"След СофтУни светът на маркетинга се откри пред мен" - среща с Даниела Колева
Днешната СофтУни история ще те запознае с Даниела Колева – амбициозна, проактивна и много мотивирана студентка на SoftUni Digital, която днес вече се развива успешно в желаната от нея сфера. Ето какво ни сподели тя:
Здравей, представи ни се с няколко думи!
Здравейте, аз съм Даниела Колева. Преди 10 години се преместих от Варна в София, за да уча – бях се насочила към психология. Уви, борбата беше безмилостна жестока и в крайна сметка записах Публична администрация.
Не беше моето определено, но пък там научих за дисциплината Реторика, която се превърна в моя магистратура. С нея преоткрих психологията и осъзнах, че искам да работя нещо, което изисква комуникация и убеждаване.
Е, маркетингът е точно това. От работа на работа, все повече разбирах, че именно това "е моето". Записах цялостната програма по дигитален маркетинг на СофтУни и до ден-днешен не съжалявам – даде ми страхотен старт в кариерата.
Днес работя като маркетинг мениджър в международната софтуерна компания – Gtmhub. Ежедневно помагаме на малки и големи бизнеси да бъдат успешни в изготвянето и изпълнението на своите стратегии.
Как научи за SoftUni Digital и защо избра точно нашите обучения?
Честно казано вече не помня. Беше преди 5 години. Но предполагам, че съм търсила в Google курсове и академии. Определено не исках да започвам ново университетско образование и да чакам 5 години, за да имам някакъв "кетап".
Имах нуждата от бързо, практическо и много фокусирано обучение по дигитален маркетинг, без излишни дисциплини и дълги години специализация. СофтУни покри тези критерии и реших да пробвам.
Кои обучения завърши при нас и кой е най-ценният урок за теб?
Обучавах се от вкъщи и не съм ходила на лекции на живо – интроверт съм си и предпочитам да фокусирам енергията си изцяло върху съдържанието на курсовете. В програмата преминах обучение по Marketing Fundamentals, Content Marketing, Facebook Ads, Google Ads, Ecommerce, SEO.
Най-полезно ми беше, че курсовете бяха изцяло практически. Тогава майка ми започна свой бизнес и имах възможността да се упражнявам в реално време. Прилагах всяко ново знание и ми се получаваше супер.
Какво смяташ за обучителния процес?
Процесът, през който минах, беше чудесно начало за един начинаещ маркетолог. Чрез програмата се научих да мисля като истински маркетолог и да боравя с най-известните дигитални платформи. Вярвам, че това е напълно достатъчно за един курс – всичко останало се научава в движение, докато работиш.
Станах истински добра в това, което правя, чак когато започнах да работя като дигитален маркетинг специалист и нямаше как да прогресирам освен да търся, да експериментирам и да чета непрестанно. Когато харесваш работата си, това вече не е обучение, а начин на живот – не те натоварва и изтощава. Напротив, с удоволствие трупаш опит и знания.
Сподели впечатленията си за лекторския състав на SoftUni Digital.
Аз бях част от втория кръг на програмата и съм сигурна, че в момента лекторският състав е коренно различен. Това, което помня, е, че всеки лектор остави следа в съзнанието ми, засявайки семенце знание. За мен беше истинско удоволствие да присъствам в класовете на Бисер Вълов (Facebook Ads) и Георги Малчев (Marketing Fundamentals). Те обичат да обучават и това си личи – имат чудесен подход и представят трудни концепции по разбираем начин.
В каква посока пое, след като започна обучението си в SoftUni Digital?
След СофтУни светът на маркетинга се откри пред мен. Някак си нещата станаха много лесно и естествено – не съм се притеснявала дали ще ме бива, дали ще си намеря работа, дали ще ми харесва. Това, за което се притеснявах, беше дали работата ми ще има смисъл и дали ще доведе до положителни промени за компанията, в която работя.
Няма маркетолог, който да не се притеснява в това отношение – това не е точна наука и често зависи от субективния ни опит, знания, наблюдения, разбирания. Когато маркетингът е объркващ и не зная в каква посока да тръгна, винаги се доверявам на данните и статистиките, с които разполагам от платформите, с които работя. Те дават чудесна обратна връзка – поне за старт.
Докато се обучавах, започнах да развивам дигиталния маркетинг на майка ми. С мой приятел web developer изградихме сайта, а аз разписах и подредих цялото съдържание в него. Създадох й Google My Business, Instagram, Facebook, вече и TikTok. Започнах да пращам и месечни бюлетини с новини, блог статии и промоции.
Много акцентирах на SEO и вярвах, че това ще се отплати в бъдеще. В началото за месец едвам се събираха 100 посетители. Днес сайтът има между 5 и 7 хиляди посетители, като най-популярните и доходоносни услуги от портфолиото се класират на челни позиции при търсене. Толкова усилено работихме (и все още го правим) с майка ми по този бизнес, че днес, ако бюджетът ни за реклама е 0, той ще продължи да генерира посетители и клиенти.
Не след дълго започнах работа като дигитален маркетинг специалист в най-голямата и бързоразвиваща се хостинг компания в България – СуперХостинг.БГ. Там се научих на изключително много. Работата ми беше предимно свързана с управлението на Facebook реклами, създаване на блог съдържание, копирайтинг за реклами (Google, Facebook) и за сайта, управление на социални мрежи, управление на промоционални кампании, участие в по-големи маркетинг кампании на фирмата. Най-голямата ми гордост си остават статиите, които оставих след себе си - те съживиха фирмения блог и успяха да привлекат нов свеж и ценен трафик към сайта.
Днес управлявам и координирам маркетинг проекти в международната софтуерна компания Gtmhub. Работата ми е изцяло свързана с планирането и изпълнението на маркетинг активности за различните цели на компанията. За разлика от преди, днес вече не участвам директно в копирайтинга, управлението на рекламите, или дори създаването им. Днес моята функция е повече свързана с даването на адекватна, точна и полезна обратна връзка за всички, които участват в проекта – дизайнери, копирайтъри, performance маркетолози и т.н. Както казваме в Gtmhub – My job is to make everyone's life easier.
По природа съм много любопитна и обичам да се потапям в различни сфери на маркетинга. След управлението на проекти, може би ще се отдам на съвсем друга сфера – много ме привлича идеята за marketing data analyst и marketing research. Но нека поживеем и ще видим.
Какво ще посъветваш бъдещите курсисти на SoftUni Digital?
Ще ги посъветвам да бъдат смели и още по-важното – постоянни. Маркетингът е малко неблагодарна сфера – правиш нещо, а виждаш резултат трудно, или след много време. Понякога дори ако си правил грешните неща, разбираш късно и това може да те съсипе.
Винаги приемайте "паденията" като уроци, които ще ви направят много по-опитни, знаещи и можещи. Няма точна формула за успех, но ако имаше, щеше да е следната – да не спираш да опитваш нови начини, подходи, идеи.
Търсете, мислете, записвайте всичко, което ви прави впечатление, споделяйте го с хората, от които зависят по-важните решения, и не си спестявайте нито едно наблюдение или усещане. Вашите колеги, мениджъри и ръководители имат нужда от вашата гледна точка и посока. А вие имате нужда от тяхната обратна връзка.
Ако попаднете в токсична среда, където идеите ви не са добре дошли, или са подценявани, не го мислете и си тръгнете. Животът е твърде кратък, за да го прекарваме с неправилните колеги.
Всички хора, с които някога ще работите, ще се интересуват само и единствено от вашето постоянство, любопитство, упорство и проактивност. Това е маркетингът днес.
---
На точното място си, ако търсиш изцяло практическо обучение в сферата на маркетинга. Запиши се още сега в курса Marketing Basics, напълно безплатно. Разкажи ни своята успешна история на content@softuni.bg и ще я споделим в блога на SoftUni Digital, където и сега можеш да откриеш множество вдъхновяващи истории от свои колеги.