5 копирайтинг примера от легендарни копирайтъри
Маркетингът е бизнес поезия, която разчита на силата на словата, за да предизвиква емоции и да извиква образи в съзнанието на аудиторията. А копирайтърите са нейните поети. Сега и ти можеш да откриеш тайните на копирайтинг изкуството с помощта на практическия курс Copywriting Secrets – май 2023. В него ще направиш първите си стъпки към умелото комуникиране на маркетингови съобщения, ще придобиеш фундаментални знания и умения как се разработват убедителни послания.
Както копирайтърите са водачи на аудиторията, водейки ги през лабиринта на съдържанието, така и предстоящият курс ще бъде твой водач в света на копирайтинга. А аз днес ще те срещна с петима легендарни рекламисти и копирайтъри, чиято работа е създала култови образи и е положила фундаментите на съвременната реклама и маркетинг.
1. Дейвид Огилви и позиционирането
Познат още като бащата на рекламата, Дейвид Огилви основава рекламната си агенция без никакъв предходен опит, за да се превърне в едно от емблематичните имена в сферата. Печели договори с компании като Shell и American Express, а магията му личи най-ясно в начина, по който позиционира продуктите, за които пише.
Примерът, който ще ти споделя, е за Dove. От сапун, с който мъжете мият мръсните си ръце, Огилви позиционира Dove като продукт за красота. Аудиторията вече са дамите, които държат на външния си вид, меката си кожа и обичат да се грижат за себе си:
2. Лео Бърнет и иконичните персонажи
Лео Бърнет е създател на някои от най-разпознаваемите образи в рекламата, както и на най-запомнящите се кампании от миналия век. Неговата работа ражда образа на популярния каубой от рекламите на цигари Marlboro. Работил е с компании като Kraft Foods, Nestlé и General Motors.
Според него, преди да се сдобиеш с пазарен дял, трябва да се сдобиеш с място в ума на потребителите. И постига това със закачливи, дръзки кампании, които днес дори не смеем да си представим. Достатъчни са му ангажираща визия и няколко думи:
3. Джоузеф Шугърман и ритъмът
Джо Шугърман е друго емблематично име – от електроинженер до легенда на маркетинга и рекламата. През 2006 година излиза книгата му The Adweek Copywriting Handbook, която и до днес се счита за пътеводител на копирайтърите.
Един от фундаменталните принципи зад работата му е наличието на ритъм в съдържанието. Изреченията трябва да са с различна дължина. Текстът не трябва да е монотонен. Така, независимо колко дълго е съдържанието, няма да дотегне. Нещо, което е било от критична важност във времената, в които Джо Шугърман е практикувал.
Ето само един пример за рекламите, които е създавал, и колко текст са съдържали:
4. Клод Хопкинс и гаранциите
Големият грях на маркетинга е, че дава поле за изява на шмекери и шарлатани. Позволява им да преувеличават, сякаш за марките не може да има последици. Не и Клод Хопкинс. Описван като бащата на мострите и възстановяването на суми (money back guarantee), той превръща рекламата в наука.
Хопкинс изповядва и един от фундаментите на успешния маркетинг – като рекламисти и маркетолози да не продаваме продукти, а решения. Затова и потребителските болки (pain points) и нужди често намират място в копито му.
5. Юджийн Шварц и умението да чуеш клиента
Юджийн Шварц е легендарен рекламист, който прекарва 80% от времето си в опознаване на продукта, за който пише, и в търсене на ъгъл, който конкурентите са пропуснали. Той е вярвал, че ключът към успешното копи се крие във вслушването в потребителите, техните желания и нужди.
Това е било интегрална част от работния му процес и е помагало на Шварц да събуди с копито си точно онези емоции, които биха довели до продажба:
Разкри ли тайните на копирайтинга?
Легендарните копирайтъри са писали книги, споделяли са опита си щедро и не са се свенили да се хвалят с работата си. Какви изводи можем да си извадим за нея от горните примери? Копирайтингът е наука И изкуство, прецизност и поезия, съчетани в хора, които много добре познават и аудиторията, и продуктите, за които пишат.
Още много любопитни примери – класически и съвременни, ще разгледаш в предстоящия практически курс по копирайтинг. Ще откриеш техники, похвати и трикове за ефективна комуникация. Ако се вълнуваш от тайните на копирайтинга, не се колебай. Можеш да се запишеш за новото издание на Copywriting Secrets – май 2023 до 14 май. Очакваме те!