5 съвета към мениджъри и собственици на бизнес по време на извънредното положение - SoftUni Digital
Loading...

5 съвета към мениджъри и собственици на бизнес по време на извънредното положение

avatar Катерина Костадинова 7 минути
5 съвета към мениджъри и собственици на бизнес по време на извънредното положение

Георги Захариев е директор “Бизнес развитие” в СофтУни, а днешния материал оставяме изцяло в негови ръце, за да отправи своите ценни съвети за справяне в извънредно положение към всички собственици на бизнес и мениджъри. Вижте какво има да ни сподели той:


Ситуацията с глобална пандемия, затваряне на граници и домашна карантина изненада всички ни. Колкото и да се хвалим, че сме организирали добре процесите си и бизнесът върви безупречно, нека бъдем честни – никой не е напълно подготвен. Разбираме го едва, когато подобна ситуация ни хване леко неподготвени. 😊


Откакто отговарям за партньорските отношения на СофтУни с други компании и организации, моята работа е изпълнена с множество срещи, комуникация лице в лице и участия по събития. Паралелно с това понякога съм лектор и ментор на различни ивенти за стартъпи и маркетинг. Затова напълно разбирам в колко неприятна ситуация се намираме всички, които управляваме или работим с бизнеси. 


Разбира се, едно от качествата на лидерите е да реагират хладнокръвно и прагматично в нестандартни ситуации, търсейки варианти за подобряване на работата си и успехите си. 


Затова искам да споделя няколко съвета с тези от вас, които имат бизнес или управляват екипи. Първоначално си мислех да бъдат 5, но тъй като четете блога на SoftUni, а нашата политика е винаги да даваме допълнителна стойност, реших да добавя и бонус 6-ти 😉

Дигитализирайте комуникацията си

Всички сме свикнали да отидем в офиса, да пием кафе с колегите и срещите ни да се случват в конферентната   зала. Обичаме работните обяди с членове на други екипи или с наши партньори. Трудно си представяме как процесите могат да се случат изцяло онлайн. Истината е, че е много лесно. 


Всеки от вас познава добре екипите и колегите, с които има ежедневни задачи за обсъждане. Разбийте ги на екипен или работен принцип и обмислете следните стъпки:


  - Инсталирайте си програма за съобщения, ако нямате общоприета фирмена система. Telegram е чудесен пример за опция, която можете да ползвате бързо, лесно и ефикасно. Вие и колегите ви се регистрирате със служебните си телефони, създавате групи на екипен принцип и започвате да обсъждате въпросите си бързо. Ключовото е, ВСИЧКИ да участват в този процес. Целта е да не ползвате повече от един канал за комуникация, защото това значи губене на време и фокус.


  - Използвайте възможност за видео разговори с колеги, партньори и потенциални клиенти. Препоръчвам Google Hangouts и Zoom. Hangouts работи с вашия акаунт в Gmail и много лесно може да изпращате покани до други участници по имейл. В Zoom е чудесна опция за конферентен разговор с повече хора. Допълнително улеснение е опцията за споделен екран, която ви позволява да демонстрирате работен процес от компютъра ви, докато останалите участници в разговора наблюдават на техните екрани. Сякаш сте в конферентната зала, но с опцията да бъдете по пижама. Съвет: ако сте по пижама, не се изправяйте по време на видео разговора 😉


Ще разберете, че с помощ от тези програми можете спокойно да следите работни процеси, докато стоите на удобния си диван вкъщи и домашния ви любимец лежи до вас с удоволствие.


Организирайте онлайн задачите си

Ако сте интроверти като мен, вероятно идеята да се виждате с по-малко хора не ви тормози емоционално. Работата, обаче не може да спре. Задачите, крайните срокове, заявките от клиенти – всичко продължава, въпреки извънредното положение. Затова се нуждаете от лесен и ефективен метод за разпределяне и следене на задачи


Има много решения на пазара, част от които предлагат и безплатна версия. Можете да пробвате с Meistertask или Trello. След кратко разучаване ще имате възможността да създадете екипи, да давате задачи с краен срок и да следите тяхното изпълнение изцяло онлайн. 


Вече няма нужда да ходите през 10 минути до съседната стая и да проверявате докъде е Ани с онази толкова важна задача, която сте и възложили преди 3 дни. 😉

Помислете върху пълна дигитализация на бизнеса или екипа си

В сегашните условия, ще ви остане повече време за анализ и планове за бъдещето. Може би това е правилният момент да обмислите как и доколко можете да прехвърлите всичко в интернет. Разбира се, този съвет не е релевантен за всеки бизнес, но нека бъдем откровени. Единствената възможност един бизнес да скалира бързо е да предлага стоки и услуги онлайн. Може да помислите за изграждане на собствен онлайн магазин /в момента поръчките вървят с пълна сила/, собствен софтуер, който да управлява услугите ви, или поне да въведете като активна практика “Home office” или дистанционни работни места. Свободното време може да ви позволи да се фокусирате върху бъдещото развитие на бизнеса и да ви даде отправна точка за отговора на въпроса „Как?“. Трябва да знаете, че това е дълъг процес, който изисква разговори и консултации, но е задължителен за почти всички бизнеси, които не са свързани с конкретна физическа локация.


В случай, че вземете решение за създаване на онлайн магазин или пълна дигитализация, първата стъпка от процеса е да си осигурите домейн + хостинг. В това отношение студентите на Софтуни се ползват със страхотни отстъпки от партньорите ни Superhosting.

Инвестирайте време в собствените си знания и умения.

Не можете да излезете вечер на чаша вино и пица с приятели или семейство? Знам, че е неприятно, но добрата новина е, че е временно. Всеки мениджър знае, че в подобни ситуации е много важно да излезе по-добър и по-опитен от подобна ситуация. Предлагам ви временно да замените любимите места за излизане с интересни онлайн обучения, подкасти, книги и влогове, които ще ви научат на нещо ново или ще провокират нови идеи. Паралелно с интересната информация е добре да се информирате навременно за промените и тенденциите във вашата индустрия. Сега е идеалният момент да го направите. Разгледайте бизнес кейсове, анализи и доклади от водачите в сектора ви. По този начин ще си изясните следващите стъпки за бизнеса, отдела или екипа ви. 


  - Препоръчвам да пробвате подкаста на Pat Flynn, който се нарича Smart Passive Income. Ако английският не е силният ви език, дайте шанс на един прекрасен български проект – Свърчовекът с Георги Ненов. И двете опции включват много интересни коментари от страхотни личности. Голяма част от темите засягат бизнеса, успеха и работни модели.


  - Прочетете книгата „География на блаженството“. Защо? Защото това е любимата ми книга. Няма да получите знания относно това как да ръководите бизнеса и екипа си по-успешно, но ще получите храна за размисъл относно това как работят емоциите и щастието в различни държави по света. И вероятно, ако се развивате на международни пазари, ще се запасите с нови идеи за достигане до нови потребители, посредством послания чрез емоции. И не на последно място: да имаш богата обща култура is the new cool. 😉


  - Отделете внимание на доклади, анализи и бизнес кейсове на големите. Всяка година компании като PwC, Deloitte, Mastercard и други гиганти публикуват доклади и трендове за различните индустрии по цял свят, а много често и по региони. Това ще ви позволи да сверите часовниците с лидерите в индустрията. 

Инвестирайте в обучението на служителите и екипа си

Нека бъдем реалисти. По време на постоянен хоум офис, в неочаквана ситуация като сегашната, нашите служители и екип не са и няма как да бъдат напълно отдадени на работата си. Вместо да се дразним и да търсим проблем, ви предлагам друг подход с положително решение. Инвестирайте в знанията на вашите колеги и служители. Вместо да се чудят коя телевизия да пуснат, може да научат нещо полезно и интересно, свързано с работата и интересите им. По този начин ще демонстрирате, че стоите зад тях и личностното им развитие ви интересува, както и ще добавите стойност към компанията чрез минимални инвестиции. Ако приемем, че част от дейностите им не могат да бъдат извършени в условия на карантина, дори ще решите големия си проблем – как да им създадете приятна заетост, свързана с бъдещото развитие на компанията и професионалният им потенциал за развитие.


Лично аз използвам свободното си време, за да премина курса по Agile with Scrum, за да си подобря компетенциите. А вие може да споделите с колегите си достъпа до безплатните курсове и семинари, които пуснахме във всички програми на Софтуни. 


Ако мислите, че сега е правилният момент да запишете по-голям брой от вашите колеги в онлайн курсовете, които СофтУни предлага, пишете ми на georgi.zahariev@softuni.bg и ще ви предложа преференциални условия, като част от нашата подкрепа към бизнеса в подобни тежки ситуации.

Още един подарък от мен – бонус съвет:

  - Обмислете хоум офиса и remote work като дълготрайна опция за част от служителите и колегите ви - там, където задълженията го позволяват. Вече имате всички инструменти да измервате тяхната работа и да следите KPI. Защо да не преминете на по-гъвкъв режим, който ще мотивира повече всички в компанията? Това ще ви позволи да имате по-щастливи колеги, по-ефикасна работа и повече време в атмосферата по избор на съответния човек. 😊


Надявам се съветите ми да ви бъдат полезни. Вярвам, че заедно ще преминем през тази ситуация и ще бъдем по-ефективни и по-успешни!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.