Digital branding: ключови аспекти за успех
Марка без дигитално присъствие днес би била като книга без корица – никой няма да я прочете, ако първо не бъде привлечен от нея. Необходимостта от digital branding е очевидна и това е начинът, по който можеш да подкрепиш вече налично аналогово присъствие и физическо брандиране на магазини и офиси. Ако искаш да научиш повече за това, както и как да диверсифицираш присъствието си чрез наличните дигитални канали, включи се още днес в курса Building Digital Branding – октомври 2022, който ще те въведе в света на успешните марки.
От това какво е бранд до създаването на полезен SWOT анализ, имаш шанс да се запознаеш с основните принципи, залегнали в процеса по изграждане на бранд онлайн. А в следващите редове ще разгледаме заедно някои водещи аспекти, необходими за дигиталното присъствие на всяка марка.
Какво е digital branding?
Всички днес използваме мобилните си устройства непрекъснато. Комуникираме с хора и марки почти изцяло онлайн. Затова е толкова важно една компания да се позиционира онлайн, да изгради своя дигитален образ – само така ще може да достигне всички потенциални клиенти, намиращи се онлайн, и да ги превърне в свои посланици. Дигиталният брандинг позволява на една марка да бъде винаги на клик разстояние от хората.
Съществува грешното схващане, че това е вид дигитален маркетинг. Но маркетингът в дигиталните комуникационни канали цели да продаде нещо. Брандингът цели да ангажира аудиторията. Той се стреми да накара хората да се чувстват като част от историята и света на марката, да съпреживяват събития с нея и продуктите ѝ.
Дигиталният брандинг позволява да комуникираш с потребителите си всеки ден точно там, където се намират те. Не за да им продадеш свой продукт или услуга, а за да ги превърнеш в лоялна аудитория. За съжаление, не всяка марка успява да изгради успешно дигитално присъствие и бранд. Именно за това предизвикателство – как се изгражда бранд, ще те подготви и практическият курс, а междувременно ще разгледаме водещи елементи от един дигитален бранд:
1. Лого и цветна палитра
Логото е първото нещо, с което потребителите трябва да асоциират марката ти. То трябва да отразява ценностите на бизнеса, като в същото време да отговаря на индустрията и „да говори“ на аудиторията. Не на последно място, логото ти трябва да е запомнящо се и отличаващо се на фона на конкуренцията. Не би объркал логото на Coca-Cola или това на Starbucks, Nivea или McDonald’s. Не искаш и твоето да объркат.
Освен това, оформлението на логото ти може да предава различни съобщения. То е начин да комуникираш естеството на марката си – дали е подходяща за нежния или за силния пол, дали е луксозна или по-икономична, модерна или класическа и т.н. А освен това, с използването на точната цветна палитра, ще можеш да предадеш и емоциите, с които искаш да асоциират бранда ти:
Източник: Larry Kim on Medium
Цветовете ме водят и до втори ключов елемент за твоята digital branding стратегия – сайтът, твоят дигитален дом.
2. Уебсайт и брандинг
Както като потребителите се заглеждаме във витрини на улицата, така и онлайн се заглеждаме по уебсайтове. Това е твоята дигитална витрина. Потребителите ще посещават сайта ти, за да открият информация за теб, за продукта или услугата, които предлагаш, както и за методите, по които могат да се свържат с теб.
Добрият сайт е лесен за навигация и е консистентен с бранда. Важната за аудиторията ти информация трябва да е леснодостъпна и на видимо място, а между потребителя и ценните за него моменти не трябва да има излишни стъпки. Тук идват и цветовете – палитрата, която ще използваш, трябва да отговаря на логото ти. Можеш да използваш един или няколко цвята, които допълват основния, но не прекалявай.
Едно от най-важните неща, на които трябва да обърнеш внимание, е това да няма нищо счупено на сайта ти. Грешки, счупени страници и неработещи линкове създават лошо впечатление на половинчато свършена работа. Ако сайтът ти изглежда като сайт на аматьор, трудно някой ще се довери на продукта ти, и е крайно невероятно да се превърне в лоялен клиент. Това е все едно да изложиш увредени артикули на мръсна витрина.
3. Послания и тон
Когато изграждаш дигитален брандинг, посланията ти ще бъдат водещ инструмент за комуникация с аудиторията. Ако създаваш най-добрият продукт или предлагаш най-добрата услуга в нишата си, трябва да го споменеш. Посланията ти трябва да отговорят на редица въпроси, сред които какво правиш, какви са ценностите ти и защо си по-значим от конкурентите. А гласът, който използваш, трябва да отговаря на търговското ти предложени и аудиторията ти.
Така например, ако предлагаш луксозни козметични продукти, заложи на елегантен изказ и по-официален тон, който вдъхва увереност. Ако си в бизнеса с ръчно правени, цветни и забавни продукти, бъди закачлив и весел. Ако предлагаш fintech софтуер, насочи се към по-сериозен официален глас, който да демонстрира авторитет и експертно ниво.
Източник: Semrush
Най-важното е тонът, който възприемеш, да съпътства всичките ти послания и цялостното ти присъствие в мрежата. С други думи, използвай един и същ глас за посланията, независимо от комуникационния канал, който таргетираш – имейл маркетинг, социални медии или корпоративен блог.
4. Социални мрежи и съдържание
Днес всеки присъства в социалните мрежи. Ако и твоите клиенти са там, ти не можеш да си позволиш да не си. Разбира се, специфичните аудитории няма да се намират в абсолютна всяка социална мрежа. Но ще работиш с поне две такива. Посланията ти трябва да бъдат съобразени със спецификите и ограниченията на дадената мрежа. В същото време, трябва да са консистентни с бранд гласа ти.
Това се отнася за цялото съдържание, което създаваш. Ако искаш digital branding стратегията ти да е успешна, не можеш да разчиташ само на реклами. Хората не могат да комуникират с и да бъдат лоялни към реклами и промоционално съдържание. Ако дигиталният маркетинг е фокусиран върху продажбите, то маркетингът на съдържанието се грижи за ангажираността на аудиторията и подсилването на дигиталния брандинг.
Качественото съдържание, което цели не само да продава, но и да информира, да забавлява и да ангажира, изгражда доверие в аудиторията. То е един от основополагащите елементи на дългосрочните и ползотворни взаимоотношения с потребители, които искаш да превърнеш в лоялни клиенти.
Съдържанието можеш да създаваш сам, можеш да се възползваш от т.нар. UGC – user-generated content, и дори да си сътрудничиш с инфлуенсъри, ако бюджетът ти го позволява. Просто помни, че крайната цел не винаги трябва да е продажба – можеш да спечелиш много в дългосрочен план от започването на разговори и изграждането на стабилни взаимоотношения с аудиторията.
Струва ли си да имаш digital branding стратегия?
Абсолютно. Няма успешна марка без силен дигитален брандинг. Той спомага процеса по продажби на продукти и услуги, а и превръща потребителите в лоялни клиенти. Те не просто купуват дадена стока, защото е евтина, или качествена, или отговаря на нуждите им, но и искрено вярват в марката, която стои зад продукта.
Ако искаш да научиш повече за изграждането на бранд в традиционна и в дигитална среда, запиши се за курса Building Digital Branding! Дори и да нямаш никакъв опит в сферата на дигиталния маркетинг, ще придобиеш практически умения, свързани с изграждането на устойчив и успешен бранд. Запиши се ето ТУК, очакваме те!