"Учете ежедневно. Следете най-добрите и бъдете наясно с тенденциите в дигиталния маркетинг."
Жюстин Томс е сред пионерите в дигиталния маркетинг в България. Занимава се с това още от 1997-98 година. Каквото и да кажем за нея ще бъде малко.
Жюстин е създател и ръководител на дигиталната агенция ABC Design & Communication и е автор на 14 книги по дигитален маркетинг. Преподава онлайн комуникации - маркетинг и ПР и Интернет медии повече от 10 години в НБУ и други частни колежи. Член е на УС на IAB България и на Националния съвет по безопасен Интернет. В годините е работила по различни проекти за стотици брандове, сред които McDonalds, Shell, UniCredit Bulbank, Рош България, Сервие, Дивино и много други. В свободното си време е активист за промяна, интересува се от съвременно изкуство и свободно образование. Вечно усмихната, тя вдига завесата, за да разкаже какво мисли за дигиталния маркетинг и какви са нейните съвети за хората, които тепърва поемат по този път.
От колко време всъщност се занимаваш в областта на дигиталния маркетинг и как се зароди страстта ти в тази сфера?
Случи се така, че съм сред първите в тази област и вече повече от 20 години се занимавам с дигитален маркетинг и онлайн комуникации. И тук чувам възгласите на по-младите "Ей, имало ли е такова чудо преди 20 години?!" и трябва да съм откровена - и аз не знам как се изтърколи толкова време, но със сигурност започнах още 1997-98-ма ... :)
До каква степен онлайн маркетингът е по-ефективен от офлайн маркетинга?
Личното ми мнение е, че няма онлайн и офлайн, т.е. вече няма нужда от разграничение, защото няма маркетинг без онлайн маркетинг. Естествено онлайн е много по-ефективен за някои бизнеси, за други не толкова. Винаги казвам, че онлайн маркетингът дава много точни статистики и това е "нож с две остриета" - от една страна може да сме много доволни от резултата, но може и да се покаже бързо, ако сме в грешна посока. Хубавото е, че за разлика от другите канали експериментирането е по-лесно и съчетано с по-добрата цена е голяма възможност за всеки бизнес.
Какви са границите на онлайн маркетинга? Има ли такива?
Няма граници. Единствено е нашето въображение до къде стига. Това, разбира се, е проблем. Клишираните решения спират да работят. Но това важи за маркетинга като цяло.
Как следиш за новите трендове и ъпдейти в сферата на дигиталния маркетинг?
Следя доста от гурутата от световната сцена в Twitter и LinkedIn. Чета ежедневно по много. Срещам се с колеги и обсъждаме. Това е важна част от моя професионален живот.
Каква е твоята асоциация, когато чуеш думата дигитален маркетинг?
Бързина, ефективност и креативност.
Можеш ли да опишеш с няколко думи идеалната дигитална нинджа?
О, да! Познавам 1-2 такива :) Използва много платформи и винаги знае, коя как работи, кои са новите места и трендове. За този човек "хаштаг" е задължителен и никак не труден за разбиране инструмент. Креативността му е вродена. Пръстите му са бързи на всяко устройство. Логнат е 24/7. При нужда може да се справи успешно и без постинг план. Успява да реагира адекватно при най-безумни ситуации.
Какви препоръки и насоки би дал за хората, които тепърва поемат по този път?
Да учат ежедневно. Да следят най-добрите и да са наясно с тенденциите. Да не влизат в клишета. Да са готови за дълго бягане.
Каква стойност ще предостави цялостната програма на SoftUni Digital?
Мисля, че това е единственото място, където цялостно, последователно и достъпно се разглеждат всички аспекти на дигиталния маркетинг. Освен много нови знания, хората получават вдъхновение и умения, които веднага да приложат на практика. А това е много ценно.