Ефективен маркетинг план в 5 стъпки
Loading...

Маркетинг план, който работи - как да го съставим в 5 стъпки?

avatar Павлина Георгиева 5 минути
Маркетинг план, който работи - как да го съставим в 5 стъпки?

Ако искате бизнесът ви да оцелее дълго, наличието на ефективен маркетинг план е задължително. Преди обаче да пристъпите към съставянето на такъв план, трябва да сте наясно какво ви е нужно за него, как да подходите при изготвянето му, на кои опорни точки да заложите. Полезни насоки за това ще получите по време на предстоящия ни курс Marketing Basics, който е напълно безплатен и е входящ за цялостната ни програма по дигитален маркетинг.

Междувременно в настоящата публикация ще ви предложим 5 ясни стъпки, които да използвате при построяването на маркетинг план.

Маркетинг планът, представен в резюме

Искате ли да изготвите маркетинг план, който да обслужва максимално добре бизнес целите ви? В такъв случай останете с нас и в следващите редове ще научите:

  • Защо е важно маркетингът да бъде в услуга на вашите бизнес цели и как да го постигнете. Трябва да сте наясно с основните цели на компанията, за която работите или с тези на вашия собствен бизнес. Стъпвайки върху това, ще изградите много по-успешен маркетинг план.
  • Как да използвате своята бранд идентичност. Кои сме ние? Какво ни отличава? Как говорим на аудиторията си?
  • Как да комуникирате това, което предлагате. Какви стоки и услуги предлагате? Какви са силните им страни? Как ги комуникираме с аудиторията си?
  • Как да определите аудиторията си. На кого говорите? Какво е характерно за вашите потенциални и реални потребители и клиенти? Как да стигнете до тях, с какво послание?
  • Как да изберете какви маркетинг канали да използвате? Традиционен или дигитален маркетинг е по-подходящ за вашия бизнес? На какви маркетинг канали е добре да разчитате?
  • Каква е ролята на измеримите цели? Важно е да имате пред себе си цели, които да можете акуратно да измервате. Така ефективно ще проследявате резултатите си и при нужда ще коригирате маркетинг стратегията си.

Маркетинг план в услуга на вашите бизнес цели

Наясно ли сте с бизнес целите на компанията, за която работите или на вашата собствена компания? Имайте предевид, че не е достатъчно да имате само обща представа за тях в главата си. Идеята е да знаете конкретно какви са поставените цели в цифри, проценти и срокове.

Защо това е толкова важно и каква е връзката на бизнес целите с маркетинг стратегията? Защото никой няма нужда от самоцелно изработен маркетинг план, включително и вие. Планирането на маркетинг дейности не се прави, защото сте чули, че e модерно или сте видели, че и други така правят.

Инвестирането във време, пари и усилия изпълнението на маркетинг цели и задачи трябва да е в услуга на бизнес целите ви. А това няма как да се случи, ако не познавате добре въпросните своите или бизнес целите на компанията, за която работите.

Как да разберете какви са бизнес целите?

  • Наети сте на маркетинг позиция в нечия компания. В този случай мениджърите би трябвало да споделят какви са целите пред компанията. Обикновено целите се поставят за година напред, след което се раздробяват на по-конкретни задачи за полугодие, тримесечие, месец и т.н. Ако вие вършите работата си през призмата на “голямата картина” на компанията, ще придадете много по-голяма стойност с маркетинг плана си.
  • Имате собствен бизнес. Силно ви препоръчваме да отделите време и да разпишете целите си, ако още не сте. Направете си таблица, в която да отредите колонки съответно за името на всяка цел, резултатите в цифри или проценти, които искате да постигнете, периода, за който искате да ги постигнете и в сравнение с какъв период желаете да подобрите цифрите и процентите.

След като сте уточнили бизнес целите си, можете да пристъпите към изготвянето на маркетинг плана си. А ето и 5-те стъпки, които да използвате за съставянето му:

Стъпка 1: Определете своята бранд идентичност

Представата за бранд идентичност често се ограничава до визуалните характеристики като цветове на логото например. Тя обаче съдържа в себе си повече характеристики, а съвкупността от тях определя цялостния облик на компанията ви. За да ви е по-лесно да определите този облик, можете да си зададете следните въпроси:

  • Какво отличава компанията ви от конкурентите? Определете предимствата си пред конкуренцията. Кое в продуктите, услугите, комуникацията с потребителите прави вашата компания уникална и предпочитана?
  • На какъв език говорите с аудиторията си? Дали предпочитате да сте по-официални и дистанцирани или предпочитате да сте по-близо до клиентите си с неформален език?
  • Къде присъствате повече - онлайн или офлайн? Дейността ви се развива предимно дигитално, в интернет или имате и офлайн производство и дистрибуция? Това в голяма степен ще определи и каналите за комуникация с клиентите ви.

Стъпка 2: Изяснете какво предлагате

Тук не става въпрос само да изброите какви стоки и услуги влизат в асортимента ви. Важно е да познавате добре характеристиките им и да те наясно:

  • Какво отличава стоките и услугите ви, кои са предимствата им? А недостатъците?
  • Кое в стоките и услугите ви би мотивирало потенциалните и/или реалните ви клиенти да си ги купят или поръчат?
  • Как комуникирате стоките и услугите с аудиторията си, на какъв език, чрез кои канали?

Колкото по-добре познавате това, което предлагате като продукция и/или услуги, толкова по-адекватен маркетинг план ще съставите за презентирането им.

Стъпка 3: Уточнете аудиторията си

За да изпълните тази стъпка ще ви бъде много полезно да изградите своите Buyer Personas. Те представляват събирателен образ на целеви групи от вашите клиенти, основаващи се на реални данни за аудиторията ви като пол, възраст, демография, интереси и др.

В интернет има много удобни темплейти за изграждане на Buyer Personas, проучете ги и изберете тези, които ще бъдат най-полезни за вашия бизнес.

Стъпка 4: Посочете какви маркетинг канали ще използвате

Традиционният и най-вече дигиталният маркетинг предлагат богато разнообразие от маркетинг канали, през които да комуникирате както бранда си, така и стоките и услугите си с аудиторията си. За да бъде ефективно използването им обаче е важно да определите:

  • Кой маркетинг канал или комбинация от канали ще използвате на различните етапи от потребителската пътека и потребителската фуния;
  • Какви маркетинг цели и бизнес цели ще обслужвате, използвайки избраните маркетинг канали.

Стъпка 5: Задайте измерими цели

Разумното изпълнение на тази стъпка ще ви помогне да проследите акуратно резултатите си. Когато определяте целите си, не е достатъчно просто да посочите, че искате повече продажби. Или повече абонати за нюзлетъра ви, повече читатели на блога ви и т.н. Повече в сравнение с кой период? И кое “повече” ще считате за успех? Бъдете конкретни:

  • Ако сте на пазара от достатъчно време, за да можете да сравнявате резултати с предходни периоди, определете в проценти ръста на конверсиите (продажби/заявки/резервации и т.н.), който целите да постигнете.
  • Определете периода, спрямо който желаете да постигнете зададения ръст;
  • Ако сте стартиращ бизнес, посочете в цифри броя на конверсиите (продажби/заявки/резервации и т.н.), който целите и съответно какви проходи очаквате от това.
  • Посочете срок, за който целите да постигнете целите си - месец, тримесечие, година или конкретна дата.

Ако искате да научите още полезни и практични насоки за съставянето на добре работещ маркетинг план, не пропускайте цялостната програма на SoftUni Digital! Започваме с безплатен входящ курс Marketing Basics, който ще ви помогне да прецените дали дигиталният маркетинг е за вас. Кандидатствайте още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.