Какво ще посъветвам моето прохождащо маркетоложко Аз?
Всеки, който тепърва започва, изпитва съмнения. Това споделя и Ивелина Петкова – маркетинг директорът на SoftUni, която обаче успява да преодолее съмненията. В интервюто, което проведох с нея, Ивелина споделя какъв съвет би дала на своето прохождащо Аз, ако можеше да се върне назад, както и какво би посъветвала теб за първите ти стъпки във вълнуващата сфера на маркетинга.
А ако ти вече си преодолял съмненията, кандидатствай още днес за цялостната програма по дигитален маркетинг в SoftUni Digital.
Здравей, представи се на читателите на СофтУни
Здравейте, казвам се Ивелина Петкова и съм маркетинг директор в SoftUni. Щастлива съм, че работя с такъв страхотен екип от професионалисти и в компания с изключително високи цели и ценности вече втора година.
От колко време се занимаваш с дигитален маркетинг?
Занимавам се с дигитален маркетинг от няколко години. Вече са над 7 и с всяка изминала година затвърждавам, че това е най-любимата ми сфера и определено съм взела правилното решение, избирайки я.
Как попадна в сферата - естествена стъпка на развитие ли беше или просто реши да пробваш?
Преди да стана част от екипа на компанията, аз ѝ бях много голям фен, тъй като преди 2016 г. дори да искахме, нямахме много места, от които да учим дигитални професии. Знаех, че там е бъдещето, и знаех, че завършвайки УАСГ, няма да намеря работата, която исках.
Затова още в университета започнах да се оглеждам и да се чудя как ще се реализирам като завърша. Имаше чуждестранни онлайн курсове, но те бяха на непосилни цени за един български студент например. Именно затова, когато за първи път се появи SoftUni, веднага се записах за курсовете.
В онези години нямаше толкова безплатни семинари, обучения, конференции, както има в днешни дни, и ако искаш да говориш със собственик на бизнес и дългогодишен практик от сферата, беше много по-трудно да го срещнеш. Разбрах, че тук ще намеря именно такива хора и среда.
Първоначално се записах за курсовете по програмиране, тъй като SoftUni Digital все още не съществуваше. След няколко месеца на борба със задачи и алгоритми обаче ми изскочи новината за старта на модула Marketing Fundamentals и естествено бях от първите, които се записаха. Маркетингът и най-вече платформата Google Ads, която преди 2018 се казваше „AdWords”, определено спечелиха сърцето и интереса ми. Но задълбавайки отвъд него в теми като SEO, Email, Content, FB marketing, разбрах, че тази сфера няма да ми омръзне и записвах всяко едно ново обучение, което се появеше в SoftUni Digital.
Така се опитах да придобия обща представа за дигиталния маркетинг и започнах да си търся работа като Google Ads специалист, който обаче има и допълнителни знания за бизнес логиката и стратегията зад една организация. Да намериш работа, преквалифицирайки се, не е никак лесна задача и разбирам всеки един, който е в този етап от живота си.
Нещото, което на мен ми помогна, е упоритостта. Когато кандидатствах за работа, за всяка позиция адаптирах персонално мотивационното писмо и резюме. Отделях време да направя най-задълбочено и изпипано всяка задача, която ми поставяха. Не става лесно, но ако се стараеш достатъчно, някой ще го забележи, търсенето на качествени и кадърни кадри е голямо и през 2023 г.!
Какво те изненада най-много в дигиталния маркетинг?
Изненада ме, че нещо съвсем различно от академичния ми опит, беше толкова интересно и не ми омръзва година след година. Дори напротив, постоянните промени и ъпдейти по всички линии на маркетинговите канали успешно държат интереса на един човек, а динамиката и възможността за развитие са неограничени.
Другото нещо, което ме изненада и винаги ми помага, е психологията. Колко е свързана тя с нашата сфера и как всъщност маркетингът е комуникация с хора, но в дигитална среда. Ако познаваш аудиторията си, знаеш кои са болките им и знаеш как да говориш с тях, ще можеш да си им полезен и да изградиш една стабилна връзка.
Какво ще посъветваш начинаещото си Аз?
Бих посъветвала всеки един човек, който е в началото на пътя си в дигиталната сфера, да се впусне през глава в това приключение, да се възползва от всички предимства, които му се предлагат в днешно време. Не просто да учи и да се стреми да практикува наученото веднага, а да бъде още по-активен.
Независимо, че е изморен след работа/лекции, да си пусне допълнителния семинар, който ще му даде още една различна призма на знания. Да участва в нетуъркинг събития с общността на живо, а и онлайн. Да споделя опита си с другите колеги, които ще срещне в обученията. Да задава въпроси на всяка лекция, да обръща внимание на всичко, което не му е ясно, на момента. Да потърси ментор от сферата, който да му дава отговори и мотивация.
Няма да стане веднага, но правилото за 10те допирни точки преди да направиш оферта към някого тук помага изключително много. Да си набележи най-интересната за него дигитална медия и да я следи ежеседмично, може да си направи ритуал, пиейки сутрешния си чай например.
Много от тези неща не съм успяла да направя, когато започвах пътя си в сферата. Например не виждах смисъл да участвам в нетуъркинг събития, които нямат за цел да дадат знания. Но те имат много силна друга страна – обграждат те с единомислещи хора, споделящи интересите ти. Не е нужно да чакате като мен и емпирично да се убедите. :)
Какво ще кажеш на всички, обмислящи да кандидатстват в SoftUni Digital?
Минавайки по този път, разбрах, че всеки един човек в началото се съмнява. Независимо дали е на 18 или на 50 години, всеки се съмнява дали това е нещото за него, дали си струва да се захване, дали сега е моментът. Но няма как някой друг да отговори на този въпрос, всеки сам трябва да пробва. Ето, аз например пробвах сферата на програмирането, пробвах и дигиталния маркетинг и открих моята страст. Стана случайно, нямах идея дали ще ми допадне.
Пожелавам ви да намерите решимостта в себе си, без да се притеснявате, че ще изгубите времето си. Безплатният курс е само един месец. Един месец, който минава без дори да разберем, и за разлика от другите, които няма да са пробвали, вие ще сте вложили този един месец, вместо в поредния сериал в Netflix, в нещо, което може да даде старт на цяла нова професия. Доверете се на програмата и професионалистите, които вече години наред усъвършенстват процеса.
Пробвайте, не губите нищо, а освен знанията, които ще получите, ще се запознаете с едни много свежи хора. Ще попаднете в общност с подобни на вашите интереси, а защо и да не откриете вашата нова страст или идея за собствен бизнес. :)
---
Ако смяташ, че новата ти страст може да се крие именно в сферата на маркетинга, не се колебай повече и кандидатствай за програмата на SoftUni Digital още днес. Очакваме те!