Social media marketing: какво е важно да знаеш?
Т.нар. social media marketing днес е основният инструмент, чрез който да се срещнеш със своята целева аудитория и потребителите ти онлайн. Чрез социалните мрежи можеш да изградиш стабилна, а също и емоционална връзка с настоящи и потенциални клиенти, да се позиционираш в съзнанието им, да изградиш лоялност и, разбира се, да печелиш от това. Курсът Social Media Marketing for Beginners ще те въведе плавно в света на социалните мрежи и ще ти помогне да влезеш в ролята на мениджърите, отговорни за тях.
Обучението е напълно безплатно и подходящо за абсолютно начинаещи, затова не се колебай да се запишеш, ако търсиш своя път към успех в SMM. По повод началото му, ще обсъдим всичко най-важно, което трябва да знаеш за маркетинга в социалните мрежи, за да си изградиш пълноценна представа за областта.
Социални мрежи за маркетинг усилията ти
В мрежата можеш да постигнеш много големи и трайни резултати, когато се научиш да говориш на аудиторията си и да привличаш вниманието ѝ. Имай предвид, че това не означава да се опитваш да я достигнеш на всяка цена и да я търсиш във всяка платформа, или пък да я караш да те търси там, където искаш да бъдеш ти. Трябва да я откриеш там, където е тя самата.
Това означава, че ще имаш различна стратегия според това на коя платформа ще откриеш настоящи и потенциални клиенти. Всяка има собствени специфики, подчинена е на собствени алгоритми и изисква конкретен тип съдържание. Как това ще повлияе стратегията ти, ще видим, след като разгледаме накратко основните social media marketing платформи, към които можеш да се насочиш:
Днес Facebook е известен като социалната мрежа, в която са активни основно хората от т.нар. Gen X и Millennials (Gen Y) поколения – съответно родените между 1965 и 1980 година и тези между 1981 и 1996 година. Разбира се, тези годишни граници са условни, но са достатъчно показателни, за да ти помогнат да се ориентираш дали целевата ти аудитория се намира във Facebook в момента.
Източник: Statista
Близо 3 милиарда потребители са активни всеки месец в платформата и тя се е доказала като чудесен инструмент за повишаване на разпознаваемостта на марките и за платена реклама, но и за органичен растеж. Ако си фокусиран в B2C сферата, това е платформа, от която можеш да спечелиш.
След създаването си, Instagram бързо се наложи като платформа за създатели на съдържание. Днес е една от най-популярните мрежи за social media marketing и се е доказала като мястото, където да оказваш влияние с визия. Затова и толкова много марки се насочват към платформата с цел реклама. Основната аудитория, която ще откриеш там, се състои от милениъли.
Instagram е подходящ, ако искаш да се възползваш от т.нар. user-generated content (UGC), т.е. създадено от потребителите ти съдържание, ако искаш да използваш видео формата и снимки с много високо качество и да рекламираш продуктите си и дори да осъществяваш продажби.
Това все още са водещите платформи за маркетинг в социалните мрежи. Затова и фокусът на обучението за напълно начинаещи, ще пада върху тях – ще се научиш да работиш с функционалностите им и как да създаваш съдържание за тях. Но освен тези две водещи мрежи, имаш на разположение още няколко популярни варианта.
TikTok
Тук ще намериш най-младите потребители – TikTok набра популярност като платформа за реклама през последните няколко години, а т.нар. Gen Z съставя основната част от аудиторията. Там ще успееш с качествено и креативно видео съдържание, особено ако целиш повишаване на разпознаваемостта. Платформата се налага не само като B2C, но и като B2B поле за таргетиране.
LinkedIn несъмнено е полето за осъществяване на B2B маркетинг в социалните мрежи. Като платформа за професионалисти, тук ще намериш широк спектър от потенциални клиенти – аудиторията е смесица от бейби буумъри, Gen Z и милениъли. Това е идеалното място, където да създаваш корпоративни контакти, да работиш в посока employer branding и да осъществяваш корпоративни продажби.
Създай релевантна social media marketing стратегия
Ако ще използваш повече от една платформа за комуникация и реклама, освен една цялостна стратегия, ще трябва да създадеш релевантни такива за различните мрежи, в които търсиш позициониране. Най-важното е да си там, където са твоите потребители.
Ако настоящите и потенциалните ти клиенти участват най-често във Facebook, време е да откриеш типовете постове и инструментите за реклама. Ако се подвизават в YouTube, сега е моментът да започнеш да създаваш качествено и стойностно дългоформатно видео съдържание. Именно затова е важно, когато изграждаш своята SMM стратегия, е добре да си наясно как изглежда и къде се намира потребителската персона, която искаш да достигнеш.
Източник: Sprout Social
Освен това, различните социални мрежи ти позволяват да следиш различни метрики. Важно е да решиш кои са важни за теб – представянето на хаштаговете, които ползваш (на платформи като Instagram, Tweeter и TikTok), органичният обхват на публикациите ти, кликове и engagement и т.н. Не на последно място, при изграждането на стратегията си, помисли къде се намират конкурентите ти.
Ако ти и конкурентите ти продавате спортни стоки, вероятно ще ги откриеш на визуални платформи като Instagram, където създават естетично и привлекателно съдържани, наръчници и истории с доволни потребители. По-добре ги последвай там, отколкото да се придържаш към въртящият се около текстово съдържание Twitter.
Взаимодействие на SMM с други марктингови дейности
Маркетингът в социалните мрежи не е самоцелна дейност. Той разчита силно на content маркетинга. Доброто съдържание може да приема много форми – снимки, видеа, стойностни за потребителите статии, дори т.нар. миймове (memes). Ако искаш да грабваш с качествено съдържание, трябва да се специализираш в създаването му или да се обградиш с експерти.
Освен това, SMM е близко обвързан с чуждата за много хора оптимизация за търсачки (SEO). А не на последно място, можеш да използваш маркетинга в социалните мрежи като част от цялостна фуния и в комбинация с други комуникационни канали. Именно такъв е email маркетингът – в комбинация двете могат да помогнат на потребителя да се придвижи по-бързо и приятно по пътя, който си предвидил за него до желаната накрая реализация (продажба).
Областта на social media marketing е изключително динамична, креативна и много удовлетворяваща, когато започнеш да постигаш заложените резултати. Ако си готов да поставиш основата на своите знания и умения като абсолютно начинаещ SMM ентусиаст, не пропускай възможността да се запишеш за безплатното обучени Social Media Marketing for Beginners – юли 2022. Очакваме те!