Лекторите на SoftUni Digital – Ивелина Атанасова-Генчев и силата на стратегическия маркетинг
Ивелина Атанасова - Генчев е старши бизнес консултант по пазарни стратегии, дигитална трансформация и маркетинг на растежа с над 20 години професионален опит и един от лекторите-експерти, които те очакват в SoftUni Digital. Срещнахме се с нея, за да може самата тя да ти разкаже повече за стратегическия маркетинг, по повод предстоящия професионален курс Marketing Strategy – април 2023.
Ивелина е собственик и управляващ директор на Newtrend Agency - бизнес клиника® за дигитална трансформация на бизнеса. Ментор в редица международни акселераторски програми за стартиращи компании. Автор на теорията за “дигиталните деца” и основен двигател на глобалната инициатива за трансформация на образованието DigitalKidZ: „Училище с отворен код”. Ивелина е и българският президент на световната организация Women in Tech.
Вярва, че житейската ѝ мисия е свързана със създаването и управлението на бизнес организации, които допринасят за икономическото овластяване на жените чрез информационно-комуникационните технологии и достъп до качествено образование от най-ранна детска възраст. В професионалната ѝ визитка присъстват отличия за „Жена на годината“ в категория „Иновации и технологии“, отличие от Президента на Република България за висок обществен принос в областта на компютърните науки – награди „Джон Атанасов“.
Ето какво ни сподели тя за сферата на стратегическия маркетинг.
За кого е стратегическият маркетинг като професионален избор? Какви качества трябва да имаш да започнеш да се занимаваш с него?
Стратегическият маркетинг, който наричаме още „маркетинг на растежа“, е много по-близо до бизнес развитието и оперативния мениджмънт на компанията, отколкото до оперативните маркетинг процеси в социалните мрежи и рекламата, например. Изпълнява ролята на диригент на всички маркетинг процеси и, ако е изпълнен правилно, ефективността му се измерва в съвсем конкретни цифри и статистически данни, в подкрепа на бизнес развитието, продажбите и растежа на компанията.
За мен лично, стратегическият маркетинг е висшият пилотаж и затова вероятно ми е толкова интересен. Съчетава всичко – креативност, творчество, анализи, копирайтинг, медия планиране, дизайн, SEO, продажбени и комуникационни умения, PR. Всичко, всичко.
От една страна, никой маркетинг екип не може да бъде ефективно управляван без стратег с маркетинг опит и познания, от друга страна, за да станеш добър стратег, е нужен много опит и експертиза. Именно това беше и моята амбиция, когато планирах курса по стратегически маркетинг в СофтУни – да разработя карта с много лесни за прилагане стъпки и формули, които да бъдат в помощ и подкрепа на всеки маркетолог, за да му дадат спокойствието и увереността, че знае какво прави и знае как да постигне своите бизнес цели.
На въпроса „кой е подходящ за тази професия“, бих казала всеки, стига да има желанието да учи през целия си живот, да мисли бързо и да е едновременно аналитичен и креативен като професионален подход. Да е добър лидер също помага много, защото често работата му ще зависи от цял екип колеги и подизпълнители, с които ще работи.
Важно е да подчертая, че всичко това се учи, не е дар и не е някакъв специален талант и съм готова да го покажа в своите курсове.
От къде да започне кариерата си един начинаещ маркетолог? Какви са стъпките, които трябва да предприеме?
Трябва да познава всеки елемент от маркетинг инструментариума до съвършенство. Да ги е учил, да ги е работил, да ги е планирал, да ги е счупил и да ги е овладял. Майсторството на стратегическия маркетинг се крие в опита, не в прочетената теория от учебниците. И човек трябва да е готов да си оцапа ръцете, преди да бъде готов да планира и управлява успешни маркетинг стратегии.
Това не означава, че не може да обърне реда на научаване – винаги можем да започнем да четем книгата отзад напред, понякога това ни помага да разберем по-ясно историята. Но, преди да напишем есе по книга, която сме прочели, препоръчвам да сме „преживели“ съдържанието ѝ от кора до кора.
Кои 5 книги би препоръчала като най-базов ресурс за всеки, който иска да навлезе в сферата?
Моите топ избори са:
• „Започни със Защо“ на Саймън Синек;
• Negotiating the Nonnegotiable – Daniel Spiro;
• The Adweek Copywriting Handbook – Joseph Sugarman;
• The Catalys – How to Change Anyone’s Mind – Johan Berger.
И бих препоръчала който и да е учебник по корпоративни финанси, по възможност на някой от големите световни университети – Oxford, Cambrige или други… Не можеш да маркетираш който и да е бизнес, ако не разбираш как функционира организацията, бизнес процесите и преди всичко – паричните потоци.
Маркетингът има за цел да продава и е инструмент, който да развива и популяризира бизнеса – стратегическият маркетинг в още по-голяма степен, и мисля, че това е нюанс, който често се подценява.
Кои са 3те най-важни съвета, които би дала, вследствие на дългогодишния ти опит в маркетинга?
1. Никога не спирайте да учите.
2. Не се плашете от технологиите – колкото по-бързо ги разберете и интегрирате в маркетинга си, толкова по-успешни ще бъдете през перспективата на бъдещето.
3. Не се страхувайте да експериментирате и да се провалите, но и никога не влизайте в кампания без план B, та дори и план C и D, ако нещата не потръгнат така, както сте ги мислили.
Коя е най-предизвикателната/удовлетворяващата част в създаването на маркетингова стратегия?
Да надскоча себе си. Да реализирам успешна кампания или нов подход, които никога преди това не съм опитвала. Да (пре)изпълня KPI таргета си. :)
Стратегическият маркетинг е за хора, които обичат предизвикателствата и състезанията… най-вече със себе си.
Какво би посъветвала курсистите, които биха искали да се включат в курса “Marketing Strategy”?
Да бъдат подготвени с въпроси и казуси и да се възползват от възможността този курс да бъде жива консултация и да отговори на въпросите, които ги мъчат.
Теория могат да прочетат в достатъчно книги или да гледат образователни видеа в YouTube, но един мой консултантски час в момента струва 200 евро. Те могат да го получат напълно безплатно в рамките на курса – аз не бих пропуснала такава възможност, ако я имах в началото на собствената си кариера.
---
Ако и ти не искаш да пропускаш тази възможност, не се колебай и се запиши за курса още сега, за да откриеш тайните на стратегическия маркетинг. Очакваме те!