Какво е prompt и как се правят работещи запитвания към AI инструменти? - SoftUni Digital
Loading...

Какво е prompt и как се правят работещи запитвания към AI инструменти?

avatar Мария Вълчева 3 минути
Какво е prompt и как се правят работещи запитвания към AI инструменти?

Генеративният изкуствен интелект като този, който можем да ползваме чрез ChatGPT, Midjourney и производните им инструменти, вече е част от ежедневието ни. Практическият курс AI for Business - октомври 2023 е нов и посветен изцяло на ефективната работа с подобни решения в бизнес контекст. Ако искаш и ти да ги овладееш, да добавиш стойност на уменията си и да улесниш работата си, не се колебай да се запишеш.

Курсът ще те научи как ефективно да прилагаш подобни инструменти в дейността си – от ежедневните персонални задачи и график до генерирането на текстове и изображения с различни бизнес цели, както и видео и аудио съдържание. А по повод първото му издание, днес ще ти разкажа повече за т.нар. prompt и защо е важно да му обърнеш внимание.

Какво е prompt и какво е инженерство на запитванията?

В традиционната практика, т.нар. prompt е задание, по което дизайнери и създатели на съдържание осъществяват работата си. Появата на генеративен AI обуслови изцяло нова дейност по prompt инженерство. Тя има за задача да създава работещи задания и запитвания към инструментите за текстово и визуално съдържание.

Тези задания създават необходимия контекст, който ще помогне на инструмента да осигури желания краен резултат. Те трябва да се списват много внимателно и с максимално много детайли, когато се подават „на входа“, за да могат ChatGPT, Midjourney и алтернативите им да осигурят качество „на изхода“.

Източник: NextGen Invent

Всичко това е необходимо, защото генеративният изкуствен интелект не разполага с информацията и разбирането, които имаме ние като хората, извършващи конкретна дейност. А освен че резултатите „на изхода“ може да са посредствени, може и да са неверни. Затова и темата за проверката на фактите ще бъде засегната и по време на практическия курс за работа с изкуствен интелект за целите на бизнеса.

Именно детайлно зададеният контекст е сред методите, чрез които можеш да намалиш шанса изкуственият интелект да сбърка или дори излъже. По време на занятията ще научиш в детайли как да правиш работещи запитвания и да проверяваш коректността на резултата, а в следващите редове ще ти представя някои добри практики, които да те подготвят за работата с подобни инструменти.

5 добри практики при създаването на prompt за AI

Когато пишеш текста, с който ще захраниш предпочитания си инструмент, имай предвид, че качеството и коректността на резултата зависят изцяло от теб и това, което зададеш. В тази връзка:

1. Бъди максимално ясен – използвай ясни инструкции, изречения без двусмислени изрази и странен словоред, защото могат да попречат на инструмента да разбере ясно каква е поставената му задача.

2. Задай детайли – създаването на контекст изисква максимално количество детайли. Колкото повече информация дадеш и колкото по-подробно опишеш даден сценарий или фактическа ситуация, толкова по-задоволителен и релевантен към изискванията ти ще е резултатът. Например, ако ти трябва списък, задължително подай колко елемента искаш да има в него.

3. Намери баланс в изказа си – използването на жаргон при разработката на запитване и задание за AI инструменти може да бъде объркващо за тях. Ако в сферата, в която работиш, съществува такъв и се използва често, опитай да го ограничиш до минимум при списването на prompt или го отдели с пояснението, че това е специфичен за дейността ти жаргон. Така ще дадеш достатъчно детайли, но и ще направиш заданието достатъчно разбираемо за генеративния AI.

Източник: Cohere

4. Задавай отворени въпроси – особено при създаването на текст. Понякога инструментът може да не е дал достатъчно детайлна информация на изхода или пък резултатът да е твърде общ, без достатъчна специфика спрямо темата, или дори да изглежда грешен. Задавайки отворени въпроси, на които инструментът е принуден да отговори с повече от „Да“ или „Не“, можеш да подобриш резултата.

5. Експериментирай – създаването на работещи за теб и твоите цели запитвания не става от раз. Ефективните задания са резултат от много експерименти, тестове и оптимизиране на направените такива, спрямо отговора, който си получил.

Овладей изкуствения интелект за целите на бизнеса

Съвременният бизнес, без значение от сферата, бива силно засегнат от появата на усъвършенствани инструменти като ChatGPT и Midjourney. Конкурентното предимство ще е за тези професионалисти, а и бизнеси, които се научат да създават работещи задания и да отправят запитвания, които дават качествени и коректни резултати.

Това е едно от ключовите умения, които ще овладееш по време на новия AI for Business - октомври 2023 практически курс. Лично Светлин Наков и Александър Иванов ще те въведат в материята, включително и по въпроса за обучение на подобни инструменти спрямо специфични документи.

Предстоящият курс е практически ориентиран и изобилства от примери от практиката. Той е подходящ за теб, ако искаш да станеш по-ефективен в работата си, прилагайки AI иновации и автоматизация, и чувствително да повишиш продуктивността си. Запиши се до 3 октомври, очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.