Какво предстои за дигиталния маркетинг през 2025?
Светът на дигиталния маркетинг преживява своя ренесанс. От първия прототип на търсачката на Google преди почти 30 години, до предизвикателството на zero-click съдържанието, изкуствения интелект и огромните бюджети за реклама – сферата се доказа като една от най-динамичните изобщо.
Това обуслови направлението и като едно от най-желаните за развитие. В цялостната програма по дигитален маркетинг на SoftUni Digital ще откриеш необходимата подготовка, за да се впуснеш успешно в сферата. А с края на още една динамична година, идва време и за нови тенденции, които ще диктуват работата на маркетолозите.
1. AI агенти и асистенти
Изкуственият интелект ще продължи да играе важна роля в дейностите на маркетолозите. На сцената ще се появят т.нар. AI агенти – сложни системи, способни да обработват мултимодална информация, което ще позволи на агентите да се адаптират и да мисля напред, така че да помагат по-ефективно в управлението на сложни процеси и решаването на казуси.
Тези агенти ще играят роля в управлението и обработването на данни, а през 2025 година ще станат изключително разпространени. Но какво всъщност представляват?
Актуален пример идва от компанията за ремонт и реновация на дома – Kingfisher. Те комбинират вече съществуващият им инструмент за препоръки с наличната си база данни и изкуствен интелект, способен да поддържа разговор. AI агентът, който създават, може да си служи с текст, аудио, изображения и дори видео. Целта е по-бързото и цялостно осигуряване на информация на клиенти и служители.
2. На пазар през видеото
Изпълнителният директор на YouTube за Великобритания и Ирландия – Алисън Ломакс, стъпва на данни, за да сподели своята прогноза за маркетинга през 2025 година. Според нея добавянето на продуктови каталози към видео кампании и свързването на видеа с продуктов каталог в Google създава нови възможности за бизнесите, а и за потребителите, които могат да правят поръчки директно през видеото.
Това се дължи на факта, че много от потребителите, специфично тези от поколението Z и милениълите, са склонни да приемат препоръки от създатели на съдържание и видео инфлуенсъри. А това отваря вратите и към нови, още по-вълнуващи колаборации между марки и създатели.
Защо покупката през видео е възможност и на българския пазар? По последни данни, YouTube има над 4 милиона потребители в България, а рекламите в платформата достигат 79.6% от българските интернет потребители. (DataReportral)
3. На пазар в социалните мрежи
Преди да се случи самата покупка, потребителите черпят вдъхновение и идеи от социалните мрежи. Данните показват, че шест от десет потребители откриват нови продукти и марки именно чрез тях и съдържанието, което консумират в тях. Предпочитана социална мрежа с опция за пазаруване безспорно е Facebook, следвана от Instagram.
Затова и познаването на функционалностите на тези платформи продължава да е водещо умение за всеки маркетолог. Особено за онези, които работят в сферата на персоналната грижа, модата и бързооборотните стоки.
Това е валидно и за българския пазар – тук има над 4.4 милиона потребители на социалните мрежи, като над 3 милиона са членове на Facebook. (DataReportral)
4. Предизвикване на творческите граници
Всеки, който се обучава в сферата на дигиталния маркетинг, знае или предстои да научи защо марките създават своя идентичност и се придържат стриктно към нея. Въпреки това, през 2025 ще видим все повече брандове да се опитват да се откроят в социалните мрежи с креативност, разчупвайки границите на заложените правила.
Последните проучвания показват, че преди всичко потребителите искат да бъдат забавлявани. А това е по-трудно, когато не смееш да направиш нещо различно. 43% от марките са изпробвали нов тон, говорили са на друга персона или са сменили своето поведение като тест в социалните мрежи. И това не само им се е разминало от репутационна гледна точка, а и са били поздравявани за смелостта.
Това се дължи на факта, че социалните мрежи са като пясъчник, в който всеки може да пробва всичко. В комбинация с възможностите, създавани от генеративния изкуствен интелект, пред маркетолозите стоят все повече опции. Стига да знаят как да си служат с различните техники и похвати, разбира се.
5. Потребителското съдържание като източник на автентичност
С възхода на AI, едно от основните притеснения на потребителите е загубата на автентичност в марките. Затова т.нар. потребителско съдържание – user-generated content, ще играе централна роля в маркетинговите стратегии през 2025 година. Този тип съдържание може да бъде източникът на автентичност, която е вероятно да се позагуби в стремежа към оптимизация и ефективност.
Както стана ясно, повечето потребители са готови да се доверят на препоръка и търсят вдъхновение онлайн. Това е ясен знак, че марките могат да си съдействат както с големи инфлуенсъри, така и с по-неизвестни потребители, за да присъстват по органичен начин в съзнанието на аудиторията си.
Как да се подготвим за новата ера на маркетинга?
Тенденциите в дигиталния маркетинг през 2025 година ще изискват адаптивност, иновации и стратегическо мислене. С нарастващото влияние на изкуствения интелект, разширяването на персонализираните кампании и интеграцията на нови технологии, маркетолозите трябва да се подготвят за фундаментални промени в подхода си.
Потребителското съдържание, прозрачността и ангажираността ще бъдат в основата на успешните стратегии. Автентичността ще играе решаваща роля за спечелването на доверие.
Ако се вълнуваш от тези възможности и искаш да се развиваш в сферата на дигиталния маркетинг, може да се подготвиш за това динамично бъдеще с помощта на експерти и лектори-практици в цялостната програма по дигитален маркетинг на SoftUni Digital. Тя разглежда всички основни аспекти на сферата, запознава курсистите с ключови техники и подходи и полага основа, с която да стартираш кариерата си като маркетолог. Новият прием е активен!