ChatGPT: ще изяде ли хляба на дигиталните маркетолози?
ChatGPT предизвика истински фурор и създаде трусове в редица сфери. Но това не е първият (сети се за Rytr и JasperAI), няма и да е последният инструмент (и Google влязоха в играта и дори успяха да стъпят накриво вече). Ако се чудиш дали си струва да се впуснеш в кариера в дигиталния маркетинг предвид „заплахите“, създадени от ChatGPT, отговорът е ДА. Днес можеш да го направиш с цялостната програма по дигитален маркетинг в SoftUni Digital.
А в следващите редове ще отговоря и на въпросите, които вероятно те притесняват и те карат да се колебаеш.
Заплаха ли е ChatGPT за маркетолозите?
Краткият отговор е – не. По-комплексният отговор засяга разликата в уменията и продуктивността, която ще се получи между маркетолози, които успешно инкорпорират ChatGPT и подобни инструменти в работата си и тези, които ще пренебрегнат съществуването им. Защо?
Още в първите дни от публичното си пускане, ChatGPT демонстрира, че умее да пише и проверява код, да създава сайтове, да пише статии, да води разговор. Постижението е наистина впечатляващо и запали пожар в различни индустрии и професионални среди, включително тези на маркетолозите.
Истината е, че AI инструментите отдавна са факт и се използват от маркетинг експерти в световен мащаб, но досега не бяхме виждали нещо толкова напреднало. И все пак – инструментът е далеч от съвършен, особено когато говорим за приложението му на местно ниво и на български език, както можеш да видиш от приложения скрийншот на запитване, което отправих към ChatGPT:
Виждаш, че дори не успя да си довърши мисълта. И въпреки че на английски се справя много по-успешно и качествено, истината е, че и на световната сцена все още е далеч от това да изяде работата на професионалисти в дигиталния маркетинг. Факт е, че поне за следващите няколко години, човешката намеса ще е ключова при генерирането на AI ресурси. А овладяването му и включването му в работата на маркетолозите ще създаде една съвсем нова категория експерти.
Ако си се насочил към дигиталния маркетинг и се чудиш как може AI от такова ниво да те направи по-добър в работата ти, вместо да я отнеме, не спирай да четеш. Ще разгледаме част от приложенията на ChatGPT в дигиталния маркетинг.
ChatGPT и създаването на съдържание
Това е най-очевидното приложение на инструмента. Чрез него можеш да откриваш нови и интересни идеи за полезно съдържание за блогове, имейли, дори ще пише постовете ти за социалните мрежи. Разбира се, след това задължително трябва да отделиш време, за да ги редактираш и адаптираш към тона, който използва бранда ти.
Ако работиш с чуждестранни клиенти и създаваш съдържание на английски, още по-наболял става въпросът за уникалността на съдържанието, което се генерира чрез ChatGPT. Задължително ще трябва да проверяваш доколко текстът е уникален, особено ако ще бъде публикуван в блог. Търсачките никак не харесват дублиращо се съдържание и сайтовете търпят щети от това.
ChatGPT и курирането на съдържание
Повече от ясно става, че инструментът ще бъде една от най-големите заплахи за самия Google. Освен като източник на идеи, вдъхновение и база, върху която да стъпиш в създаването на маркетингови ресурси, ChatGPT може да играе ролята на търсачка. Но вместо да скролваш из безброй резултати, информацията може да ти бъде подадена наготово.
В резултат, можеш да използваш бота в курирането на съдържание и създаването на цялостен план за маркетинг чрез съдържание.
ChatGPT и ползите за SEO
Оптимизацията за търсачки придобива все по-голямо значение предвид рязката и скоростна дигитализация от последните години – все повече бизнеси го осъзнават и търсят собствени специалисти. Ако се насочиш към тази сфера, ще можеш да разчиташ на ChatGPT да ти помогне със създаването на SEO заглавия, написани за хора, не за роботи. Същото важи и за мета описанията. А може би най-вълнуващото му приложение е в намирането на разнообразие от релевантни ключови думи, особено ако става дума за т.нар. long-tail keywords.
Препоръчвам ти да изслушаш и този епизод на DGTech podcast с участие на лектора в курса по SEO в SoftUni Digital – Мартин Желязков от Netpeak, за да разбереш по-добре какъв ще е ефектът от съществуването на ChatGPT за SEO специалистите. А и за дигиталните маркетолози като цяло.
ChatGPT и копирайтинга
Рекламите са едни от най-изискващите, когато става дума за копирайтинг. Чрез инструменти като този можеш да почерпиш идеи и примери, от които ботът се е учил. Самият той може да генерира слогъни и анагажиращо копи. Това обаче не означава, че е способен да замени копирайтърите. Ще оставя ChatGPT да обясни сам защо, с уговорката, че отговорът му е на английски, за да се представи по-качествено:
С други думи, присъщите на хората емпатия, креативност и интуиция остават уникални за нас, съответно само ние притежаваме една от съставките на ефективното копи. Като дигитални маркетолози, ние сме тези, които разбираме брандовете, за които работим, най-добре, и колкото и детайлен да е един prompt за ChatGPT, ботът трудно ще възпроизведе копи, което да съответства на нашия бранд.
По-ефективен маркетинг с ChatGPT
Силата на инструмента не трябва да бъде подценявана. Напротив – сега е моментът да му се обърне най-голямо внимание и да се открият начините, по които маркетолозите могат да го прилагат в работата си, за да станат по-ефективни. В резултат вероятно ще започнем да виждаме едни по-вдъхновени, по-разнообразни и по-работещи маркетингови материали и послания – плод на съюза между човек и машина.
За дигиталния маркетинг предстоят едни изключително интересни и динамични времена. Времена, в които като маркетолози ще се надпреварваме да ставаме все по-добри като все по-ефективно да инкорпорираме подобни инструменти в работата си. Ако не те е страх от това вълнуващо бъдеще и смяташ, че технологиите могат само да ти помагат, но не и да бъдат заплаха за теб, направи първите си стъпки в маркетинга още днес.
Не пропускай и предстоящия семинар с Етиен Янев и Богдан Богомилов на тема "Бъдещи приложения на AI в дигиталния маркетинг", ако се вълнуваш от това какво ще задава тона в сферата, към която си се насочил.
Цялостната програма по дигитален маркетинг в SoftUni Digital ще ти даде комплексни знания и умения, типични за всеки настоящ експерт. А ти ще имаш свободата да се съревноваваш с най-добрите – онези, които не са се притеснили, че ChatGPT ще ги остави без работа, а са осъзнали, че може да ги направи дори по-добри в това, което вършат. Не се колебай, очакваме те!