Retention rate: как се задържат клиенти?
Знаеш ли къде се крие жизнената сила на бизнеса? Днес, по повод предстоящия курс Conversion Rate Optimization and Automation, ще обсъдим именно този въпрос. А отговорът се крие в т.нар. retention – успешното задържане на клиентите и превръщането им в лоялни потребители. Затова и по време на курса ще изучаваш не само техники за оптимизиране на реализациите, а и ще направиш важни стъпки в управлението на потребителски взаимоотношения.
Един от най-големите капани за всеки предприемач, бизнес собственик и неопитен маркетолог е стремежът да бъдат привлечени максимален брой клиенти. В началото логиката е налице, но когато един бранд се установи на пазара, много по-ценно е да задържиш един клиенти, отколкото да привлечеш двама нови. В днешната статия не просто ще ти помогна да разбереш защо, а и как можеш да увеличиш т.нар. retention rate.
Какво е retention rate и защо да те вълнува?
Степента на задържане на потребителите е показателна за успеха на един бизнес. Тя изразява доколко съществуващите клиенти преминават от еднократна покупка към лоялност. Показателна е и за това доколко ти и твоята дейност в рамките на една компания спомагат за задържането на съществуващи клиенти, когато се занимаваш с увеличаване на конверсиите и печалбите.
Стойността на retention rate-а се изчислява в рамките на определен период, който марката счита за стратегически важен. Според естеството на бизнеса, можеш да фиксираш например период от 3 месеца, 6 месеца или година. Retention степента се изразява в проценти и най-лесно може да се изчисли като:
1. От броя потребители в края на периода извадиш потребителите, придобити през периода;
2. А резултата разделиш на броя клиенти в началото на избрания период.
За един маркетолог този показател е източник на информация за това как се справя бизнесът, колко успешни са дейностите по изграждане на взаимоотношения с потребителите, заздравяването им, както и създаването на посланици на марката и лоялни клиенти. Когато следиш retention стойността, можеш да я сравниш със средната за индустрията, в която оперира бизнесът, за който работиш, и да разбереш с просто око дали се развива добре и как се справяш на фона на конкуренцията.
А защо изобщо да обръщаш внимание на retention-а? Да накараш съществуващ клиент да купи отново излиза 6 до 7 пъти по-евтино (AmericanExpress), отколкото да търсиш възможности да привличаш нови клиенти, които да купят еднократно. А само 5% увеличение в retention rate-а може да доведе до увеличение на печалбите от минимум 25% (Bain&Company).
Източник: Statista
И сам виждаш, че има не една и две причини да те е грижа за задържането на потребители. В следващите редове ще ти представя някои от най-популярните и успешни тактики за целта.
Как да увеличиш даден retention rate?
Възможните подходи са разнообразни, затова днес ще те запозная с по-известните методи. Сред тях са:
• Създаване на персонализирано преживяване – от съобразени с вкуса и предпочитанията на клиентите препоръки по имейл или динамично на сайта до персонализираните отстъпки и ваучери за лични поводи като рождени и имени ден – можеш да изградиш едно уникално преживяване, което да формира у потребителите желание да се върнат към твоите продукти и услуги, а не към тези на конкуренцията.
• Проактивно търсене на обратна връзка – така ще демонстрираш на аудиторията, че бизнесът ще се развива в тяхна полза и с оглед на техните нужди и мнение. Покажи им, че прилагаш тази обратна връзка и действително се вслушай в нея. Потребителската лоялност расте, когато демонстрираш, че мнението на клиентите е от значение за теб.
• Базиране на кампаниите на специфични данни – потребителите от различните кохорти (за които ще научиш повече и по време на CRO & Automation курса) се държат по различен начин и имат нужда от различен маркетингов подход. Събирай и анализирай данните на потребителите си внимателно и очертай най-ценните за бизнеса ти сегменти.
• Създаване на релевантно съдържание – от блог постове до анкети в социалните мрежи и имейл кампании, съдържанието, което предлагаш на аудиторията си, трябва да е релевантно за техните интереси и нужди. Само така ще държи потребителите ангажирани с марката и няма да им позволи да я забравят, а още по-малко – да я заменят с конкурентна.
Оптимизирането на конверсиите е неотменно свързано с повишаване на т.нар. retention rate. Той влияе и на печалбите и цялостното представяне на бизнеса. Затова е важен елемент от професионалното ежедневие на маркетинг експертите. Ако си готов да надградиш собствените си умения в тази посока, не се колебай и се запиши за практическия курс Conversion Rate Optimization and Automation още днес!