Наръчник за навлизане в света на дигиталния маркетинг - SoftUni Digital
Loading...

Наръчник за навлизане в света на дигиталния маркетинг

Наръчник за навлизане в света на дигиталния маркетинг

Дигиталният маркетинг е една от най-бързо развиващите се сфери в днешно време. Все повече фирми използват онлайн канали и търсят професионалисти в индустрията, за да достигнат до своята аудитория. Според LinkedIn, специалистите по дигитален маркетинг са едни от най-търсените днес. С такива обещаващи перспективи е безопасно да се каже, че да станеш специалист по дигитален маркетинг е едно от най-полезните кариерни решения, които можеш да вземеш. А един от най-добрите начини да стартираш е цялостната програма на SoftUni Digital!

Като начинаещ много пъти съм си задавала въпроса „Как да стана успешна в дигиталния маркетинг?“. Отнема време, много четене и практика. Ключови са мотивацията да се самоусъвършенстваш, любопитството и желанието да притежаваш повече способности отколкото си притежавал вчера. Именно затова днес съм подготвила наръчник за навлизане в света на дигиталния маркетинг, чрез който споделям и на теб какви са възможните стъпки, за да направиш своя летящ старт в сферата.

Какво е да си дигитален маркетолог?

Дигиталните маркетолози са нинджите, които не просто разпространяват информация за един бранд в онлайн пространството, ами поддържат страници, създават съдържание, създават реклами, анализират, оптимизират и какво ли още не. Затова един дигитален маркетолог трябва да притежава комплексни умения като комуникативност, аналитичност, креативност, стратегически умения и други.

И тъй като индустриите, в които дигиталният маркетолог има възможност да работи, могат да варират от строителство до козметика, той трябва да бъде адаптивен и да умее да пречупва своята перспектива и мислене. Това споделя и Стефания Иванова, дигитален експерт, завършил SoftUni Digital:

“Истинското предизвикателство за мен в работата ми като маркетолог е да влизам в различни роли и да пречупвам мисленето си от гледната точка на различните клиенти. Когато работиш в агенция или сам за различни бизнеси, то ти трябва да имаш умението бързо да прескачаш от козметика към автомобилни гуми, през B2B fintech компания и да завършиш с детски играчки.”

Именно това е нещото, което прави интересна нашата професия, тя е изпълнена с цветове, динамика и предизвикателства. Няма шанс да ти е скучно и един ден!

Какви знания и умения са ти нужни?

В следващите редове ще преминем през основните етапи от твоето развитие в света на дигиталния маркетинг. Ще говорим за теоретичната подготовка, ключовите компетенции и меките умения, които ще откриеш у всеки експерт в сферата. Също така ще обсъдим как можеш да се сдобиеш с всички тях, така че да израснеш до завършен професионалист, готов да се впусне в реалната работна среда.

1. Основи на маркетинга

В маркетинга, както и във всяко друго начинание, не започнеш ли с основите, после може да ти бъде трудно. Има фундаментални принципи и подходи, които всеки маркетолог следва и адаптира към стратегията си, независимо в кое направление работи. Те обхващат маркетинговия микс, потребителската пътека, стойностното предложение, бизнес модела и брандинга.

Познавайки основната терминология, ще имаш една добра основа за развитието си в сферата. Програмата на SoftUni Digital започва с безплатния практически курс Marketing Basics, който ще ти помогне да усвоиш тези фундаментални принципи. Ще научиш историята на маркетинга, как да създаваш потребителска пътека и бизнес модел и как да изготвяш ефективно стойностно предложение.

2. Ключовите сфери на дигиталния маркетинг

След като вече имаш основните знания в маркетинга, време е да навлезеш в дигиталния маркетинг и най-добрият начин за това е като опознаеш неговите ключови направления. Придобивайки знания и умения в тях, ти ще имаш по-широк поглед над сферата и ще получиш комплексни компетенции, които ще ти помогнат в кариерното ти развитие. Ето и кои са те и какво обхващат:

Facebook Marketing – Facebook е платформа, която позволява на една марка да представи своите продукти и услуги пред потенциални клиенти и да ги популяризира с помощта на органично и/или платено съдържание.

Google Ads – платформа за платена реклама, която ти позволява да създаваш платени реклами и да ги позиционираш пред целевата си аудитория. Това означава, че бизнесът ти ще се появи на страницата с резултати от търсачката (SERP) в момента, в който идеалният ти клиент потърси продукти и услуги, подобни на твоите, в Google. По този начин достигаш до целевата си аудитория, когато има смисъл и полза от това да попадне на рекламата ти.

Google Analytics – Google Analytics се използва за проследяване на ефективността на уебсайта и събиране на информация за посетителите му. Ще ти е от полза, за да определиш водещите източници на трафик, да прецениш успеха на маркетинговите си дейности и кампании, да проследиш дали и как се постигат целите (като покупки, добавяне на продукти в количките, абониране за нюзлетър и т.н.), да наблюдаваш тенденции в ангажираността на потребителите и още много допълнителна информация за аудиторията ти.

Content Marketing – маркетингът на съдържанието ти позволява да привличаш, ангажираш и задържаш целевата си аудитория чрез споделяне на подходящо съдържание. То може да приема различни формати – статии, видеоклипове, подкасти, визуално съдържание и други. Чрез съдържание ще повишиш разпознаваемостта на една марка и ще ангажираш аудиторията с нея.

Email Marketing – чрез имейл маркетинга имаш възможност да комуникираш със собствената си аудитория като им представяш свои продукти, промоционални оферти или други услуги. Това е един от най-ефективните канали, тъй като общуваш с вече ангажирана с бранда аудитория и създаден правилно, един имейл може да донесе страхотни резултати.

SEO – SEO (Search Engine Optimization) е цялостен процес по подобряване на съществуващ сайт. Крайната цел винаги е да се увеличи видимостта му, така че при търсене на продукти или услуги, подобни на твоите, в различните търсачки, хората да попадат на твоя сайт. Колкото по-добра е видимостта на страниците, толкова по-вероятно е да привлекат както потенциални бъдещи клиенти, така и вече съществуващите.

В цялостната програма по дигитален маркетинг на SoftUni Digital ще имаш възможност да преминеш през всички тези ключови направления и не просто да получиш знания за тях, но и практически опит от лектори, които са експерти в различните сфери.


3. Избери кариерната посока за теб

Възможностите за развитие в дигиталния маркетинг са неограничени. Понякога това може да обърка един начинаещ, за да прецени точно коя сфера му пасва най-добре и би работил в нея с удоволствие. Именно затова цялостната програма има и втори етап – професионални направления, които създадохме на база на най-търсените професии в дигиталния маркетинг.

В продължение на година нашият екип проучваше всички обяви за работа, за да разбере кои са най-горещите професии. След това влязохме в дълбочина, за да разберем кои са конкретните умения, които са необходими, за да бъдеш успешен точно в тази професия. Групирахме ги и ги подредихме в курсове, които да ги развиват и са критично важни за твоя кариерен успех.

Така имаш възможност да придобиеш ясна представа каква е посоката, в която искаш да се специализираш. А в момента безспорно сред най-привлекателните сфери са:

Social Media Marketing Expert – това е една от най-търсените професии днес както от малки и средни бизнеси, така и от международни компании. Те имат все по-голяма нужда от специалисти, които да умеят да изграждат онлайн маркетингова им стратегия за водещите комуникационни канали, да създават рекламни кампании, да анализират и управляват аудиторията им, да създават развиват и оптимизират съдържание. Това е една от най-креативните области и ти позволява огромна свобода на изразяване.

Performance Marketing Expert – като експерт в сферата би бил отговорен за планирането, изграждането, имплементацията и оптимизирането на всички кампании на бизнеса, за който работиш, в най-големите онлайн платформи за платена реклама. Това, което прави позицията още по-интересна и предизвикателна, е необходимостта от постоянно надграждане на знанията, за да бъде един професионалист в крак с всички нововъведения в платформите и света на онлайн рекламата. Тази професия е от изключителна важност за растежа на една компания.

SEO & SEM Expert – ролята на Search Engine Marketing експертите в дигиталния маркетинг е една от най-ключовите за успешното развиване на онлайн бизнес присъствие. Като такъв специалист ще трябва да прилагаш непрекъснато най-добрите практики за позиционирането на даден уебсайт на водещите позиции в онлайн търсачките и най-вече – Google. Също така, ще трябва да умееш да създаваш успешни рекламни кампании в Google.

А след това?

Разбира се, кариерното ти развитие в дигиталния маркетинг не приключва само до придобиване на знания и умения в сферата. Напротив, може да се каже, че така стартира. След това е време да събереш всичко, което си научил и придобил като практически опит, и да се гмурнеш в дълбините на професията. Как да използваш този арсенал от знания и умения по най-добрия начин съм представила в следващите редове:

1. Първата работна позиция

Има редица позиции в сферата, които могат да бъдат достъпни за хора на начално ниво. Важна част от кандидатстването за твоята първа работа в дигиталния маркетинг е да се отличиш от всички останали маркетинг ентусиасти, които искат да грабнат мястото. Подготвих няколко стъпки, които могат да ти бъдат полезни за това:


1. Създай CV, което да привлече вниманието на HR-те

CV-то е твоят първи контакт с потенциалните ти работодатели, затова е от изключителна важност да го изготвиш внимателно. Ето няколко полезни съвета за добре структурирано CV:

• Придържай се към 1 до 2 страници автобиография.

• Използвай булети, където е подходящо. Акцентът трябва да бъде върху маркетинговите ти умения и опит. Можеш да използваш и числа за целта.

Приспособявай автобиографията си към работната позиция, за която кандидатстваш.

• Покажи своята личност и креативност чрез CV-то си.

2. Използвай курсовите си проекти, за да придобиеш практически опит.

3. Развий практическите си умения като помагаш на приятели и познати да развият своите бизнеси.

4. Развий меки умения:

Меките умения са не просто препоръчителни, но и задължителни за развитието на един професионалист. Това споделя и Радомир Антов, дигитален експерт, завършил цялостната програма:

„С годините се убедих, че успешният маркетолог е един събирателен образ на Супер герой в организма на всяка компания, без който тя не може. Това е така, защото, за да си успешен, трябва да притежаваш и да развиваш на ежедневна база съвкупност от умения.“


Ето и върху кои умения можеш да се фокусираш в началото:

Писмена и устна комуникация – дигиталният маркетинг е форма на комуникация. Важно е да можеш ясно да комуникираш своите идеи както писмено, така и устно.

Проучване и анализ – като специалист по дигитален маркетинг твоите изследователски и аналитични умения също са жизненоважни. Независимо дали отговаряш за SEO или имейл маркетинг, трябва да разбираш инструментите за анализ, за да си сигурен, че можеш лесно да измерваш въздействието на маркетинговите ти усилия.

Управление на времето – управлението на времето е от съществено значение за постигането на резултати в дигиталния маркетинг. Всичко трябва да се случва в срок, защото моментът може да бъде изпуснат.

Управление на проекти и приоритизиране – като специалист по дигитален маркетинг ще ти работиш по много проекти. Приоритизирането може да ти помогне да управляваш всеки един правилно и да извлечеш максимални ползи за и от тях.

2. Изгради си мрежа от контакти

Освен да инвестираш в знанията си, от изключително значение е да опознаеш съмишленици – дигитални маркетолози, с които да обменяш идеи или от които да се учиш. Можеш да направиш това като ходиш на маркетингови събития, които събират професионалистите от индустрията и ти дават възможност освен да научиш за новостите, а и да общуваш с колеги. Друга възможност е да се включваш във Facebook или LinkedIn групи, в които маркетолози обсъждат всички нови тенденции и си помагат в решаването на различни казуси.

3. Бъди в крак с трендовете

Както вече споменах, дигиталният маркетинг е изключително динамична сфера, в която платформите, инструментите, подходите се променят често. За да бъдеш успешен в сферата е нужно да си запознат с новостите около нея.

Предимства и предизвикателства

Предимства

Можеш да работиш отвсякъде – трябват ти само лаптоп, интернет връзка и идеите ти;

Можеш да работиш по всяко време – особено ако си freelance маркетолог. Само трябва да внимаваш с крайните срокове, поставени от клиентите;

Има голямо търсене на маркетолози – компаниите имат все по-голяма нужда от хора, които да развиват брандовете им онлайн;

Разнообразни опции за развитие – както вече разбра, в дигиталния маркетинг можеш да боравиш с различни инструменти и направления, които да те развиват;

Можеш да работиш за различни индустрии – клиентите ти могат да бъдат различни бизнеси, чрез които да предизвикаш своите умения и адаптивност и никога да не ти бъде скучно;

Ще се развиваш непрекъснато – тенденциите диктуват всичко, което се случва в сферата, а това непрекъснато ще надгражда и обновява уменията ти.

Предизвикателства

Промени в платформите, с които работиш – гъвкавостта на професията, която е положителна черта на дигиталния маркетинг, понякога може да бъде и трудност в кариерата. Важно е да си в крак с новата информация и най-новите актуализации;

Приток на проекти – ако решиш да работиш за себе си на свободна практика, вместо работа в компания или агенция, ще трябва сам да търсиш клиенти;

Критика и обратна връзка – работата ти като дигитален маркетолог непрекъснато ще бъде оценявана, а резултатите ще бъдат следени изкъсо. Обратната връзка може да ти е полезна, но ще трябва да свикнеш с нея и критиката.

Независимо дали искаш да започнеш успешен онлайн бизнес или да достигнеш до старша маркетингова позиция, индустрията е пълна с възможности за тези, които отделят време, за да се развиват и да усъвършенстват занаята си. Реализацията като успешен дигитален маркетинг експерт е процес и, ако си готов да скочиш в дълбокото, намираш се на правилното място. Можеш да започнеш своето развитие в сферата още днес с цялостната програма на SoftUni Digital – кандидатствай ТУК!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.