Как да разгадаеш потребителите за успешно сегментиране на пазара?
Сет Годин споделя, че винаги е по-ефективно да продаваш на хора, които се интересуват от това какво имаш да им кажеш, вместо да прекъсваш непознати, които не се. Курсът Market Research - март 2024 има за цел да се научиш как да откриваш точно тези хора, които се интересуват, осъществявайки успешно сегментиране на пазара на база на маркетингови проучвания.
Днес, по повод първото издание на новия практически курс, ще си говорим именно за сегментиране на пазара и как се разгадават потребителите. Първо ще отговорим на въпроса защо изобщо е необходима сегментация, ако платената реклама ти позволява да продаваш на всички?
Защо е необходимо сегментиране на пазара?
Една от най-популярните книги на Сет Годин носи заглавието „Това е Маркетинг: Няма да те видят, докато не се научиш да виждаш“, което, мисля, е идеална максима, на която трябва да стъпва дигиталният маркетинг всеки ден. Какво изобщо значи това?
Днес платената реклама ти дава достъп до много широка аудитория, която можеш да разширяваш непрекъснато. Въпросът е това правилната аудитория ли е? Това ли са потребителите, на които искаш да продаваш? Тук идва ролята на сегментирането на пазара.
Източник: QuestionPro
Примери за подобна практика съществуват още при търговците в Бронзовата епоха. Археологически находки показват, че са разделяли търговските си пътища на географски сегменти. По време на Ренесанса търговците са търсели начин да разпознават и отсяват по-заможните клиенти от останалите. Днес наблюдаваме свръхсегментация, благодарение на възможността да идентифицираме клиентите си.
Сегментиране на пазара се прави с една цел – да намериш хората, които биха си купили от теб. А за да я осъществяваш ефективно, необходимо е да я базираш на пазарни проучвания и потребителски данни. Да видим как!
Как се правят пазарни проучвания за сегментиране на пазара
Пазарните проучвания са в основата на всяко успешно сегментиране. Те ти помагат да опознаеш аудиторията си по-добре. Помагат ти да я разгадаеш – нейните желания, нужди, задачи, които трябва да реши, и проблеми, които трябва да преодолее. Всяко ефективно пазарно проучване изисква:
1. Поставяне на цел и залагане обхват на проучването. Пример за такава цел е по-доброто разбиране на потребителите и техните предпочитания.
Източник: Reverb
2. Избиране на най-удачните техники и методи за провеждане на проучвания. Тях ще подбереш на база на целите, които поставяш за проучването, включително и според това дали ще правиш количествено или качествено проучване.
3. Подбор на инструменти за набиране, документиране и анализ на данните. Трябва да се увериш, че данните се събират внимателно и не се допуска „замърсяване“ с грешна или лъжовна информация, за да не се стигне до изкривяване на резултатите, а оттам – и на достигането до грешни изводи.
4. Агрегиране и анализ на информацията, в търсене на тенденции и модели в данните, на база на които могат да се извлекат изводи и насоки за действие.
Това е базата на всяко ефективно пазарно проучване. Резултатите могат да ти помогнат за по-задълбоченото и ефективно сегментиране на пазара, от което се нуждае всеки бизнес.
Какво могат да ти разкрият пазарните проучвания?
Сред основните цели на пазарните проучвания е и по-доброто разбиране на целевата аудитория и потребителите ни. Провеждането им ти позволява да идентифицираш по-интересни и детайлни сегменти от тези на повърхностно ниво като географско местоположение, пол и възраст.
А преди всичко, пазарните проучвания са прозорец към потребителското поведение:
• Способни са да ти разкрият какво мотивира потребителите при взимането на решение за покупка, така че да създадеш по-ефективни рекламни кампании;
• Могат да ти покажат как потребителите възприемат бранда ти и доколко са лоялни към него или по-скоро биха те изоставили заради друг бранд, ако се появи по-привлекателна оферта;
• Чрез тях можеш да разбереш по-добре потребителските вярвания и ценности, така че да адаптираш бранда към тях и да повишиш лоялността им;
Източник: Reverb
• Позволяват ти да изследваш какви социално-икономически фактори влияят потребителите ти и решенията им за покупка.
• Дават ти възможност да откриваш тенденции в потребителското поведение, така че да осъществиш сегментиране на пазара спрямо това поведение и потребителските навици.
Предстоящото обучение ще ти помогне да овладееш осъществяването на успешни пазарни проучвания, постигащи целите си, а и ще ти покаже как да четеш данните, така че да разбираш по-добре какви сигнали ти дават и какво ти казват потребителите. Подобреното сегментиране на пазара е малка част от положителните ефекти, които можеш да постигнеш с добре проведени пазарни проучвания.
Ако искаш и ти да се впуснеш в материята, така че да можеш да изграждаш таргетирана бранд комуникация за себе си или компанията, в която работиш, обучението е точно за теб. Запиши се за Market Research - март 2024 още днес!