Един ден от живота на маркетолога
Милиони компании по целия свят днес се нуждаят от дигитален маркетинг, за да развиват бизнеса си, което направи и сферата една от най-желаните и перспективни за развитие. Ако се чудиш с какво би се занимавал и как ще изглежда ежедневието ти като маркетолог, на точното място си. За да започнеш да развиваш уменията си, стани част от цялостната програма по дигитален маркетинг в SoftUni Digital още днес. Стартираш с безплатен курс, който ще те въведе в света на digital плавно.
По повод новия прием в програмата, в следващите редове ще те запозная с деня на един маркетолог, не само от собствената ми гледна точка, но и споделената от експерти, завършили SoftUni Digital. Допитах се и до собствения ни маркетинг лийд, за да ти помогна да си изградиш цялостна представа.
Какво е да си дигитален маркетолог?
Дигиталните маркетолози са комплексни експерти с широки познания. Те трябва да познават продукта, средата, конкуренцията изключително добре, за да изграждат ефективни маркетингови комуникации. Целите, които искат да постигнат, са различни, в зависимост от това на кой етап от потребителското пътешествие се намират потребителите от целевата им аудитория. Тези цели са разнообразни – някаква форма на конверсия (микро или макро), повишаване на ангажираността и цялостно подобряване на позиционирането на бизнеса, и още.
Това разнообразие е предпоставка и за съществуването на широк спектър от задачи, с които маркетолозите трябва да се справят. Те включват:
• Създаването на качествено и ангажиращо съдържание за всички канали на комуникация, включително социални мрежи и имейл кампании;
• Управление на цялостното присъствие онлайн и оффлайн;
• Управление и оптимизиране на реклами в социални мрежи и търсачки за постигане на по-добри резултати;
• Наблюдение и оптимизиране на позициите на бизнеса в търсачката;
• Изграждане на цялостни маркетингови стратегии, следене и оптимизиране на резултати и създаване на отчети за постигнатото до момента.
Маркетолозите могат да изпълняват всички тези дейности във вътрешен за дадена компания екип, като част от агенция и дори на свободна практика за различни клиенти. Независимо кой път избереш, ежедневието ти ще бъде динамично, както споделя Деница Нешева-Ценова, маркетинг мениджър и един от експертите, завършили SoftUni Digital:
Това е и една от водещите особености на дигиталния маркетинг – всеки ден е повод да научиш нещо ново и да подобриш способностите, а и резултатите си. А как на практика изглежда един ден като дигитален маркетолог, ще ти разкрия в следващите редове:
Ежедневието в сферата на дигиталния маркетинг
От опит знам, че няма два еднакви дни в сферата на дигиталния маркетинг. Промените и новостите са ежедневие, предвид динамиката на сферата и колко бързо се развиват и обновяват тенденциите. До преди 5-10 години беше важно да създаваме съдържание, оптимизирано за конкретна ключова дума. Днес съдържанието трябва да е полезно и да носи нещо ново на читателите. До преди 5 години никой не допускаше, че кратките видеа ще са определящи за това колко видим е един бизнес и колко ангажирани са потребителите с него.
Потребителите се променят и технологиите се развиват. Това води до промяна в тенденциите, а оттам – и до промяна в практиките на маркетолозите. Платформа като TikTok дори създаде изцяло нови кариерни пътища. Затова и ти трябва да си готов да се адаптираш и да реагираш изключително бързо. Това е част от всеки ден с кариера в дигиталния маркетинг, правейки тези професии предизвикателни, както споделя и Радомир Антов, маркетинг мениджър и част от дигиталните нинджи, преминали през обученията в SoftUni Digital:
А ето какви са и чисто практическите аспекти на ежедневието на маркетолозите:
1. План за деня и комуникация
Разнообразието от дейности изисква внимателно подреден по приоритети план за деня, базиран на средносрочни и дългосрочни планове, разбира се. Ако комуникираш с клиенти и работата ти зависи от целия ти екип, планирай срещите си, отговори на имейлите, които те очакват, за да може приоритетите за деня да бъдат наредени. Комуникацията е неотменна част от работата ти като маркетолог. Тя ти помага да си уверен, че усилията ти са насочени в правилната посока.
2. Преглед на резултатите и анализ
Независимо от направлението, в което се специализираш, резултатите и постигането им ще са неизменна част от дейността ти. Дали ще следиш представянето на съдържанието, генерирането на резултатите от реклами, развитието на позициите в търсачката, зависи от специализацията. Анализът на тези резултати ще ти подскаже дали се движиш в правилната посока или има нужда да промениш нещо в средносрочната стратегия и краткосрочните си дейности, за да постигнеш заложените дългосрочни цели.
3. Генериране на идеи
Креативността и способността да генерираш идеи са точно толкова важен елемент от дейността ти като маркетолог, колкото и това да анализираш резултатите си. Кампаниите, посланията и съдържанието, което създаваш, са резултат от творческа дейност, brainstorming с колеги и съчетаване на най-добрите практиките с изискванията на клиентите и нуждите на бизнеса.
Безидейните видеа, слабите послания и неефективното copy създават шум и съдържание, но не и резултати. Творческият поглед и доброто познаване на аудиторията ти ще ти помогне да избегнеш тези проблеми. Именно това споделя и Стефания Иванова, друг от маркетинг експертите, обучили се в SoftUni Digital, с които вече съм те срещала.
4. Прилагане на идеите и колаборация
Когато вече имаш план за действие и разполагаш с работещи идеи, време е да ги приложиш. Това може да означава настройка на нови или оптимизиране на съществуващи рекламни кампании, създаване на нови текстове и видеа, разработка на нови криейтиви или оптимизиране на имейл кампаниите. Понякога може да успееш да свършиш задачите си сам, но в повечето случаи ще трябва да работиш в сътрудничество с други маркетолози, може би дори графични дизайнери, а защо не и инфлуенсъри.
С това ли се изчерпва денят на маркетолога? Допитах се и до ключов за екипа ни маркетингов експерт – ето какво ни сподели Ивелина Петкова за предизвикателствата, ежедневните задачи и мястото на експериментите и самоусъвършенстването в дигиталния маркетинг:
„Не би било преувеличено да кажа, че дигиталният маркетинг е любимата ми сфера и в действителност една от най-бързо развиващите се. Постоянните борби с променящите се алгоритми и динамиката, с която е обвързано ежедневието на маркетолога, са пристрастяващи, защото, въпреки че всеки ден си изправен пред нови предизвикателства и казуси, ти имаш инструментите да ги решиш.
Отговорите на въпроси като „Как да направим успешна тази кампания?“ никога не са еднозначни и доста често са плод на множество тестове, различни подходи, канали и аудитории. И най-любимото и неизменно нещо, с което борави един дигитален маркетолог, са данните. Защото стойността на всеки експеримент не би била голяма, ако не успееш да го анализираш правилно, вземайки решения, базирани на достатъчно информация.“
Кариера с дигитален маркетинг през 2023
Денят на дигиталния маркетолог може да е много вълнуващ, изпълнен с креативност, а и анализ на видими резултати. Ще извършваш разнообразни дейности и можеш да работиш по множество проекти. Трябва да си готов да реагираш бързо на промените, а в много от случаите – да ги предусещаш и да действаш изпреварващо. Умелите, гъвкави и адаптивни експерти стават все по-ценни за маркетинга. Ако искаш и ти да се превърнеш в такъв, положи основите и вземи първото стъпало от цялостната програма по дигитален маркетинг – безплатния курс Marketing Basics. Очакваме те в програмата!