5 водещи модела на електронна търговия
Дигиталната трансформация е неоспорим факт, а сферата на електронната търговия се разрасна с бързи темпове през последните години. Ако и ти си решил да пренесеш бизнеса си онлайн или просто искаш да разбереш как по-успешно да се развиваш, занимавайки се с електронна търговия, то предстоящият практически курс E-commerce - октомври 2024 е точно за теб.
Продажбите на дребно през 2019 година нарастваха бавно до малко над $3 милиарда (от малко над $1 милиард през 2014), а прогнозите през 2024 година са да се увеличат над 2 пъти до почти $7 милиарда. Това е една от най-привлекателните сфери на развитие, ако искаш да управляваш собствен бизнес.
По повод обучението, днес ще ти представя и петте водещи модела на електронна търговия. Необходимо е да си запознат с тях, за да можеш да прецениш кой съответства най-добре на плановете и нуждите ти. Да започваме!
Източник: Statista
Какво е модел на електронна търговия?
Моделът на електронна търговия показва как е структуриран бизнесът ти, така че да достига крайни клиенти и да осъществява продажби. Различните модели позволяват на различните типове компании да осъществяват целите си по оптимален за тях начин.
За да разбереш кой е моделът на електронна търговия за теб, трябва да си отговориш на два въпроса:
a. На кого ще продаваш?
b. Как ще се позиционираш?
Отговориш ли си на тези въпроси, ще можеш по-лесно да определиш и начина, по който ще печелиш или т.нар. revenue модел. Днес ще се фокусираме върху петте основни модела, според това в каква роля си ти и кои са твоите клиенти.
B2C модел – business-to-consumer
Това е най-често срещаният модел на електронна търговия. Може би дори ти вече развиваш такъв или искаш да започнеш да го правиш.
В този случай представляваш бизнес, който продава продукти и услуги на крайни клиенти. Това е и основният модел, за който се сещат всички, когато мислят за електронна търговия, но не е единственият.
B2B модел – business-to-business
Ако си в ролята на агенция за дигитален маркетинг, студио за графичен дизайн, дори счетоводна фирма, продаваш услугите си на други бизнеси. Именно това е в основата на B2B модела.
Основната разлика с B2C модела е, че клиентската база е много по-малка и много чувствителна към ценовата политика на партньорите си.
Източник: WordStream
D2C модел – direct-to-consumer
D2C моделът много напомня B2C, с тази разлика, че ти си фактическият производител на продуктите. Вместо да търсиш онлайн магазини, които да „носят“ продуктите ти, можеш да си направиш собствен магазин за електронна търговия. Представи си семейна винарна със собствен онлайн магазин или малка мандра, която иска да продава на частни клиенти, а не на прекупвачи.
Така ще можеш да брандираш магазина според собствената си марка и да разполагаш с целия контрол, що се касае брандовата идентичност и дигиталния маркетинг, а и печалбите.
C2C модел – consumer-to-consumer
Този модел става все по-популярен през последните години, главно защото не изисква да имаш собствен магазин за електронна търговия. Вместо това се използват платформи на трети страни, където потребители продават на потребители.
Вероятно и сам се досещаш за такива платформи. Някои по-разпознаваеми примери са Etsy, RedBubble и eBay.
C2B модел – consumer-to-business
Това е модел, който е сравнително чужд на местно ниво, но в глобален мащаб набира скорост. Най-интуитивните примери, за които можеш да се сетиш, са афилиейт маркетинга и фрийланс услугите.
Други примери са създателите на т.нар. stock photos, които предлагат снимките си на сайтове като Unsplash и ShutterStock. Графичните дизайнери също могат да участват в C2B модела, предлагайки ресурси и дизайни на сайтове като FreePik.
Причината моделът да набира скорост е фактът, че спестява на бизнесите много от инвестициите, необходими, за да създават сами продуктите и услугите, които потребителите осигуряват. Това е от огромна полза, особено за по-малки бизнеси.
Имай предвид, че това не са единствените варианти. Съществуват и други вариации, например B2G (или business-to-government), дори такива като B2B2C.
Според това какъв е моделът ти на електронна търговия, по-лесно ще можеш да избереш и начина, по който ще печелиш. Това е т.нар. revenue model.
Примери за такива са създаването на собствен бранд, dropshipping-ът, моделът с абонаменти и т.нар. white label модел, в който някой друг създава продукта, а ти само го брандираш със собствената си марка.
Разнообразието е значително, а накъде ще се насочиш зависи от предварително взети важни решения. Подробно ще се запознаеш с тях още в началото на предстоящото обучение E-commerce - октомври 2024. Ако си решил да се развиваш в сферата на електронната търговия или просто искаш да прецениш възможностите си, за да осъществиш бъдещи планове, не се колебай да се включиш в практическия курс! Очакваме те!