва отдалеч и обикновено има сходни характеристики. Анализът на чуждо съдържание може да ни подскаже какво работи за конкуренцията, за да тестваме дали няма да работи и за нас.
4. Подреждане на приоритети, време и файлове
Едно от най-характерните неща за създаването на съдържание за целите на маркетинга (а и не само), е количеството материали и файлове, които генерираме. За да могат да станат реалност, разчитаме на вече споменатите неколкократно content календари, които ни помагат да организираме времето си и да следим за изпълнение на приоритети си.
Източник: Orbit Media
А огромното количество от файлове, изисква и добра организация. Особено при създаването на видео съдържание, когато размерът на файловете не може да бъде пренебрегнат. Ето какво споделя и Ромина:
„Снимки, видеа, сценарии… Лесно е устройствата, които един криейтър използва, да се задръстят и да се превърнат в разхвърлян дигитален шкаф! Навикът да ги почиствам и да организирам файловете редовно ми спестява много нерви при пост-процеса.“
А опитът ми в създаването на десетки текстове всеки месец и осигуряване на визуални елементи за тях ме е научило на едно – нуждаеш се от конвенции, по които да наименуваш файловете си. Така с едно бързо търсене можеш да откриеш стар текст и картинки, които можеш да преизползваш. Такива твои вътрешни правила и логика, по които организираш съдържанието си, ще се докажат като безценни, ако работиш и с множество клиенти на свободна практика. Особено ако нишите са подобни.
5. Изграждане на стил и глас и адаптиране на трендове
Какво е общото между Гари Вайнерчук, Сет Годин, Дейвид Огилви и Джо Шугърман? Наличието на отличителен глас и стил, които прозират във всяка дума. Брандовете говорят чрез твоето съдържание, затова е необходимо да създадеш отличително присъствие, което се развива и утвърждава с всяко парче content, което публикуваш.
Тук идва и въпросът с трендовете – можеш ли да помогнеш на бранда, който представляваш, да се отличи, ако създаваш съдържание, вписващо се в тенденциите? Това е много чувствителен момент, особено за видео съдържанието – струва ли си да преследваш тенденциите, ако рискуваш да се смиеш? Ромина съветва да държиш трендовете под око и с добра причина:
„Ах, тези трендове! Връзката с тях е love-hate. Една от най-често срещаните грешки при криейтърите е прекаляването с трендовете. Но пълната липса на такива също би била грешка. Да се научиш кога, как и доколко да разчиташ на тенденциите си е майсторство! А ако искаш да си успешен създател на съдържание, е абсолютно задължително винаги да си в час с тях!“
6. Непрекъснато проверяване на информацията
Създателите на съдържание с цел маркетинг дължат на аудиторията си истинност и коректност. Когато създаваш съдържание, особено на тема, която не ти е съвсем позната, винаги проверявай информацията. Проверявай по два пъти кои са правилните термини, дали данните, които споделяш, са коректни и значими, дали не цитираш некоректни източници, дали дефинициите, които предлагаш, са правилни, и т.н.
Никой не е застрахован от грешки. Но ако превърнеш проверката на информацията, която споделяш в съдържанието си, в навик, можеш да сведеш риска от грешки и неволно подвеждане на аудиторията до минимум. А колкото по-коректно, ценно и обогатяващо е съдържанието, толкова по-ефективно ще работи за подхранване лоялността на аудиторията.
Какво още съветва Ромина?
С Ромина обменихме и още опит, за да можем да сме ти максимално полезни. Тя насочи вниманието ми към един от най-важните навици, а именно записването на идеи. Както и самата тя се изрази, идеите връхлитат по всяко време и на всяко място.
Независимо дали ще ги запишеш в бележка на телефона, ще си запишеш аудио файл или ще използваш аналоговите тефтер и химикалка, създай си навик да записваш идеите. Така ще имаш неизчерпаем източник на вдъхновение, ако в някакъв момент блокираш.
Но в никакъв случай не се привързвай към идеите си. Това е обвързано с навика за следене на резултатите и нещо, което Ромина изказа по много интересен начин:
„Колкото и добро да си мислим, че е нашето съдържание, истинската оценка я дават потребителите! А основната задача на контент криейтъра е да създава съдържание, което конвертира. Именно следенето на резултатите ми помага да разбера какво харесва аудиторията и какво не. Така знам върху създаването на какво съдържание си струва да се фокусирам и кое би било загуба на средства и време.“
Както виждаш, маркетингът чрез съдържание и създаването на такова съчетават креативност с аналитичност, непрекъснат растеж и развитие с уникален и разпознаваем стил. И най-вече – експертиза с широки познания за всички аспекти на маркетинга, за да успеем да интегрираме съдържанието си в цялостните стратегии. Ако и ти искаш да се превърнеш в успешен content експерт, кандидатствай в цялостната програма по дигитален маркетинг на SoftUni Digital и придобий фундаментални за успеха умения и компетенции. Очакваме те!