Миймът в маркетинга - SoftUni Digital
Loading...

Миймът в маркетинга

avatar Румен Янев 3 минути
Миймът в маркетинга

Ако си мислиш, че миймовете (мемове или мемета) са продукт на Интернет, ще останеш изненадан. Думата „meme“ е използвана за пръв път от Ричард Докинс  в контекста на биологичното и културното развитие на човечеството. Биологът нарича мийм всичко, което се разпространява чрез имитация, а самият термин произлиза от старогръцката дума „мимема“, или „нещо, което се имитира“. 


Миймовете в момента се възприемат най-често като комични картинки, които имат общ шаблон, Tik Tok трендове, популярни фрази или видеа. Но терминът всъщност обхваща много повече неща. Мийм може да бъде определено човешко поведение, популярни музикални мелодии, модни тенденции, поговорки, архитектурни стилове и какво ли не. Силното развитие на Интернет превръща миймовете в много по-осъзнато и масово културно явление до такава степен, че вече има специалности, които ги изучават. Това значи, че ако желаеш, можеш да станеш доктор по миймове..


Но причината да говоря за любимите миймове е връзката им с маркетинга, предстоящия ни курс Copywriting Secrets и умението на добрите копирайтъри да се възползват от популярните миймове, за да изградят добри реактивни маркетингови кампании.

Мийм кампании

Преди да ти споделя някои от по-интересните употреби на миймове в рекламни кампании, държа да отбележа, че този тип маркетинг е рисков. Миймовете обикновено нямат дълъг живот и за да бъде успешна една кампания, базирана на такъв, тя трябва да е бърза и изключително добре премислена. За да бъде разбрана, креативният екип трябва да е наясно дали аудиторията към която се цели е наясно с контекста на мийма, защото може да се окаже, че никой не схваща шегата.


Друго важно нещо, което си заслужава да бъде споменато е, че обикновено миймовете са хумористични. Има продукти и брандове, които много умело могат да използват чувството за хумор в кампаниите си, но и това може да се окаже нож с две остриета. Публиката винаги знае, когато се опитваш прекалено много да бъдеш забавен и обикновено това не ѝ харесва. Елегантността и правилната самопреценка са важни съюзници на един копирайтър. Но нека преминем и към примерите!

Крадецът на ябълки

Въпреки че брандът затвори социалните си канали, в продължение на 4 години любимата лисица беше на върха на добрите маркетинг миймове и спечели сърцата на потребителите. Креативният екип зад бранда определено даде един добър урок на всички копирайтъри и вдигна летвата… или по-скоро я открадна.


Tiger

Продължаваме с малко по-краен формат на миймове – Facebook страницата на енергийната напитка Tiger. Това е перфектен пример за познаване на потребителя. Форматът миймове са на „шльокавица“ и честно казано, малко объркващи. За човек, незапознат с тази част от Интернет културата, биха били неразбираеми. Но явно брандът знае, че потребителите влизат във възрастовата група, сред която тези миймове са успешни и така смешните картинки си вършат работата. Но макар и да работи в този случай, тази мийм стратегия няма да пожъне успех във Facebook страницата на Rolex.
Източник: Facebook


Джон Мейър

Не само брандове се възползват от бързото разпространяване на миймовете. Преди няколко седмици един от най-известните блус китаристи Джон Мейър си направи акаунт в Tik Tok и за голямо щастие на всичките му фенове, намери „мийм начин“ да промотира предстоящия си албум. 30-секундният му клип моментално плъзна из Интернет и хиляди хора използваха демото от все още непубликуваната му песен по всевъзможни креативни начини.



Превърни се в мийм

Друга добра рекламна стратегия е да създадеш съдържание, което по естествен начин да се превърне в мийм. Първият български пример, който веднага изскача в главата ми е ген. Мутафчийски, който без да иска, стана популярен с думите си „Да не излиза!“. Мисля, че всички добре си спомняме, че целият Интернет бе заринат с този цитат в продължение на месеци. Разбира се, това също не е лесна задача и както виждате, често се случва без да е планирано, защото онлайн обществото не следва предвидими правила, по които нещо придобива популярност.

Стани копирайтър

Знам, че в главата имаш идеи, които вярваш, че ще се превърнат в добри реклами. Аз често имам подобни. Ако си креативен, обичаш да пишеш грабващи текстове и професията на копирайтър те влече, не се колебай да се запишеш в предстоящия курс Copywriting Secrets. В него ще научиш как да създаваш вълнуващи заглавия, да изграждаш копирайтинг стратегии, ще разбереш структурата на комерсиалния текст и ще имаш възможността да упражняваш уменията си чрез практически задачи. Курсът е подходящ за хора, които познават тънкостите на различните типове съдържание и го комбинират успешно според бизнес целите и аудиторията, и имат високо ниво на грамотност. Обучението започва на 26 май, аз се записах (наистина), запиши се и ти, очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.