Какво е SEO оптимизация?
За да бъде една компания разпознаваема онлайн като бранд, продукти и услуги, тя няма друг избор, освен да се откроява в интернет сред всички други от своя бранш. Един от начините това да се случи, се нарича SEO оптимизация, или всичко, което правим, за да заемем топ позиции в органичните резултати на търсачките.
Какво е SEO, как се извършва тя, както и някои други SEO въпроси ще загатнем в следващите редове. А ако искаш да вникнеш в дълбочина както в SEO процесите, така и във всички останали ключови аспекти от онлайн маркетинга, предстоящият ни курс по SEO те очаква!
Какво е SEO?
SEO е абревиатура на Search Engine Optimisation (оптимизация за търсещи машини). Необходимостта от такава се появява като следствие от важността да се преборим за по-високо класиране в органичните резултати на търсачките по дадени заявки за търсене, без да си плащаме за това. Или поне без да плащаме на търсачките.
А защо ни е важно да се класираме на топ позиции в страниците с органични резултати на търсещи машини като Google, отчасти Bing и други подобни? Защото колкото по-нагоре излизаме в резултатите, толкова повече се увеличава шансът за трафик към страниците на сайта ни.
При добре структуриран сайт, със стойностно съдържание, полезни вътрешни и външни линкове, същият този трафик ще извършва повече конверсии (покупки, резервации, заявки).
Ако се върнем на въпроса какво е SEO оптимизация, това накратко са всички On page и Off page действия, които извършваме по страниците на даден сайт, за да го класираме на водещи позиции в органичните (неплатени) резултати в SERP (Search Engine Results Page). Това може да са действия както по техническата част, така и по съдържание, вътрешна и външна линк маса, проучване на конкуренти и т.н.
Защо ни е нужно SEO?
Една от основните причини, поради които SEO каналът е необходима част от всеки маркетинг микс е, че това е сред най-надеждните и рентабилни начини да привлечем органичен трафик към нашия бизнес сайт. Не бива да пренебрегваме и подобрената видимост онлайн, а в следващите редове ще научим за още някои ключови предимства:
• SEO повишава доверието в бранда. Всъщност добрата оптимизация и ефективен бранд мениджмънт са синергично свързани. И колкото по-умело се развива всяко от тези две звена, толкова по-положително повлиява на другото. Наред с това, когато бизнесът често се появява на топ позиции по популярни ключови думи, това оставя у потребителите впечатление, че става дума за бранд, на който може да се разчита.
• SEO трафикът често е основният за даден уебсайт. Разбира се, може да се разчита на трафик и от други дигитални канали, каквито са рекламите в Google и социалните мрежи например. При тях обаче ефектът трае само докато кампаниите са активни. В същото време органично събраният трафик е много по-лоялен и дългосрочен.
• SEO е чудесен начин да чуеш гласa на потребителите си. Това може да обхваща както разбиране на цели пазари и ниши, така и да е с акцент върху намерението, което стои зад дадена заявка за търсене.
Как се прави SEO оптимизация?
Веднага уточняваме, че няма как в няколко реда да обясним как се прави SEO оптимизация. Все пак ще отдръпнем малко завесата, за да разкрием някои основни параметри.
Важно е да знаеш, че без значение дали ще оптимизираш нов сайт или отдавна съществуващ, винаги стартираш оптимизацията с SEO одит. Той ще ти даде отправна точка как да приоритизираш и приложиш главните SEO дейности, като например:
1. Техническо SEO
Често играе ролята на страшилище за начинаещи SEO специалисти, но, уверявам те - не хапе! Още повече, че същинската работа по настройването и поправката на редиректи, каноникали, robots.txt, Sitemap, meta tags, поправяне на 4xx и 5хх грешки, корекции по кода и т.н. се извършва от програмистите.
Задачата на SEO екипа/специалиста е максимално грамотно да предаде инструкциите към тях. Към последните спадат и насоки за подобряване скоростта на зареждане на сайта и тази на отговор от сървъра.
2. Ключови думи – проучване и анализ
Дори да имаш само бегли познания за SEO, без съмнение си чувал за прословутите ключови думи. Да, правилният им подбор е ключов, за да бъде оптимизацията ефективна. Сами по себе си обаче ключовите думи не са вълшебната отвара, която ще ти даде на поднос обетованата земя на бленуваната първа позиция.
Главното, на което трябва да обърнеш внимание тук е какви ключови думи се подбират спрямо бизнес и маркетинг целите. И следващото, но с не по-малка важност, е да вплетеш избраните и анализирани ключови думи умело и естествено в полезно и качествено съдържание.
3. Оптимизиране на съдържанието
Този етап следва, след като избереш подходящите ключови думи и си ги анализирал. Те са един от основните критерии, по които SEO експертите преценяват дали да планират ново съдържание или да подобрят съществуващото.
Сериозно внимание следва да обърнеш и на полезността на съдържанието. Дава ли то стойност на потенциалните си читатели или е само пълнеж със самоцелно повтаряне на ключови думи? Текстовете трябва да са и удачно структурирани, така че да са леки за четене.
4. Вътрешен и външен линк билдинг
Преди малко повече от 20 години, Лари Пейдж и Сергей Брин разписват на едно тефтерче идеята си за търсачката, с чиито алгоритми всички SEO специалисти се опитват днес да се съобразяват. Тогава в основата ѝ залагат авторитетността в академичните среди. Колкото повече трудовете на даден учен са цитирани от негови именити колеги, толкова по-достоверни и надеждни са този учен и неговите научни трактати.
Приложено в съвременния интернет свят, това означава, че колкото повече авторитетни сайтове цитират твоя сайт, насочвайки линкове към него, толкова по-авторитетен е той в очите на Google. Затова и добре построеният линк билдинг профил продължава да бъде сред водещите фактори за високо класиране в органичните резултати.
Изброените дотук SEO практики са само малка част от цялата палитра дейности, необходима за една добра оптимизация. Не бива да се пренебрегва и регулярното проследяване и анализиране на резултатите, както и проучването на онлайн конкурентите.
Какво е SEO оптимизация за търсачки?
Най-правилният отговор на въпроса какво е SEO оптимизация за търсачки в днешно време е пряко свързан с човешкия фактор. Това означава, че за да оптимизираш сайта си добре за търсещите машини, на първо място трябва да го направиш за хората.
Колкото по-позитивно е преживяването за потребителите на страниците на един сайт, толкова по-доволни ще бъдат и търсачките. А позитивното изживяване е свързано с параметри като добра скорост на зареждане на сайта, интуитивна навигация, стойностно и четимо съдържание, полезни препратки и редица други.
Наред с това, все пак има и някои сигнали, които да подадеш към търсещите машини, така че да увеличиш шансовете си за по-високо класиране. Сред тях са:
• Robots.txt – първият файл, който краулерите на търсачките обхождат. По своята същност той се води забранителен и въпреки че краулерите все по-рядко се съобразяват с него, можеш да опишеш кои страници от сайта НЕ желаеш да се обхождат.
• Meta tag “noindex” – поставя се в Head частта на HTML-a на страниците, които НЕ желаеш да бъдат индексирани от ботовете на търсещите машини.
• Canonical тагове – те са много полезни, когато искаш да упътиш ботовете и краулерите на търсачките с коя измежду страници с повтарящо се съдържание се “състезаваш” за индексиране и класиране. Съдържание може да се дублира например при странициране, URL-и с get параметри от Facebook, Google и други реклами, поява на една и съща статия в различни раздели на сайта и т.н.
• Redirects 301 и 302 – най-популярното им приложение е при т.нар. HTTP response headers: https://example.com; http://example.com; https://www.example.com; http://www.example.com. Независимо, че от човешка гледна точка тези четири варианта на изписване на домейн изглеждат еднакви, за ботовете на търсачките това са четири различни адреса. Затова си избираме един от тях, най-добре https://example.com, и всички останали трябва да пренасочват към него, като ти препоръчваме това да става чрез Redirect 301.
• Мeta title и Meta description, които се появяват в SERP-a на търсачките. Преди време силна роля играеше и keyword таг, но Google вече над десет години изобщо не се впечатлява от него.
SEO копирайтинг
Понятието SEO копирайтинг се утвърди като естествено продължение от необходимостта да се създава онлайн съдържание, което е конкурентоспособно в органичните резултати. Онлайн писането обаче не е като другото писане. То си има собствен характер.
В интернет средата, наред с всички правила за стилистично издържан и грамотно написан текст, следва да се съобразиш и със спецификите на онлайн потребителя. А той, в повечето случаи, бърза – или защото е много зает, или защото много го мързи.
И в двата случая е необходимо да структурираш и форматираш текстовото си съдържание така, че да задържиш вниманието на читателите си и да спечелиш доверието им. Това важи с още по-голяма сила, когато говорим за SEO копирайтинг.
Тук отново напомняме, че качественият SEO копирайтинг не е в пряка връзка с броя споменавания на таргетираната ключова дума в текста. Вместо това наблегни на следните неща:
• Полезно и стойностно съдържание – то дава конкретни насоки и важна информация в тематиката на таргетираната ключова дума. И има много по-реални шансове за добро класиране в търсачките от безсмислен текст-пълнеж с наблъскана в него 20-30 пъти ключовата дума. Всъщност, ако предозираш ключовите думи, вместо топ позиция, е по-вероятно да си спечелиш наказание за спам.
• Добре структуриран и четим текст – представи си, че отваряш статия през телефон или от десктоп. Насреща ти се изправя страховит текстов блок, чиято липса на обособени параграфи с всеки ред крещи “това няма прочитане”. И на всичкото отгоре е написан с дребен, труден за разгадаване шрифт. Какъв е шансът да я прочетеш? Точно толкова нулева ще е вероятността да се четат и твоите статии, ако пропускаш елементи като подзаглавия, булети (където е удачно), тематични секции и т.н.
• Изрядни правопис и граматика – за радост на gramma nazzy-тата в интернет и за ужас на повелителите на сбъркания правописен ред, Google държи и на тези “дреболиЙ”. Не ги пренебрегвайте.
Искаш да научиш от практикуващи професионалисти ценни насоки за това какво е SEO оптимизация за търсачки и за хора и как се прави SEO оптимизация? В такъв случай качественото, достъпно и практически насочено обучение по SEO на SoftUni Digital те очаква. Запиши се още сега и направи сигурна крачка напред в успешната си SEO кариера!