Retention rate: как се задържат клиенти? - SoftUni Digital
Loading...

Retention rate: как се задържат клиенти?

avatar Мария Вълчева 3 минути
Retention rate: как се задържат клиенти?

Знаеш ли къде се крие жизнената сила на бизнеса? Днес, по повод предстоящия курс Conversion Rate Optimization and Automation, ще обсъдим именно този въпрос. А отговорът се крие в т.нар. retention – успешното задържане на клиентите и превръщането им в лоялни потребители. Затова и по време на курса ще изучаваш не само техники за оптимизиране на реализациите, а и ще направиш важни стъпки в управлението на потребителски взаимоотношения.

Един от най-големите капани за всеки предприемач, бизнес собственик и неопитен маркетолог е стремежът да бъдат привлечени максимален брой клиенти. В началото логиката е налице, но когато един бранд се установи на пазара, много по-ценно е да задържиш един клиенти, отколкото да привлечеш двама нови. В днешната статия не просто ще ти помогна да разбереш защо, а и как можеш да увеличиш т.нар. retention rate.

Какво е retention rate и защо да те вълнува?

Степента на задържане на потребителите е показателна за успеха на един бизнес. Тя изразява доколко съществуващите клиенти преминават от еднократна покупка към лоялност. Показателна е и за това доколко ти и твоята дейност в рамките на една компания спомагат за задържането на съществуващи клиенти, когато се занимаваш с увеличаване на конверсиите и печалбите.

Стойността на retention rate-а се изчислява в рамките на определен период, който марката счита за стратегически важен. Според естеството на бизнеса, можеш да фиксираш например период от 3 месеца, 6 месеца или година. Retention степента се изразява в проценти и най-лесно може да се изчисли като:

1. От броя потребители в края на периода извадиш потребителите, придобити през периода;

2. А резултата разделиш на броя клиенти в началото на избрания период.

За един маркетолог този показател е източник на информация за това как се справя бизнесът, колко успешни са дейностите по изграждане на взаимоотношения с потребителите, заздравяването им, както и създаването на посланици на марката и лоялни клиенти. Когато следиш retention стойността, можеш да я сравниш със средната за индустрията, в която оперира бизнесът, за който работиш, и да разбереш с просто око дали се развива добре и как се справяш на фона на конкуренцията.

А защо изобщо да обръщаш внимание на retention-а? Да накараш съществуващ клиент да купи отново излиза 6 до 7 пъти по-евтино (AmericanExpress), отколкото да търсиш възможности да привличаш нови клиенти, които да купят еднократно. А само 5% увеличение в retention rate-а може да доведе до увеличение на печалбите от минимум 25% (Bain&Company).

Източник: Statista

И сам виждаш, че има не една и две причини да те е грижа за задържането на потребители. В следващите редове ще ти представя някои от най-популярните и успешни тактики за целта.

Как да увеличиш даден retention rate?

Възможните подходи са разнообразни, затова днес ще те запозная с по-известните методи. Сред тях са:

Създаване на персонализирано преживяване – от съобразени с вкуса и предпочитанията на клиентите препоръки по имейл или динамично на сайта до персонализираните отстъпки и ваучери за лични поводи като рождени и имени ден – можеш да изградиш едно уникално преживяване, което да формира у потребителите желание да се върнат към твоите продукти и услуги, а не към тези на конкуренцията.

Проактивно търсене на обратна връзка – така ще демонстрираш на аудиторията, че бизнесът ще се развива в тяхна полза и с оглед на техните нужди и мнение. Покажи им, че прилагаш тази обратна връзка и действително се вслушай в нея. Потребителската лоялност расте, когато демонстрираш, че мнението на клиентите е от значение за теб.

Базиране на кампаниите на специфични данни – потребителите от различните кохорти (за които ще научиш повече и по време на CRO & Automation курса) се държат по различен начин и имат нужда от различен маркетингов подход. Събирай и анализирай данните на потребителите си внимателно и очертай най-ценните за бизнеса ти сегменти.

Създаване на релевантно съдържание – от блог постове до анкети в социалните мрежи и имейл кампании, съдържанието, което предлагаш на аудиторията си, трябва да е релевантно за техните интереси и нужди. Само така ще държи потребителите ангажирани с марката и няма да им позволи да я забравят, а още по-малко – да я заменят с конкурентна.

Оптимизирането на конверсиите е неотменно свързано с повишаване на т.нар. retention rate. Той влияе и на печалбите и цялостното представяне на бизнеса. Затова е важен елемент от професионалното ежедневие на маркетинг експертите. Ако си готов да надградиш собствените си умения в тази посока, не се колебай и се запиши за практическия курс Conversion Rate Optimization and Automation още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.