Какво е "SEO"?
Search Engine Optimization (SEO) е практиката по оптимизирането на съдържанието, така че даден сайт да бъде класиран по-високо в резултатите на търсачките и да получи по-добър органичен трафик. Ползите от тази практика са очевидни: Ежемесечен свободен, пасивен трафик към вашия уебсайт. Как обаче да оптимизирате съдържанието си за целите на SEO и какви „критерии за класиране“ („ranking factors“) имат значение? За да си отговорите на този въпрос най-напред трябва да разбирате как работят търсачките.
Как работят търсачките?
Търсачките са като библиотеките на дигиталната ера. Вместо да съхраняват копия на книги, те съхраняват копия на уеб страници. Когато вие напишете заявка в търсачката, тя проверява всички страници, които е съхранила и се опитва да върне най-релевантните резултати. Тази дейност се извършва с помощта на алгоритми, които са различни за различните търсачки.
Ето какво споделят Google на своята страница „How search works“:
“За да ви дадем най-полезната информация, алгоритмите за търсене проверяват множество фактори, включително, включително думите на вашата заявка, релевантността и използваемостта на страниците, експертизата на източниците, вашата локация и други настройки. „Тежестта“, която се прилага към всеки отделен фактор варира в зависимост от характера на вашата заявка - например, „свежестта“ на съдържанието играе по-голяма роля при отговорите на заявките по отношение на новинарски теми, отколкото при заявките за речникови дефиниции”. Използваме примера с Google, тъй като това е най-популярната търсачка. Разбира се, вие сте свободни да оптимизирате вашия сайт, за която търсачка пожелаете.
Как работи SEO?
Главната цел на една SEO оптимизация е да покаже на съответната търсачка, че съдържанието на вашия сайт е най-добрия резултат за търсената тема. Това е така, защото всички търсачки споделят една обща цел: Да покажат най-добрите, най-релевантните резултати за това, което потребителите търсят в тях. Как ще постигнете вашата цел по оптимизацията на съдържанието - зависи от търсачката, за която ще извършвате тази оптимизация.
Ако искате повече органичен трафил към вашите уеб страници - тогава трябва да се запознаете с алгоритмите на Google. Ако искате повече прегледи на ваши видеа - трябва да се запознаете с алгоритмите на YouTube (или съответната платформа, на която ще качвате видеата си). Както вече се досещате различните търсачки използват различни алгоритми за оценка на съдържанието. Логично - ако искате органичен трафик, то трябва да се насочите към Google, тъй като популярната търсачка вече има пазарен дял над 92%.
Как да оптимизирате за Google?
Търсачката на Google използва над 200 критерия за търсене, като никой не знае какво представлява всеки един поотделно, въпреки че някои са известни. Това е така, защото Google обявяват някои от тях.
Това, което обаче е важно да знаете е, че Google всъщност не оценяват уеб сайтовете, а отделните страници. Ако имате сайт за определена дейност това далеч не означава, че всяка една от страниците на вашия сайт трябва да се класира като отговор на заявката за тази дейност. Вие можете да използвате различни ключови думи и теми, за да класирате различни страници - всичко това в зависимост от вашите нужди.
Google предоставят и богат набор от инструменти, с които да следите и изучавате представянето на различни аспекти от вашите сайтове. Един от тях е и Google Analytics, който днес е сред най-мощните инструменти за статистически анализ на трафика на сайтовете. Ако искате да усвоите едни от най-ценните умения в дигиталния маркетинг, а именно - основи на SEO и работа с Google Analytics - за вас сме подготвили курса „SEO & Analytics - юли 2020“. Ако сте начинаещи и придобиването на тези знания представлява интерес за вас - запишете се, очакваме ви!