Надникни зад кулисите на маркетинг директора с Иван Кузманов от PlumTex - SoftUni Digital
Loading...

Надникни зад кулисите на маркетинг директора с Иван Кузманов от PlumTex

avatar Мария Вълчева 6 минути
Надникни зад кулисите на маркетинг директора с Иван Кузманов от PlumTex

Магията на дигиталния маркетинг се крие в хората, които го практикуват. Ако ти е интересно какво е да си дигитален магьосник, чудиш се дали това е сферата, в която да се развиваш, заповядай зад кулисите с рубриката ни "Денят на Digital експерта". В нея те срещаме с реализирани експерти, които ще ти позволяват да надникнеш в ежедневието им, предизвикателствата, с които се справят, и върховете, които покоряват.


Днес те срещам с Иван Кузманов, който вижда в програмата на SoftUni Digital липсващото парче от пъзела и извървява дългия, но вдъхновен път към пълна промяна на кариерата. Ето какво споделя той за ежедневието си днес:

Здравей, Иван, представи се на читателите!

Казвам се Иван Кузманов, на 41 години, родом от София, щастливо женен съм с 3 прекрасни деца. Вече над 3 години се занимавам изцяло с дигитален маркетинг. Преди това бях посветен 100% на принт индустрията за цели 17 години и половина.


Преди 5 години създадох първия си сайт, който трябваше и да популяризирам. Тогава изпитах липсата на знания за дигиталната сфера. След планиран разговор-консултация в една много ранна утрин с един от лекторите по онова време, той установи, че наистина имам големи пропуски и ми сподели за програмата на SoftUni Digital и аз веднага се записах. Виждайки темите и лекторите с голям практически опит, си казах – това е липсващата част от пъзела.


Желанието да уча вече го имах и в течение на първия модул след старта на обучението, аз вече бях буквално вманиачен да науча всичко свързано с маркетинга в дигитална среда.

През какви обучения премина и как помогнаха на реализацията ти?

Преминах през цялостната програма по Дигитален маркетинг плюс повечето налични тогава Advanced модули и, доколкото разбрах, съм бил от малкото студенти взели диплома. Тогава осъзнах колко много време съм инвестирал (преди това не се бях замислял, залисан в интересната тематика), колко качествена и детайлна е била материята, за да не завършат много от колегите ми.


Освен основите на маркетинга в дигитална среда, преминах през модулите FB маркетинг, Google ads, Имейл маркетинг, Копирайтинг, Онлайн търговия, Content маркетинг, SEO, Google analytics & Google tag manager, Instagram маркетинг. Тя бяха отлична основа да се престраша и да сменя професията си.


Дипломата, която получих от реномирана институция като SoftUni, пък улесни процеса със стартирането на първата ми работа като специалист дигитален маркетинг. Беше в малък холдинг от няколко фирми, в който директно поех отговорността за всички дигитални активи. За моя радост се справих успешно, въпреки липсата на опит. Най-много ми помогна комбинацията от силно желание и страхотната теория с упражнения върху реални проекти в обучението – те ми дадоха голяма увереност и спокойствие, че мога да се справя.


Нямаше и година по-късно, когато поради успешната ми дейност, в склада нямаше вече какво да продавам онлайн, 2 от брандовете затвориха дейността и аз бях внезапно уволнен. Уволнен, но радостен, благодарен и спокоен за бъдещето си, защото за 11 месеца натрупах страшно много опит и бях абсолютно готов да създам собствена дигитална агенция. Валяха и немалко предложения към мен да започна работа, които взех решение да откажа.

С какво е изпълнен денят на маркетолога?

Към днешна дата имам удоволствието да работя с готини клиенти, които обслужваме заедно с две мои колежки, един стажант и с още малко помощ на фрийланс принцип. Сферата е такава, че с някои от клиентите никога не сме се виждали на живо и въпреки това работим изключително успешно. С колегите се виждаме на живо максимум веднъж на месец или два и смятам, че сме страхотен екип.


С клиенти комуникирам основно аз онлайн и на живо, когато се налага. Денят и работата ми са много динамични, разнообразни и интересни за мен. Понякога планирам много детайлно целия си ден и дори седмицата, друг път оставям работата да ме води, като винаги имам за приоритет важните и трудни неща още сутринта на свежа глава.


Работя по най-различни и все по-големи проекти, което понякога е изтощително, но това ни развива, показва нови перспективи и допълва постоянно опита ни с нова теория и практика. Така сме още по-подготвени за следващи предизвикателства.


Дейността ни включва основно FB маркетинг, Google реклама, Имейл маркетинг, SEO, изработка на сайтове и по-рядко само корекции по тях. В цялата дейност има много рекламен копирайтинг и създаване на съдържание, особено в SEO проектите ни. Моя любима част са техническите настройки, изграждането на процеси и въвеждането на ред в структурата и управлението на дигиталните клиентски активи.


Клиентите ни най-често са онлайн магазини, с тях имаме и най-много опит, но също и със сайтове, предлагащи само услуги, корпоративни сайтове и една голяма новинарска медия.


Денят ми обикновено минава в проверка на ефективността на кампании във ФБ и Гугъл, в тестване позициите на ключови думи, корекции на текстове, различни технически настройки, малки и големи одити на дейността ни и на клиентски сайтове. Основна част е и разпределянето на задачите между колегите и проследяване на свършената работа, както и доста комуникация в определени периоди.


Цялата дейност е голямо забавление и вдъхновение за мен и я върша с радост, но и с отговорност към клиенти и колеги.

Коя е най-предизвикателната част от работата ти?

Едно от големите предизвикателства е динамиката в повечето аспекти на дигиталния маркетинг. Постоянно има ъпдейти и често с някои от тях е нужно да се съобразим и адаптираме изключително бързо. Това е трудоемко, но и бързата адаптация след голяма промяна е страхотна възможност да получим предимство пред конкурентите на бизнесите, които са ни се доверили.

Коя е най-удовлетворяващата част от работата ти?

Най-удовлетворяващата част за мен са щастливите и усмихнати клиенти, когато са доволни от постигнатите резултати. В контекста на резултатите в онлайн магазините, изпитвам изключително удоволствие от дълготрайното и перманентно повишаване на броя поръчки при увеличаваща се възвръщаемост от реклама, или така познатият ни ROAS.


Удоволствие за мен е и, когато колегите ми са позитивно настроени и поемат ангажиментите си с желание и ги довеждат докрай с положителен резултат. Това ми показва, че сме добър и задружен екип, което неминуемо се отразява и на резултатите ни.

Сподели ни за постижение, с което истински се гордееш!

В личен аспект голямо мое постижение е успешната и много бърза смяна на професията. Хората, които ме познават, знаят, че близо 18 години работех в една от големите печатници в София и дейността там беше много разнообразна, но и коренно различна. За този успешен преломен момент в живота ми съм си "виновен сам", но с голямата заслуга на SoftUni Digital.


Ако трябваше да направя тази крачка съвсем сам, времето щеше да е много по-дълго, нямаше да имам стабилна основа и предвид, че чакахме второ дете, имаше голяма вероятност и да се бях отказал! Затова съм много благодарен, че открих СофтУни в точния момент и завърших единствената тогава цялостна програма по Дигитален маркетинг в България – без нея нямаше да се справя.

Какви качества притежава успешният маркетолог?

Основополагащи качества, според мен, са логика, математика, креативност и отговорност. Маркетологът трябва да е готов да прави и кампании, които са на ръба да бъдат откачени, тъпи, много различни, леко агресивни понякога или пък умишлено "прости". За тази цел е нужна и смелост. Тук пропускам умишлено уменията, които могат да бъдат придобити относително лесно. Смятам, че цитираните по-горе са тези, които правят разликата.

Какъв практически съвет ще отправиш към всички младши специалисти?

Първо ще им потвърдя, че са избрали правилен път. Сферата на маркетинга в дигитална среда е изключително перспективна, разнообразна, интересна, необятна и добре платена. Всичко е много добре измеримо както от страната на маркетинга, така и от страната на клиента, и затова трябва да сме много добре подготвени теоретично, технически и практически.


За последното, единствен начин да бъдем на добро ниво в началото, са раздаването на максимум в упражненията и вникването в детайлите на любимите ми case studies. Всичко това ще ви даде смелост от първия ден в реални условия, ще имате смелост и решимост да действате и експериментирате без притеснение.


Това е от ключова значимост за старт на успешна кариера и бързо достигане до професионални върхове.

Виж и видеото с Иван:

---

За да разбереш това ли е правилният път за теб, започни с безплатен курс Marketing Basics като кандидатстваш ТУК за цялостната програма по дигитален маркетинг на SoftUni Digital. Ако искаш да научиш повече за ежедневието на маркетолозите, разгледай интервютата в блога, а за да споделим и твоя опит там – пиши ни на content@softuni.bg!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.