Лекторите на SoftUni Digital - Мартин Желязков и митовете за SEO-то
Мартин Желязков е SEO специалист и един от дългогодишните лектори в SoftUni Digital. Той е част от екипа на Netpeak вече 5 години и има огромен опит в SEO за онлайн магазини и корпоративни сайтове.
Участвал е в редица семинари и лекции, уебинари, мастър класове и конференции за дигитален маркетинг. Днес е едно от най-разпознаваемите лица на дигиталния маркетинг в България. С Мартин можеш да се срещнеш в някой от SEO курсовете, които се провеждат ежегодно в SoftUni Digital, като текущият такъв е SEO Website Architecture & Automations и е подходящ за напреднали.
Срещнахме се с Мартин Желязков, за да си поговорим откровено за една от най-големите мистерии на дигиталния маркетинг – оптимизацията за търсачки. Ето какво ни сподели той.
Какво, накратко, представлява SEO и само към търсещите машини ли е насочено или и към потребителите?
SEO e съкращение от Search Engine Optimization. Накратко представлява действия, които предприемаме с цел подобряване на класирането на вашия уеб сайт при търсене в търсещите машини. Това се постига чрез оптимизация на сайта ви, за да може той по-лесно да се индексира и да представя на потребителите нужната информация при конкретно търсене.
Оптимизацията за търсачки е изцяло насочена към потребителите, тъй като основната цел е да се предостави нужната информация според от конкретното търсене. Ако вашият сайт предлага тази информация, то това е супер, но не е достатъчно само по себе си. Нужно е да знаем и какви действия трябва да предприемем, за да го класираме още по-напред при търсене в Google.
Google използва над 200+ сигнала за класиране в своя алгоритъм. SEO може да се раздели на четири основни категории:
1. On-Page SEO - оптимизация на съдържание, meta тагове, SEO съдържание;
2. Off-Page SEO - изграждане на висококачествени препратки към вашия уебсайт или така наречените линкбилдинг процеси;
3. Technical SEO - всички нужни технически действия за по-добро обхождане и индексиране на всички страници на вашия уебсайт;
4. UX - начинът, по който потребителите взаимодействат със сайта ви, помага на Google да разбере дали вашата страница е подходяща за конкретно търсене.
Защо е важно да включим SEO в маркетинг микса на нашия бизнес?
SEO е изключително важен аспект за бизнеса, защото ще помогне на сайта да подобри своето класиране в търсещите машини, а оттам и ще доведе до по-голям брой посетители и продажби. То спомага за увеличаването на нивото на разпознаване на бранда, което означава, че търсещите машини ще смятат сайта за по-значим и доверен спрямо конкурентите, които не залагат на SEO.
В крайна сметка, оптимизацията за търсачки е неизменна част от всеки бизнес, който иска да спомогне за по-добрата видимост на сайта си в резултатите от търсенето.
Ще споделиш ли един мит за работата с SEO, който си чувал, а практиката ти е показала нещо различно?
Съществуват няколко основни мита за SEO, които влияят върху хората, които все още не са имали допир до SEO, и винаги са ме разсмивали. Ще изброя част от тях:
• SEO is dead - няма как да е мъртво или да изчезне като професия, или като начин за подобряване на бизнес показатели. SEO не се е появило, защото се е появил Google. Той съществува като основа на всичко останало и може да участва самостоятелно както в търсещите машини - Google, Yandex, Bing и т.н., така и в сайтове като YouTube, Аmazon (SEO for Youtube и др.) и в мобилните приложения (ASA, ASO) и в много други направления. Този канал не е взаимнозаменяем с нито един друг канал, защото представлява дългосрочен процес с най-добрата възможна възвръщаемост на инвестициите спрямо всички останали канали. Може да съществува самостоятелно, но е най-добре да се възползвате от целия маркетинг микс.
• SEO е само за програмисти - абсолютно невярно. Има много аспекти в SEO, които изискват базови познания по програмиране, но те не са задължителни. Има аспекти, които са свързани с автоматизиране на процесите в SEO, за което говорим и по време на курса SEO Website Architecture & Automations, но за това също не е нужно да си програмист. Техническите умения винаги могат да бъдат плюс, но не са задължителни, за да бъдете добър SEO специалист.
• В SEO резултатите идват много по-бавно - този мит е верен донякъде, но това не може и не трябва да е спирачка за работата по сайта или за допълнителни активности по оптимизацията му. SEO оптимизацията е много сериозен дългосрочен процес, но е доказано, че с времето има много по-добра възвръщаемост на инвестициите. Ако спрете да инвестирате пари в платена реклама, то резултатите също ще спрат веднага. Ако спрете да инвестирате в SEO, то няма да изчезне, но резултатите ще продължат да се виждат. С времето ще отслабва ефектът, но няма да изчезне напълно като канал, който носи приходи.
• SEO е само за големи компании - абсолютно невярно. Всяка компания, независимо от нейния размер, може да използва органичния канал като допълнителен източник на приходи и потребители. Практиката доказва, че добре оптимизиран малък бизнес може да надмине в търсещите машини дори и най-големите си директни конкуренти.
Откъде да започнат начинаещите в SEO-то?
В SEO курса на SoftUni Digital всеки може да усвои нужните базови знания и умения относно правилните действия за по-доброто органично класиране на един уебсайт и бизнес. Това е абсолютно практически насочен курс, чиято основна цел е да представи всичко нужно за старт на кариера в SEO.
А ако вече сте навлезли в материята, не пропускайте възможността да се запишете и за advanced обучението по SEO архитектура и автоматизации.
Какво би посъветвал бъдещите курсисти?
Да не се предават, да бъдат амбициозни и нахъсани, а всичко останало ще дойде с времето. Няма нещо, което, подкрепено с добро желание, да не доведе до постигането на успехи!
---
Ако и ти си готов да задълбочиш познанията си по SEO и виждаш неоспоримите му ползи за бизнеса, не пропускай курса за напреднали SEO Website Architecture & Automations. Очакваме те!