Какви маркетингови дейности изпълнява един маркетинг екип?
Нито една компания не би била способна да продава продуктите и услугите си без ангажиращ маркетинг. Независимо дали продаваш към друг бизнес, директно към потребители или имаш по-екзотичен бизнес модел, ако не използваш маркетинг, не би могъл да достигнеш клиентите си. Затова и цялостната програма по дигитален маркетинг осигурява онези знания и умения, които присъстват в инструментариума на успешните маркетинг екипи.
Все още съществуват много въпроси какво представлява маркетингът и какви ползи носи такъв екип. Освен във фактическите продажби и реализации, маркетинг екипите влияят на разпознаваемостта на марката, грижат се за нейната репутация и поддържат позициите ѝ спрямо конкуренцията.
Всичко това е резултат от специфичните задачи, които се извършват в такива екипи. За да си създадеш по-ясна представа какво те очаква в подобен свят, днес ще открехна завесата към маркетинг екипа на СофтУни и собствените ни дейности. Надявам се, че така ще придобиеш по-цялостна представа за ежедневието ни като екип и какво можеш да очакваш от своето собствено като маркетолог.
Платена реклама за целите на маркетинга
Предвид силата на социалните мрежи, платената реклама често е водещо перо и дейност за маркетинг отделите. Тя играе важна роля и за нашия. Това е най-бързият начин, по който посланията, а и предложенията на една марка могат да достигнат до аудиторията, която иска да привлече.
През 2023 година сме били особено активни в социалните мрежи. А ето и работата ни по брандове:
1. Как популяризираме IT курсовете?
За да достигнем до всички интересуващи се от придобиването на технологични знания и професия в IT сектора, през 2023 година екипът ни от маркетолози създаде 31 рекламни кампании, касаещи програмата по Софтуерно инженерство в Software University. 25 кампании бяха насочени към всички онези, които търсят начин да влязат в IT сферата, но не като програмисти. Тях се постарахме да привлечем към цялостната програма по QA.
Всяка година в Software University провеждаме десетки курсове извън цялостните програми, в които всеки желаещ може да придобие нови умения в различни, достъпни технологични направления или да надгради и допълни вече съществуващи такива. За да привлечем внимание и интерес към тях и възможностите, които създават, създадохме 92 рекламни кампании.
Като образователна институция се стремим да организираме и десетки семинари и безплатни събития, в които аудиторията ни да черпи допълнителни знания и know-how по по-периферни теми. В резултат, създадохме над 70 кампании, за да рекламираме безплатните събития.
При платената реклама не можеш да си позволиш да направиш един единствен опит за достигане на аудиторията. Затова съществува и т.нар. ремаркетинг – той позволява да рекламираш на аудитории, които вече са видели рекламите ти и са предприели дадено действие, но не са продължили към следващата стъпка, която искаш от тях. В Software University през 2023 година са били осъществени 72 ремаркетинг кампании.
Когато говоря за кампании, имай предвид, че не става дума за индивидуални реклами. Кампаниите са групи от реклами, всяка със собствена визия, копи и послание. Една кампания съдържа минимум 2 реклами (поне в нашия случай).
Както ще видиш от броя на визиите, които се създават за реклами, малко по-надолу в статията, в СофтУни всяка година реализираме хиляди реклами под шапката на стотици кампании. Разбира се, те се простират и върху останалите ни образователни инициативи, както ще разгледаме в следващите редове.
2. Маркетолози рекламират маркетинга
SoftUni Digital е инициативата, която се фокусира изцяло върху знания и умения в областта на дигиталния маркетинг и дигиталния бизнес. За да може цялостната програма по дигитален маркетинг да достигне до повече хора, приемите, които осъществихме през годината, са рекламирани с помощта на 10 кампании.
140 общо са кампаниите за модулите и курсовете, които провеждаме в инициативата, както и ремаркетинг кампаниите. 51 кампании осъществихме, за да може безплатните събития, посветени на дигиталния свят, да достигнат до повече хора, които търсят още информация, нови гледни точки и специфичен know-how.
3. Как достигаме творческите личности?
Хиляди творчески личности се отказват да развиват таланта си и да преследват творческа кариера, защото вярват, че трябва да умеят да рисуват или да са завършили нещо с рисуване в университет. Истината е, че дигиталният свят дава поле за изява на творческите натури.
За да достигнем точно тези, които искат да намерят начин да придобият творческа кариера, през 2023 година създадохме 8 кампании, с които да рекламираме цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация в SoftUni Creative. Осъществихме 140 кампании за отворени творчески курсове, модули, както и с ремаркетинг цели.
Осъществихме и редица семинари, в които бяха споделени ценни творчески съвети и знания. А за да достигнат повече хора, проведохме 45 рекламни кампании. И това е само капка в океана от дейности и съпътстващи задачи, които ще ти представя и по-долу.
Имейл маркетинг и Google Ads
Ако следиш блога ни, вече си наясно, че имейл маркетингът е каналът с водеща възвръщаемост в света на дигиталния маркетинг. Затова е неизменна част и от нашия маркетингов микс. Може дори да си получавал някой от имейлите ни, ако вече си записвал курсове при нас. Само през 2023 година изпратихме 800 имейла до аудиториите ни.
Не пренебрегваме и Google Ads. И макар да осъществихме само 37 кампании, рекламите ни са били видени близо 11 милиона пъти в платформата на Google. Несъмнено и ти си ги виждал.
Как привличаме вниманието с рекламите си?
Зад осъществяването на успешни кампании стоят усилията не само на експертите, които управляват бюджетите, а и на екипа ни от дизайнери и видео експерти, които създават визуалните елементи за рекламите. Благодарение на тях, успяваме да грабнем вниманието. В резултат:
• Рекламните ни видеа, независимо дали в Reels формат, какъвто трябва да си виждал в Instagram и TikTok, или традиционен формат като тези в YouTube, са били гледани 7 милиона пъти;
• Създадохме над 1 200 визии и изображения за рекламните кампании на Software University;
• Изработихме над 700 визии за рекламните кампании на SoftUni Digital и още 700 нови визии за рекламите на SoftUni Creative.
Благодарение на това, присъстваме по най-ангажиращия и задържащия вниманието начин в ума и полезрението на нашите курсисти и аудитория.
Как оставаме номер едно чрез съдържание?
Не малка част от дейността на един маркетинг екип е позиционирането на марката на челни позиции в резултатите при различно целево търсене, както и изграждането на имидж и репутация, които да спомагат за генерирането на резултати. Всичко това се крепи на нестихващ поток от съдържание, което се създава от екипа ни.
През 2023 година написахме над 140 статии за блога на Software University, 60 статии за блога на SoftUni Digital и над 60 статии за SoftUni Creative. Самата аз съм имала шанса да спомогна за създаването на голяма част от тях. А стремежът ни освен да се класираме с помощта на SEO на топ позиции в търсачките, е и да осигурим полезна информация, безвъзмездни знания и know-how на аудиторията ни. Всичко това подпомага изграждането на СофтУни като доверен образователен бранд и партньор.
За да подплатим репутацията ни на лидер в съвременното достъпно, практически насочено образование в сферите на дигиталния маркетинг, дизайна и технологичните направления, отбелязахме успехите на нашите студенти. През 2023 година запознахме аудиторията си с над 60 успешни истории от Software University. Представихме 55 успеха на наши курсисти от SoftUni Digital. Демонстрирахме таланта на криейтив експертите, придобили знания в SoftUni Creative, в 40 успешни истории.
Поканихме успешните ни курсисти, освен в интервю, да споделят историята си и в кратка видео визитка. Така разказвахме 34 видео успешни истории в Software University, 24 видео успешни истории на дигитални маркетолози и 20 видео успешни истории на криейтив личности, учили се в нашите инициативи.
Тези истории са само част от разнообразието от видео контент, който създават колегите ни. Те работят още по видеа с лекторите в различните обучения, видеа, представящи накратко курсовете, видеа, в които можеш да се запознаеш с програмите и още. През 2023 година създадохме общо 77 видеа в Software University, 47 видеа в SoftUni Digital и 39 видеа в SoftUni Creative.
Освен това създадохме и 4 видеа в съдействие с корпоративните ни партньори, за да можем да запознаем и аудиторията си с тях.
Къде можеш да се срещнеш с нас?
Част от дейностите на един маркетинг екип често са свързани и с изграждането на общности и провеждането на различни събития за тези общности. 2023 година беше една от най-интензивните откъм събития година за СофтУни.
Организирахме над 40 такива, сред които емблематичните SoftUniada и SoftUni Fest – за всяка от инициативите ни. Осъществихме 12 събития, посветени на общността на СофтУни, половината от които с вълнение проведохме на място, както и 5 Q&A срещи, за да отговорим на въпросите, от които аудиторията ни се вълнува най-живо.
Влязохме в 48 училища, за да представим на учениците възможностите, които съществуват за тях в дигиталната и технологичната сфера. И бяхме част от 32 външни събития като партньори и спонсори.
Позициониране в медиите като част от маркетинга
Маркетинг екипът обикновено е отговорен и за присъствието на една марка в медийното пространство. Това е инструмент, който позволява управлението на образа на бранда в пространства, които не ѝ принадлежат.
За да развива медийното си присъствие, СофтУни има 8 активни медийни партньорства с някои от водещите дигитални медии у нас. През 2023 година маркетинг екипът ни реализира 4 радио участия, наред с 42 PR публикации.
Цялостната активност и дейностите, извършвани от маркетинг екипа, поставят марката и в полезрението на национални състезания, конкурси и награди. През 2023 година кандидатствахме за 20 награди и бяхме удостоени с 11 приза в различни категории.
Участието в подобни състезания и конкурси обикновено отново е част от работата на един маркетинг екип. Това се дължи на факта, че маркетинг отделът има цялостен поглед върху развитието на бизнеса – от разходите и дейностите, които се реализират по развитието на един продукт или услуга, до резултатите, които се постигат.
Многото лица на една монета
Дигиталният маркетинг е комплекс от дейности – от платена реклама до органично позициониране, който приближава бизнеса до аудиторията и до желаните бизнес резултати. Както споменах и в началото, без маркетинг, не може да има резултати, още по-малко устойчиво развитие и предвидимост в бизнеса.
Затова и маркетинг експертите, особено когато са тясно специализирани, са незаменима част от всяка бизнес структура. Ако искаш и ти да се превърнеш в такъв важен елемент от живота на съвременните марки, сега е моментът да започнеш развитието си – кандидатствай в цялостната програма по дигитален маркетинг още днес!