"Никой не може да ти отнеме инвестицията в собствените умения" - Светослав Петков, Technical SEO Manager
Дигиталният маркетинг е една от най-динамичните и вълнуващи сфери за развитие. Полето е изключително широко, изпълнено с възможности, но и не малко подводни камъни. В рубриката ни „Денят на Digital експерта“ споделяме тайни от кухнята, разказани от наши студенти, които вече се развиват успешно като дигитални нинджи. Днес завесата повдига Светослав Петков, който е SEO специалист и работи в една от най-предизвикателните ниши, които могат да разчитат само на органичен трафик за развитието си. Ето какво ни сподели той за професията си:
Представи се на читателите ни!
Казвам се Светослав Петков, но в Англия, където в момента живея и се развивам, съм познат като Свет. В последните 6-7 години се занимавам предимно с оптимизация, като от 2018 година насам го практикувам в Лондон за локални и глобални сайтове, опериращи в различни точки на света.
Насочих се към дигиталния маркетинг в началото на 2015, но за съжаление тогава имаше единствено еднодневни семинари (може би даже само един), които не ми бяха достатъчни или бяха за напреднали. В началото на 2016 разбрах за SoftUni и Digital Marketing и SEO (тогава все още курс), като ми допадна, че е цялостна програма и обхваща всички аспекти на дигиталния маркетинг.
През какви обучения премина и как помогнаха на реализацията ти?
През 2016 година минах обучението Digital marketing & SEO на SоftUni, което, ако не се лъжа, беше второто по рода си в България тогава. След това минах и HTML & CSS курс, който успешно съчетах и с първите стъпки в професионалното си развитие в областта.
За намирането на първата ми работа като SEO специалист, курсът определено ми беше от полза, защото нямах почти нищо зад гърба си, освен няколко лични проекта и много желание, и може би това беше основната причина да ме поканят на интервю. TheSEO видяха потенциала в мен и им благодаря за гласуваното доверие. Мисля, че в годините го оправдах.
Разбира се, с това не спира моето учене. Натрупах солиден опит, но все още търся и преминавам различни курсове, които са ми интересни.
С какво е изпълнен денят на маркетолога?
Денят ми като SEO специалист се промени в последната 1-2 години. В момента отговарям за техническото SEO на сайтове, които генерират милиони приходи и основният им канал е органичен трафик, защото са позиционирани в betting affiliate нишата, където няма възможност за PPC. На сегашната ми позиция на технически SEO мениджър ръководя 3 SЕО executives, които са фокусирани към имплементирането на стратегията, която изграждаме с content SEO мениджъра.
Аз лично съм привърженик на Scrum методологията и затова денят ми започва с дневна кратка среща с членовете на тийма и бърз преглед на Kanban борда, който съм създал за прозрачност и следене на задачите. Тези срещи може да са доста кратки, но ако има проблем, който трябва да обсъдим, своевременно обсъждаме как да процедираме с конкретния казус.
За щастие, в компанията, в която работя, не комуникираме много с имейли, но ако има такива за отговаряне, го правя сутринта, за да не го мисля през деня. Денят ми минава предимно в онлайн срещи, в които синхронизирам работата на разработчиците, DevOps и SRE тийма със задачите, които касаят SEO оптимизацията.
Част от моите задължения също така е да улеснявам работата на моя тийм, като намирам лесни решения (автоматизации) за някои таскове, които иначе ще отнемат време, както и анализиране на големи данни с цел по-доброто разбиране на нишата. Ако преди 1-2 години постоянно вършех задачи, дадени от мениджъра ми, то днес вече отговорността е в мен, защото обхваща цялостната стратегия, иновация на продуктите (сайтовете), както и обучение на колеги.
В момента 50% от времето ми е фокусирано върху миграцията на основния бранд на компанията, което от SEO гледна точка е доста отговорно и крие големи рискове, които биха коствали загуби в приходите. Работата в голяма компания има както много плюсове, но и минуси. Позицията на технически SEO специалист е многопластова:
- Трябва добре да планираш и приоритизираш всички задачи и да ги представиш на stakeholders и каква е целта им, какво ще допринесе и какво ще коства.
- Пряко зависим си от разработчиците, затова трябва да има добра комуникация и да говориш на техния език.
- Трябва да си близо до хората, които създават продукта (сайта), защото имплементацията на нещо по изискване на друг тийм, може да коства много и да афектира на твоята работа.
Коя е най-предизвикателната част от работата ти?
Най-предизвикателната част от работата ми е тази да представям на не-маркетолози какво е SEО и защо трябва да е с приоритет (в конкретни бизнес модели). SEO оптимизацията е маратон и ако зависи от човек, който не го разбира или не се е докосвал до тази сфера, е доста трудно, особено, когато имаш нужда от допълнителен бюджет.
Коя е най-удовлетворяващата част от работата ти?
Удовлетворява ме това да видя израстването на всеки един член от екипа ми и да запалвам страстта им към SEO-то и това да искат да се развиват и да учат. Удовлетворява ме когато видя, че моята работа/препоръка или стратегия работи и компанията е доволна от това. Усещането за пълно доверие, което ми гласуват, е незаменимо.
Сподели ни за постижение, с което истински се гордееш!
Постижение за момента смятам, че само със страстта, която имам, и желанието да се развивам стигнах едно добро ниво като специалист в страна, в която не говоря никак перфектно техния език. От професионална гледна точка се гордея с това, което постигнах до момента в екипа ми. За по-малко от година успях да направя стратегия за миграцията на най-големия сайт, който до момента всеки избягваше.
Какви качества притежава успешният маркетолог?
Първо, мисля, че трябва да има soft skills. Маркетологът зависи от доста хора. Той трябва да работи с UX тийма, дизайнери, разработчици, собственици и т.н. Маркетологът трябва да може да комуникира и да бъде в симбиоза с всички други тиймове.
Също така мисля, че трябва да е data-driven, защото, както има една фраза, без данни, имаш просто едно мнение. В днешно време, данните могат да ти кажат много неща, които с просто око не забелязваш.
Третото, но не маловажно, е приоритизирането и планирането на кампании или задачи. В това се крие и ключът да създадеш доверие в хората над теб, независимо дали е агенция или вътрешен маркетолог. Ако приоритизираш добре задачите и се види резултат, отношението към теб ще се промени и ще помогне за последващи етапи, защото е известно, че в SEO-то не всичко, което направим, има директно въздействие върху ранкирането.
Какъв практически съвет ще отправиш към всички младши специалисти?
Практическият съвет, който мога да дам, е, че младшите експерти не трябва да разчитат само на една взета диплома, или две, или три. Не може нищо да не се промени при почването на желана работа. Напротив, трябва всеки един малък успех да ги мотивира и да търсят нови неща за учене.
През последните 8 години се стремя само към едно – да инвестирам време и средства в мен. Това е инвестиция, която никой няма как да ти отнеме.
---
За да се впуснеш и ти в предизвикателствата на дигиталния маркетинг, кандидатствай ТУК за цялостната програма по дигитален маркетинг в SoftUni Digital. Започни с безплатен, основополагащ курс и изгради основа за растеж. Още интересни подробности от света на маркетолозите, както и вдъхновяващи истории ще откриеш в блога, а за споделим и твоя опит там, пиши ни на content@softuni.bg!